InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Is Wifi een gevaar voor de gezondheid?

Is Wifi een gevaar voor de gezondheid?

Is Wifi een gevaar voor de gezondheid? Wi-Fi (wiefie) of wifi, staat voor Wireless Fidelity. Met wifi kun je draadloos gegevens versturen door de lucht, via gepulste elektromagnetische straling. Draadloos internetten waar je maar wilt met de laptop, tablet of smartphone. Wifi is een draadloos netwerk. De gebruikte frequenties die zitten rond de 2,4 Giga Herz (GHz.) en tussen de 5,1 en 5,8 Giga Herz.

De gevaren van draadloos gebruik

Wifi verbindt elektronische apparaten met draadloze computer netwerken via elektromagnetische velden (EMV) of straling genoemd. Wifi draadloos internet is op veel plekken geïnstalleerd om mensen de gelegenheid te geven om draadloos te kunnen internetten, whats-appen of facebooken. In woningen, scholen, winkels, kantoren, zorginstellingen, praktijken, hotels, koffiebars, bibliotheken, ziekenhuizen, vliegvelden, publieke gebouwen en zelfs hele stadsdelen. Wifi straling is, in tegenstelling tot TV en radio straling, sterk genoeg om door beton heen te gaan. Volgens vele gezondheidsexperts is Wifi straling een gevaar voor de gezondheid.
Door vele toepassingen van wifi, maken we langzaam van ons milieu een zee van gepulste* elektromagnetische straling.
* Bij gepulste straling ontstaat er naast het hoogfrequente elektromagnetische veld nog een laagfrequent veld dwars doorheen. Deze korte pulsen, worden door het lichaam als mitrailleurkogels ervaren. Er zijn veel aanwijzingen dat gepulste straling veel schadelijker is voor de mens dan ongepulste straling.

Onderzoeken naar Wifi schade

Er zijn onderhand veel studies gedaan naar de lange-termijn effecten van ons wifi gebruik en de gevolgen voor de gezondheid. De studies wijzen erop dat wifigebruik niet gezond is voor mensen en flora en fauna. Wifi gebruik heeft zijn weerslag op gezondheid van mens en flora en fauna. Het heeft effecten op:
  • Op de genen en op het DNA. Onderzoek toont aan dat hoogfrequente straling het genetische materiaal beschadigt middels enkele en dubbele DNA breuken.
  • Op lichaamscellen en het ontstaan van tumoren.
  • Veranderingen in cel functies. Wifi straling dringt het lichaam binnen en tast celwanden aan. Hierdoor functioneren cellen, na verloop van tijd, niet meer goed. Wifi straling verstoord het natuurlijke energieveld van een lichaam, wat leidt tot stress, vermoeidheid en een verzwakt immuunsysteem. Tot hoofdpijn, concentratieproblemen, duizeligheid, slapeloosheid, huidklachten, depressie, hartkloppingen, hoge bloeddruk, oorsuizen, misselijkheid, diabetes, autisme, fibromyalgia, onvruchtbaarheid, geboorteafwijkingen, DNA schade, leukemie en kanker.
  • De doorlaatbaar van de hersenbloed barrière. Wifi signalen veranderen de hersenactiviteit bij jong volwassenen, blijkt uit onderzoek. Het werkgeheugen wordt verlaagd door wifi. Het werkgeheugen in de hersenen welke nodig is bij activiteiten. Activiteiten zoals het oplossen van problemen, besluitvorming, planning, redeneren en waarnemen.
  • Op de voortplantingscellen. Vier uur lang werden sommige potjes sperma blootgesteld aan wifi straling en potjes sperma werden niet blootgesteld. Na vier uur blijkt dat blootgestelde potjes grote verschillen gaven met de niet bestraalde potjes sperma. Het sperma, blootgesteld aan wifi straling bewoog minder goed en tevens was de genetische code van het sperma veranderd. Meisjes die blootgesteld worden aan wifi straling hebben op vruchtbare leeftijd meer kans op een afwijking in de foetus,doodgeboren kind, of een kind wat geboren wordt met een genetische beschadiging.
  • Zieke bomen door Wifi. In 2012 stelt de Universiteit Wageningen als test essen (bomen), gedurende drie maanden bloot aan zes stralingsbronnen (standaard wifi) op 50 centimeter en 300 centimeter afstand. De bladeren dicht bij de stralingsbronnen vertoonden aan het eind loodglansachtige effecten. Het gevolg van het afsterven van de opperhuid van het blad.
  • Waterkers groeit niet in de buurt van een wifi signaal. In Denemarken vermoeden scholieren een relatie tussen de wifi op hun school en de concentratieproblemen die ze na de invoering van het draadloos netwerk op school in 2013, ondervonden. Ze zaaiden tuinkers zaden in twaalf bakjes en plaatsten de ene helft in de ene kamer en de andere helft in een andere kamer. Twee kamers met dezelfde temperatuur en de verzorging was voor de twaalf bakjes gelijk. Echter in één kamer werden de zaadjes van de waterkers blootgesteld aan wifi- staling. Deze zaadjes groeiden minder hard en gingen dood terwijl de andere zaadjes, in de wifi vrije kamer, prachtig groen ontkiemden en na twaalf dagen eetbaar waren.

Van de 2,4 GHz (gigahertz) band naar de 5 GHz band

Het privé gebruik van het draadloos internetten is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen. Door dit massale gebruik komt het steeds vaker voor dat er teveel draadloze Wifi netwerken zijn op de 2,4 GHz band. Dit betekent voor inwoners van flatgebouwen en rijtjeswoningen dat wanneer er meerdere wifi netwerken actief zijn, de doorvoersnelheid vertraagd wordt en geen enkel netwerk meer stabiel werkt. Hierdoor wordt Wifi 2,4 GHz. een onstabiel en onbetrouwbaar netwerk. De oplossing wordt dan ook gevonden in de verdubbeling van de zendfrequentie. Van 2,4 GHz. naar 5 GHz. zodat er meer data tegelijk verzonden kan worden. Een hoger zendvermogen om toch de nodige ruimtes draadloos te kunnen verzorgen. Zonder onderzoek wat dit doet met een lichaam en ervan uitgaand dat de mensen in de ruimtes verblijven hier tegen kunnen. Gelukkig kunnen mensen nog kiezen want andere veiliger oplossing zijn:
  • bekabelen. Kabels geven veel minder straling en de kans op storing is nihil.
  • een stralingsarme Eco WiFi- router.

Wat is een stralingsarme Eco- WiFi router

Een normale Wifi- router geeft 10 keer per seconde een signaal af. Wifi-technologie werkt immers met hoogfrequente, gepulste* elektromagnetische straling of 'microgolven'. Dag en nacht penetreert dit signaal, mens, dier en plant.
* Bij gepulste straling ontstaat er naast het hoogfrequente elektromagnetische veld nog een laagfrequent veld dwars doorheen. Deze korte pulsen, worden door het lichaam als mitrailleurkogels ervaren. Er zijn veel aanwijzingen dat gepulste straling veel schadelijker is voor de mens dan ongepulste straling

De stralingsarme Eco-wifirouter

  • schakelt de zender voor 95% van de tijd uit als de Wifi niet gebruikt wordt. Dit levert een enorme vermindering op van de straling bij de router.
  • vermindert Wifi-straling met 95% in stand-by: signaal wordt slechts éénmaal per twee seconden verstuurd. De doorvoersnelheid en netwerkstabiliteit blijven gelijk.
  • tot 95% verlaging van het zendvermogen, instelbaar (het bereik van de router wordt kleiner).
  • opties voor volledig uitschakelen Wifi-straling (bekabeld werken blijft mogelijk)
  • instelbare tijden voor automatisch uitschakelen (bijvoorbeeld 's nachts)
  • aan/uit-schakelaar voor Wifi-zender.

De kwetsbare groep

Door vele toepassingen van het draadloze gebruik, waaronder ook wifi, maken we langzaam van ons milieu een zee van straling. Kinderen welke onze kwetsbare groep zijn, stellen we bloot aan grote risico’s voor hun gezondheid. Kinderen zijn fysiologisch en neurologisch nog groeiende. Helaas in het geval van wifi straling zal het nog jaren duren voordat de schade zichtbaar is. We vinden het nu goed dat de jonge mens dag en nacht in de wifi straling zit. Ook thuis. De meeste Wifi routers en modems worden 's nachts niet uitgezet waardoor elektromagnetische straling 24 uur per dag aanwezig is. Maar we kunnen het kind beschermen. Alle kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het aanschaffen van een routerEr bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste…
Wifirouter moet zwangeren beschermen tegen stralingWifirouter moet zwangeren beschermen tegen stralingEen Chinees bedrijf, Qihoo heeft een router ontwikkeld die de straling reduceert met 70 procent. Vooral belangrijk voor…
Wifi-verbod in crèches en kinderdagverblijven in FrankrijkWifi-verbod in crèches en kinderdagverblijven in FrankrijkEen primeur in Frankrijk. Donderdag 29 januari 2015, is er een wet aangenomen die Wifi in crèches en kinderdagverblijven…
Wifi ontvangst versterkenWifi netwerken worden nog steeds populairder, of het nu uw smartphone, tablet of ander apparaat is, overal wil u gebruik…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures / Pixabay
  • http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=V1yJLyi3n7U
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/7599/wifi_mobieltjes_kinderen_en_gezondheid
  • http://www.electrohealth.nl/
  • http://www.thestar.com/news/gta/2010/08/26/uk_expert_warns_against_wifi.html
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Onderzoeken/7450/denemarken_invloed_rf_straling_op_cress_(tuinkers)_schoolonderzoek
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22616582?dopt=Abstract
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22112647
  • http://www.scientias.nl/wi-fi-tast-mogelijk-sperma-aan/51051
  • http://www.wirelessinfo.nl/nieuws/van-andere-media/221-barrie-trower-wifi-groot-gevaar-voor-de-vruchtbaarheid
  • http://wifiinschools.org.uk/resources/wifi+brain+July+2011.pdf

Reageer op het artikel "Is Wifi een gevaar voor de gezondheid?"

Reactie

Peter van Heijst, 10-08-2017 12:03 #1
- WIFI is (net als GSM radiogolven, infrarood, licht en ultraviolet) electromagnetische straling, afgekort EM.
- Om invloed op een cel te hebben, dat wil zeggen beschadigingen aan het DNA toe te brengen, zal de golflengte van de betreffende EM kleiner moeten zijn dan de celkern. Indien dit niet het geval is, zal de straling de cel alleen een klein beetje in beweging kunnen brengen. Oftewel de temperatuur een minuscule fractie verhogen.
- EM straling die voldoende korte golflengte heeft om effect te hebben op de celkern is ultraviolet licht. Alles met een kortere golflengte is schadelijk, alles met een langere golflengte is dat niet.
- WIFI, GSM, radiogolven en golven van hoogspanningsmasten hebben allemaal een golflengte die extreem veel langer is als dat van ultraviolet licht.

Ondanks alle anekdotische verhalen hierboven, is WIFI per definitie niet schadelijk voor de celkern. Reactie infoteur, 14-08-2017
Dag Peter,
Niet per definitie? Dus het is Russisch roulette? Bij de een wel en bij de ander niet? Geef dan een definitie wie er wel gevoelig voor is. Welk type mens. Wel zo handig. O ja, waarschuw de potentiele EHS' ers dan ook meteen!

Infoteur: Rieja
Laatste update: 07-10-2016
Subrubriek: Leven
Special: Stralingsgevolgen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!