InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Verbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huis

Verbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huis

Verbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huis Verhoog je gezondheid, haal planten in huis! In de lucht die we met zijn allen inademen zitten veel ongezonde stoffen. We kunnen er niet altijd wat aan doen om hier verbetering in te brengen, maar door planten in huis te halen krijg je wel een lichte verbetering. Luchtzuiverende planten kunnen chemische stoffen uit de lucht halen, ze verhogen de luchtvochtigheid en zetten het ongezonde kooldioxide om in zuurstof. Bovendien ervaren mensen minder stress in een groene omgeving. Om die reden komen er ook op werkplekken meer planten te staan. Goed voor de werknemers en goed voor de baas vanwege een hogere productiviteit van de werknemers!

Nieuwe producten en materialen verspreiden giftige dampen

Uit nieuwe tapijten, meubels, maar ook uit de nieuwe computer komen schadelijke stoffen, zoals formaldehyde en benzeen. Kleine concentraties van deze stoffen kunnen klachten veroorzaken, zoals hoofdpijn, vermoeidheid en irritatie van ogen, slijmvliezen en luchtwegen. Vooral in kantoren kunnen de concentraties schadelijke stoffen flink oplopen. Er zijn planten die de luchtkwaliteit verbeteren. Ze kunnen chemische stoffen opnemen via de bladeren, waarna deze vervolgens door bacteriën rondom de wortels afgebroken worden en het omzetten tot voedingsstoffen voor de plant. De luchtkwaliteit verbetert hierdoor een beetje. Om dit resultaat te krijgen heb je veel groen nodig in je leefruimte.

Stoffige, droge lucht is slecht voor de gezondheid

De longen kunnen te veel stofdeeltjes niet aan en worden daar ziek van. Het stofgehalte in de lucht is afhankelijk van de luchtvochtigheid in huis. Hoe droger de lucht, hoe meer stof er in de lucht zit. Dit kan klachten geven als kriebelhoest, droge huid, hoofdpijn en geïrriteerde ogen. Harige planten of planten met ruwe bladeren of verhoogde nerven vangen stof, zodat de luchtkwaliteit verbeterd wordt. De luchtkwaliteit wordt ook beter door een hogere luchtvochtigheid. Door planten water te geven, verdampt het uiteindelijk weer via het bladgroen in de lucht. Planten kunnen de luchtvochtigheid met ongeveer 5% verhogen.

Veel kooldioxide in de lucht is schadelijk

Planten verlagen door fotosynthese de schadelijke hoeveelheid kooldioxide en laten de hoeveelheid gezonde zuurstof stijgen. Op veel scholen is de ventilatie in lokalen niet goed en daardoor de concentratie kooldioxide hoog, een flinke hoeveelheid planten kan een lichte verbetering brengen van de luchtkwaliteit.

Invloed van groen op de geestesgesteldheid

Mensen voelen zich over het algemeen beter in een ‘groene’ omgeving. Mensen ervaren minder stress, zijn minder snel moe en kunnen zich beter concentreren als ze omringd zijn door planten.

Enkele planten met gezondheid verhogende eigenschappen - luchtzuiverende planten

  • Goudpalm brengt veel vocht in de lucht en verwijderd giftige stoffen uit de lucht
  • Lepelplant verwijderd benzeen, formaldehyde en xyleen uit de lucht
  • Rubberplant filtert formaldehyde uit de lucht
  • Drakenbloedboom verwijderd trichloorethyleen uit de lucht
  • Klimop werkt formaldehyde weg
  • Sierlijke dadelpalm verbetert de luchtvochtigheid
  • Krulvaren verwijderd chemische stoffen en werkt luchtvochtigheid verhogend.
  • Vaantjesplant verhoogt de luchtvochtigheid en zuivert de lucht van aceton, alcohol, benzeen, trichloorethyleen en formaldehyde.

Conclusie

Veel planten in huis en op de werkplek verbeteren de gezondheid door het opnemen uit de lucht van schadelijke stoffen en het verhogen van de luchtvochtigheid. Bovendien is het een bekend feit dat mensen minder stress ervaren in een groene omgeving.
Gerelateerde artikelen
Luchtzuiverende kamerplanten; Air So PureLuchtzuiverende kamerplanten; Air So PureJe woonkamer opfleuren met kamerplanten is altijd leuk. Nog leuker wordt het als de kamerplant niet alleen decoratief is…
Vingerplant luchtzuiverende bureauplantEen vingerplant is een plant uit de klimopfamilie die in Europa vooral als kamerplant wordt gehouden maar ook buiten als…
De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen…
Kruiden voor sportgebruik?Kruiden voor sportgebruik?Kruiden hebben zichzelf keer op keer bewezen met hun medicinale mogelijkheden. Maar als er zoveel mogelijk is met kruide…
Beplanting in je tuinBeplanting in je tuinNiets is leuker om je tuin te voorzien van nieuwe planten. Maar let wel op hoe je de planten neerzet, anders kan het nam…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift GezondNu

Reageer op het artikel "Verbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huis"

Infoteur: Wilmo
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!