Scandinavische baby- en kinderkleding: Deense merken
Scandinavische baby- en kinderkleding is populair. Dit komt o.a. door de uitstekende kwaliteit en het unieke design van Scandinavische kleertjes. Veel bekende Scandinavische baby- en kinderkledingmerken komen uit Denemarken. Denk bijvoorbeeld aan de populaire merken Molo, Name It en Småfolk. Hiernaast zijn er nog veel meer mooie Deense merken die in Nederland minder bekend, maar zeker de moeite waard zijn.
AlbaBabY
Het Deense merk AlbaBabY begon met de Deense architecte Majken, die zelf unieke outfits wilde maken voor haar dochtertje. Daarom kocht Majken een naaimachine bij de plaatselijke supermarkt. In haar eigen huiskamer begon ze kleertjes te maken. Eerst alleen kruippakjes, later ook jurkjes. Kort nadat ze hiermee begonnen was, raakte ze zwanger van een tweeling. Na de geboorte van haar tweelingdochters naaide Majken korte tijd geen kleren meer. Dit duurde echter niet lang, want er bleek veel vraag te zijn naar het unieke ontwerp van Majken’s zelfgemaakte kleertjes. Dankzij de almaar groeiende populariteit van de kleding maakte Majken in 2010 haar droom waar met de oprichting van het kinderkledingmerk AlbaBabY. Al in datzelfde jaar stond AlbaBabY op de cover van het Spaanse blad Vogue.
AlbaBabY heeft als slogan: ‘Geïnspireerd door mijn eigen kindertijd…’ Dit is te zien aan de retrosfeer die dit merk ademt. In de collecties zijn altijd veel vrolijke kleurtjes te zien, zoals geel en felblauw. Deze worden gecombineerd met rustige kleuren, zoals grijs en donkergroen. Veel kleertjes van AlbaBabY zijn effen, al dan niet met een kleine A (afkorting van AlbaBabY) erop. Ideaal voor wie niet van grote, schreeuwerige teksten op kinderkleding houdt. Hiernaast heeft AlbaBabY ook kledingstukken met een print erop, zoals strepen, stippen, driehoekjes en allover bloemenprints.
AlbaBabY brengt twee keer per jaar een nieuwe collectie op de markt. Hierbij wordt geprobeerd iets unieks en vernieuwends te maken, terwijl er tegelijkertijd vast wordt gehouden aan de herkenbare stijl van het merk. De kleertjes van AlbaBaby worden wereldwijd verkocht, zowel in winkels als in webshops.
Bang Bang Copenhagen
Bang Bang Copenhagen, opgericht in 2008, is een merk van de Deense ontwerpers Louise Lundholm en Mia Risager. Volgens dit merk is de hele wereld een circus. Daarom stralen de collecties van dit merk altijd de speelsheid van kinderen uit. ‘Sommige volwassenen zijn vergeten hoe het is om kind te zijn, maar wij niet! Spelen is een serieuze zaak’, aldus Bang Bang Copenhagen.
De vrolijke wereld van Bang Bang Copenhagen combineert een unieke, trendy uitstraling met origami vouwtechnieken en comfortabele, stedelijke streetwear. Dit merk heeft bijvoorbeeld shirts met een vogelprint, waarbij één van de mouwen eruit ziet als een vleugel. Doordat er flappen aan hangen, lijkt het net alsof je kind een vliegende vogel is als het zijn/haar arm op en neer beweegt! Een variant hierop is een vleermuisvest met, inderdaad, een vleermuisvleugel.
De pasvorm van de kledingstukken van dit merk is perfect afgestemd op de lichaamsvorm van kinderen, zodat ze zich er lekker in kunnen bewegen. Verder zie je bij de meeste baby- en kinderkledingmerken dat het stereotype ‘roze is een meisjeskleur, blauw is een jongenskleur’ nog springlevend is. Heb je hier een hekel aan? Dan zit je bij Bang Bang Copenhagen goed, want zij doen hier niet aan mee. De ontwerpers van dit merk noemen zichzelf dan ook ‘gender-benders’.
Kortom, de kleding van Bang Bang Copenhagen ziet er zeker niet alledaags en onopvallend uit, maar doet meer denken aan kleding voor een verkleedpartijtje. Wie durft?
Fred’s World by Green Cotton
De betekenis van het Deense woord ‘fred’ is vrede. Dat is wat Fred’s World by Green Cotton wil. Het bedrijf achter Fred’s World, Novotex, werd in 1983 opgericht door Leif Nørgaard. Sinds eind jaren 80 werkt dit bedrijf met milieuvriendelijk textiel. Novotex was een pionier op dit gebied en heeft al vele prijzen gewonnen. Volgens Fred’s World moet kinderkleding niet alleen modieus, maar ook duurzaam zijn. Daarom is de kleding van Fred’s World gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen, milieuvriendelijk en vrij van schadelijke chemicaliën. Fred’s World heeft een kikker als mascotte, omdat deze voorkomt in de Deense natuur, groen is en heel gevoelig is voor veranderingen in het milieu.
Fred’s World is een wereld vol plezier, speelsheid en kleuren met oog voor de toekomst. In de collecties van Fred’s World is de Scandinavische kijk op de ontwikkeling van kinderen te zien: er zijn geen prinsjes of prinsesjes, maar alleen actieve, levenslustige kinderen in praktische kleding, die tegelijkertijd modieus is. Onder het motto ‘Fahion Rules’ combineert dit merk gecertificeerd organisch katoen en milieuvriendelijke productie met een speelse, modebewuste en betekenisvolle kinderkledingcollectie.
Katvig
Het motto van het Deense merk Katvig is: ‘Laten we mode ontgiften’. Katvig verkoopt modieuze kinderkleding, waarin kinderen van alle leeftijden zich prettig voelen. De kleding ademt altijd een goede stijl en is gemaakt om gebruikt en doorgegeven te worden. De kwaliteit van Katvig is uniek. De kleding van Katvig blijft mooi, was na was na was. Volgens Katvig kunnen zelfs ninja's, danseressen, cowboys en indianen de kleertjes niet verslijten. Want, zegt Katvig, kinderen moeten de vrijheid hebben om kind te zijn. Nu en in de toekomst.
Bij Katvig vind je veel effen kleding, kleding met een streepjespatroon en kleding met een retro allover print. Het kleurgebruik oogt rustiger dan dat van andere Scandinavische retro kinderkledingmerken, zoals Småfolk. Katvig stelt zichzelf iedere dag de volgende vragen:
- Hoe kunnen we onze organische kleding nog beter maken?
- Hoe kunnen we onze grondstoffen zo optimaal mogelijk gebruiken, zodat er zo min mogelijk verspild wordt?
- Hoe kunnen we recycleren?
- Hoe kunnen we het milieu beschermen en onze planeet groener maken?
Verder vindt Katvig een goede werkomgeving met respect voor het individu heel belangrijk. Dit geldt voor de gehele productieketen.
KRUTTER
KRUTTER is een retro baby- en kinderkledingmerk voor kinderen van 0-6 jaar. De ontwerpen van dit in 2005 opgerichte merk zijn kleurrijk, vrolijk en stijlvol tegelijk. Het merk is geïnspireerd op de eigen kindertijd van ontwerpster Birgitta Sonn in de jaren 70 en 80. KRUTTER (betekenis: speels) is de bijnaam van Birgitta, die als kind heel speels was en niet stil kon zitten. Ze verlangde altijd naar iets nieuws en was heel creatief in het verzinnen van nieuwe spelletjes. De ontwerpen zijn dan ook gebaseerd op spelletjes, oude herinneringen, een dierenpark, de kleding die de Birgitta zelf droeg als kind of gewoon op de mode van de jaren 70 en 80.
De collecties van KRUTTER hebben een sterk karakter. Bij dit merk zie je veel toepassingen van dieren en de natuur. Ook kenmerkend zijn de allover prints, de kleuren en het gebruik van gemengd materiaal. De kleding van KRUTTER zit comfortabel, want KRUTTER vindt dat kinderen lekker moeten kunnen spelen in hun kleding.
Little Remix
Kinderkledingmerk Little Remix is opgericht door Charlotte Eskilsen. Haar inspiratie is diep geworteld in haar Deense erfgoed. Deense designs, organisch modernisme en functionaliteit spelen een belangrijke rol in ieder aspect van haar creatieve proces. Het unieke design van Charlotte straalt minimalisme en architectuur uit. In 2007 kwam de eerste collectie van Little Remix op de markt als kinderlijn van kledingmerk Designers Remix, dat opgericht werd in 2002.
De kleding van Little Remix straalt eenvoud uit, maar is tegelijkertijd toch stijlvol. De meeste kledingstukken zijn effen of gestreept en hebben weinig detail. Kleuren als zwart, wit, bruin en rood voeren de boventoon. Prints en applicaties kom je bij dit merk niet snel tegen, afgezien van enkele traditionele Scandinavische patronen.
Molo
Het baby- en kinderkledingmerk Molo is opgericht in 2003, toen de kinderkledingmode allesbehalve levendig en kleurrijk was. Molo wilde dit radicaal veranderen en favoriete kledingstukken maken voor iedere kinderkledingkast. Het begon met kinderkleding voor kinderen van 2-8 jaar, maar de collectie van dit populaire merk werd uitgebreid met babykleding, kleding voor oudere kinderen (tot 14 jaar), buitenkleding en badkleding.
Molo vindt het heel belangrijk om kledingstukken te ontwerpen die kinderen zelf mooi vinden. Zo kunnen kinderen hun creativiteit en persoonlijkheid laten zien in de kleding die zij dragen. Ook moet de kleding geschikt zijn voor het ‘echte’ leven, niet alleen voor speciale gelegenheden. Kinderen hebben kleding nodig waarin ze zich makkelijk kunnen bewegen en de wereld kunnen ontdekken. Bij Molo kom je dus geen kleertjes tegen die kinderen beperken in hun bewegingsvrijheid.
De ontwerpen van Molo zijn een mix van plezier, grappige details en een pure, ‘rauwe’ Scandinavische uitstraling. Volgens Molo kunnen hun kledingstukken tegen een stootje en blijven ze zelfs bij de meest actieve kinderen mooi, was na was. De ontwerpen van Molo voeden de verbeelding van het kind dankzij uitgesproken kleuren, grappige prints, opvallende vormen en gedurfde combinaties. Bij Molo zijn ze helemaal gek op prints, omdat deze aan alle kinderen karakter kunnen geven, welke persoonlijkheid zij ook hebben. Een print is iets waarmee ieder kind zich kan identificeren en verliefd op kan worden. Daarom zie je in iedere collectie van Molo zoveel prints. De stijl van Molo is stedelijk met onconventionele, kleurrijke ontwerpen waaraan vaak een grappige draai is gegeven, of die net apart genoeg zijn om op te vallen. Tegelijkertijd zijn de kledingstukken altijd praktisch en van een uitstekende kwaliteit.
Molo wordt in 30 landen verkocht en is ook verkrijgbaar bij verschillende Nederlandse (web)winkels.
Name It
Name It bestaat al sinds 1986 en is in eigendom van Bestseller. Dit populaire Scandinavische baby- en kinderkledingmerk is in veel Nederlandse webshops en winkels te koop. Name It heeft een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding: het is een heel betaalbaar merk met een hoge kwaliteit. In tegenstelling tot de meeste andere Scandinavische merken is de kleding van Name It niet heel opvallend. Wel is de kleding van Name It altijd modieus. Dit maakt de kleding van Name It een veilige keus voor wie wel van kwaliteit, maar niet van aparte prints, veel contrast of opvallende kleuren houdt.
De collectie van Name It wordt gemaakt door mensen die zich laten inspireren door kinderen. Volgens eigen zeggen kent en begrijpt Name It alle kinderen, ondanks culturele en religieuze grenzen. De vijf kernwaarden van Name It komen voort uit de fantasievolle, vrije en liefdevolle aard van kinderen:
- Duurzaamheid
- Vriendschap
- Creativiteit
- Gezondheid en sport
- Dierenwelzijn
Deze kernwaarden zijn terug te vinden in alles wat dit merk doet. Want wat belangrijk is voor kinderen, is ook belangrijk voor Name It. Verder is volgens Name It de ‘Happy Caring People-cultuur’ onderdeel van hun DNA. Deze komt dan ook terug in alle producten. De collecties van Name It laten keer op keer de humor en levensvreugde van kinderen zien. Bij het ontwerp van de kleding staat veiligheid altijd voorop.
De kleding van Name It wordt verantwoord geproduceerd. Name It is een ‘groen’ merk dat rekening houdt met het milieu. Om ervoor te zorgen dat alle geproduceerde kledingstukken veilig zijn voor mens en milieu, houdt Name It zich aan restricties voor chemicaliën. De kleding wordt hier ook op getest.
Het doel van het Deense merk Popupshop is om tijdloze, duurzame (organische) kleding te produceren van een hoogwaardige kwaliteit. Daarom is de kleding van Popupshop basic, klassiek en modern tegelijk, altijd stijlvol en bovendien makkelijk te dragen en te combineren.
Popupshop wil een makkelijk toegankelijk merk zijn door kleding te maken waar iedereen van houdt. Daarom produceert Popupshop veel basic kledingstukken met een effen kleur. Hiernaast zie je in de collecties van Popupshop altijd veel fotoprints van met name wilde dieren. Denk aan beren, tijgers, apen en grote katachtigen.
Popupshop bestaat sinds 2007 en brengt ieder jaar twee nieuwe collecties op de markt: een lente/zomercollectie en een herfst/wintercollectie. Popupshop probeert een bedrijf te zijn dat innovatieve, duurzame stoffen gebruikt en wil graag een betaalbare, natuurlijke en logische keuze worden voor moderne basics. Vanuit deze gedachte probeert Popupshop een eerlijk product te maken voor zowel klanten als alle mensen die betrokken zijn bij de productieketen.
De kleding van Popupshop wordt geproduceerd met een zo min mogelijke impact op het milieu. Dit geldt voor alle schakels in de fair trade productieketen van Popupshop. Het textiel van de kleding van Popupshop wordt gemaakt van biologisch katoen uit Turkije. Bij de teelt hiervan worden dus geen pesticiden of chemicaliën gebruikt. De fabriek waar het textiel voorbereid en geverfd wordt, staat vlakbij de katoenvelden. In dezelfde fabriek worden ook de kledingstukken in elkaar gezet.
Småfolk
Småfolk is een oud Scandinavisch woord dat ‘kleine mensen’ of ‘kinderen’ betekent. Dit Deense merk gelooft in vernieuwing, een beetje anders zijn en in het produceren van een goed product van de beste kwaliteit. 85% van de collectie is Ecotex gecertificeerd. De kleding van Småfolk heeft altijd vrolijke kleurtjes. Verder staat Småfolk bekend om retro printjes, waaronder appeltjes. Deze zijn op veel kledingstukken van Småfolk te zien. Hiernaast gebruikt Småfolk veel allover prints van o.a. dieren, poppetjes en voertuigen (zoals trekkers). Uiteraard allemaal in retrostijl. Hoewel vernieuwing een belangrijk kenmerk is van Småfolk, zijn de kleertjes toch altijd goed te combineren met vorige of nieuwe collecties.
De eerste collectie van Småfolk werd in 2005 gepresenteerd op een fair in Kopenhagen. In 2007 werd de eerste Småfolk winkel geopend. Al snel groeide Småfolk uit tot een internationaal bekend merk. In 2015 werd het merk door ongeveer 600 (web)winkels in 22 landen, waaronder Nederland, verkocht.
Soft Gallery
Het Deense merk Soft Gallery werd in 2007 opgericht door het creatieve duo Barbara Hvidt en Tine Holt Møller. Samen ontwerpen zij artistieke, luxueuze kinderkleding waarop kunstenaars van over de hele wereld leven brengen op ‘zacht schildersdoek’. De ontwerpen van dit merk zijn eerlijk, tijdloos en persoonlijk. Soft Gallery gebruikt kleuren in harmonie met elkaar. In combinatie met opmerkelijke details worden er zo unieke kledingstukken gemaakt. Het ontwerp van de kleding komt niet voort uit marktstudies of klantenanalyses, maar wordt gemaakt met intuïtie en vanuit het hart.
Soft Gallery wil kinderen op hun eigen niveau in contact brengen met kunst en zo prachtige, inspirerende verhalen doorgeven. Ieder seizoen werkt Soft Gallery samen met zowel plaatselijke als internationale kunstenaars. Hierdoor heeft Soft Gallery een Scandinavische uitstraling die gemengd is met invloeden van over de hele wereld. Samen zetten de kunstenaars het thema van het seizoen om in afbeeldingen en applicaties, zodat iedere collectie uniek en gevarieerd is. Naast artistiek is de kleding van Sof Gallery ook luxueus. Soft Gallery hecht een groot belang aan materialen van een hoogwaardige kwaliteit en een comfortabele pasvorm.
Het concept van Soft Gallery als internationaal platform voor kunst en kleding ontstond in Londen, waar Barbara Hvidt en Tine Holt Møller destijds beiden woonden, studeerden en werkten. Ze ontmoetten elkaar tijdens hun eerste studiejaar. Dat was het begin van een innige, creatieve vriendschap en samenwerking. Vanaf het begin groeit Soft Gallery steeds verder. Het team en de collectie zijn groter geworden en er zijn steeds meer kledingwinkels die Soft Gallery verkopen. Soft Gallery is internationaal bekend en werd in 2015 in 32 landen verkocht.