InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Kinderkleding welke maat bij welke leeftijd?

Kinderkleding welke maat bij welke leeftijd?

Kinderkleding welke maat bij welke leeftijd? Het is vaak lastig om de maat van een pasgeboren baby te bepalen. Als je op kraamvisite gaat wil je iets leuk meenemen en daarom is het heel handig te weten welke maat kleding je moet kopen.
Op elk geboorte kaartje staan de lengte en het gewicht van de pasgeboren baby. Hier kunnen we ons voordeel mee doen. Wil je leuke kleertjes geven als kraamcadeau en je hebt geen idee welke maat je moet kopen? Dan vind je hier wellicht de oplossing.
Ook is de onderstaande tabel handig voor moeders die de stad in willen als hun kinderen op school zitten en toch met de juiste maat kleding thuis willen komen.

LeeftijdLengteKledingmaat NedRichtlijn
0 tot 1 Maanden50 cm50
1 tot 2 Maanden56 cm56
2 tot 4 Maanden62 cm62
4 tot 6 Maanden68 cm68
6 tot 9 Maanden74 cm74
9 tot 12 Maanden80 cm80
12 tot 18 Maanden86 cm86
2 Jaar 922 Jaar = 86/92
3 Jaar 98
4 Jaar 1044 Jaar = 98/104
5 Jaar 110
6 Jaar 1166 Jaar = 110/116
7 Jaar 122
8 Jaar 1288 Jaar = 122/128
9 Jaar 134
10 Jaar 14010 Jaar = 134/140
11 Jaar 146
12 Jaar 15212 Jaar = 146/152
13 Jaar 158
14 Jaar 16414 Jaar = 158/164
15 Jaar 170
16 Jaar 17616 Jaar = 170/176

Deze maten zijn bedoeld als richtlijn. Wanneer een kind in de groeispurt zit of net achter de rug heeft kan het zijn dat deze maten niet kloppen. Je weet zelf of het kind te groot of te klein is voor zijn leeftijd dus stem de maat keuze hier ook op af. Het kan zijn dat bepaalde merken groter of juist kleiner vallen. Voor deze informatie kan je altijd het winkelpersoneel om advies vragen. Over het algemeen is het bij kindermaten zo dat de maat overeenkomt met lengte van het kind. Meet het kind op zonder schoenen en kies de maat die het dichtste in de buurt komt van de kleding maat.
© 2011 - 2017 Nice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maattabellen voor babykleertjes en kinderkledingAls je online kinderkleding gaat kopen dan is het handig om de kleding- en schoenmaten voor baby's, peuters, kleuters en…
Kledingmaten en schoenmaten voor baby'sKledingmaten en schoenmaten voor baby'sHet eerste jaar na de geboorte verandert de kledingmaat van een baby regelmatig. De meeste baby's zullen vlak na de gebo…
Welke maat baby- en kinderkleding bij welke lengte?Welke maat baby- en kinderkleding bij welke lengte?Europese/Nederlandse baby- en kinderkledingmaten komen overeen met de lengte van het kind in centimeters. De bestelmaat…
Australische baby- en kinderkledingmaten omrekenenAustralische baby- en kinderkledingmaten omrekenenAustralische baby- en kinderkledingmaten zijn gebaseerd op de leeftijd van het kind (in jaren), terwijl wij gewend zijn…
Amerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten omrekenenAmerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten omrekenenAmerikaanse (US) baby- en kinderkledingmaten zijn heel anders dan onze Nederlandse (Europese) maten. Bij ons zijn de mat…
Bronnen en referenties
  • http://www.kinderkleding-tekoop.nl/maattabel.php
  • http://www.kledingvooruwkind.nl/kinderkleding-maten-tabel-i-10.html

Reageer op het artikel "Kinderkleding welke maat bij welke leeftijd?"

Reacties

V., 28-12-2016 23:27 #6
Even een antwoord op de vraag van Marieke Nobel. zolang het cb niets verdachts aan de groei van uw zoon ziet is er toch geen zorgen. Zij houden immers alle kinderen bij hier in NL en mijn dochter is 3jaar en klein maar zit toch wel op 110-116. Ik houd niet van kleren die net aan zijn of echt op de groei zijn gekocht dus het moet gewoon goed zitten en dat is met 110 en 116.

Voor je andere dochter van 8, waarbij helaas voor haar, de urine niet lang opgehouden kan worden zijn er vaak bij ziekenhuizen en huisartsen informatie over te verkrijgen wellicht heeft ze een te zwakke blaas en moet deze (op een kindvriendelijke manier) getraind worden. vraag het rond bij uw huisarts of apotheek. zij weten hier 100% raad mee.

Ze is echt niet de enige waarbij het iets meer aandacht vraagt en dat moet je haar ook laten weten voor haar zelfvertrouwen. Ook weet ik dat er speciale nachten zijn bij ziekenhuizen dat speciaal hiervoor aangekleed is om de oorzaak te achterhalen. Dat andere kinderen haar uitlachen doet mij echt pijn.echt sneu en hoop dat het een succes gaat worden.

Marieke Nobel, 07-08-2016 14:43 #5
Nou, ik hoor iedereen die lang is. Maar ik heb zelf een vraagje over mijn vier kinderen. Ik heb Nico van 1, Ellis van 4, Rosa van 8 en Mieka van 12 en hun maten zijn heel anders dan dit. Nico is 13 maanden en hij heeft maat 68! Dat is dan toch niet goed? Nee toch? Ellis heeft maat 86/92, Rosa heeft maat 116 en ze draagt ook nog luiers. Oja, daar heb ik ook nog een vraag over. Roos plast regelmatig in haar broek/bed. Wat moet ik daar tegen doen? Ze is al 8! Ook lachen de kinderen uit haar klas haar uit. Mieka is 12 en doet het met maat 128/134!
Help me, wat moet ik doen met die problemen?

Linda, 22-02-2016 12:38 #4
Deze richtlijnen zijn wel heel globaal.

Mijn dochter is 6 en heeft maar 134/140. ze is niks te dik maar wel lang.

Willie, 08-10-2015 22:40 #3
Heb een vraagje als je een jurkje hebt maatje 62/68 hoeveel cm is dan de nek 37 cm?

Omaatje, 20-11-2013 20:15 #2
Handig zeker voor oma's die niet meer zo goed thuis zijn in die kindermaatjes.

Nina, 07-05-2013 09:51 #1
Hey!

Ik ben in januari 12 geworden en ik ben 173cm! Dus eigelijk klopt dit niet altijd!

Doei

Infoteur: Nice
Subrubriek: Mode
Reacties: 6
Schrijf mee!