InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Kleurenanalyse toepassen op meer dan alleen kleding

Kleurenanalyse toepassen op meer dan alleen kleding

Na een kleurenanalyse koop je misschien voortaan alleen kleding die de juiste kleur voor jou hebben. Maar er is meer dan alleen kleding! Wat kun je nog meer met een kleurenanalyse? Het is ook mogelijk om de uitslag toe te passen op make up, accessoires, je haarkleur en nog meer! Bij een kleurenanalyse kijkt een adviseur (kleurenconsulent) welke kleuren het beste bij je natuurlijke kleurtype passen. Iedereen heeft een bepaalde kleur huid, haar en ogen. Wanneer je kleuren draagt die aansluiten bij je kleurtype heb je harmonie, en zie je er altijd goed uit! Een kleurenconsulent kan jouw kleurentype bepalen. Hierna is het mogelijk om alle kleding die je koopt af te stemmen op de kleuren die je het beste staan. Dit artikel gaat over meer dingen die je met de uitslag van een kleurenanalyse kunt doen. Aangeraden wordt om eerst het volgende artikel te lezen, wanneer je weinig weet over kleurenanalyses: Het hoe en waarom van een kleurenanalyse.

Haarkleur

Wanneer je haar geverfd is, is het mogelijk dat het natuurlijke beeld verstoord is wanneer je haarkleur niet past bij je huidskleur. Na een kleurenanalyse weet je of je een zomer-, lente-, herfst-, of wintertype bent. Deze informatie kun je gewoon meenemen naar je kapper, een goede kapper weet dan precies welke haarkleuren jou goed staan.

Kappers gebruiken de categorieën 'warm-goud' en 'koel/zilver'.
  • Warm/goud: lentetype en herfsttype
  • Koel/zilver: zomertype en wintertype

Een aantal haarkleuren die waarschijnlijk bij de volgende typen staan:
  • Lentetype: goudblond, caramel, honing, koper, kastanje, lichtbruin, mahonie, goudblond, honing- of koperblond;
  • Herfsttype: brons, caramel, cognac, bruintinten, hazelnoot, honing, kastanje, lichtbruin;
  • Wintertype: aubergine, astinten (asblond, asbruin), chocoladebruin, grijs, mokka, platina, witblond;
  • Zomertype: astinten (asblond, asbruin), chocoladebruin, grijs, lichtbruin, mokka, platina, witblond.
Zoals je ziet komen zomer- en wintertypes erg overeen, en lente- en herfsttypes ook.

Een paar voorbeelden van haarkleuren:

Een leuk feit: wanneer je later grijs wordt, of al grijs bent, is de uitslag van een kleurenanalyse nog steeds geldig. Je kunt je kleurenpatroon dus je hele leven gebruiken!

Make-up

Ook de make-up kan makkelijk afgestemd worden op je natuurlijk kleurtype. Je kunt eigenlijk alle kleuren van je kleurenwaaier gebruiken voor de makeup. Hier volgen nog enkele tips:
  • Lentetype: make-up met een goudglans staat erg goed, gebruik geen paars/purpertinten. Voor de lippen staat oranje of koraalrood erg goed.
  • Herfsttype: ook hier staat een goudglans goed en moeten paars/purpertinten worden vermeden. Rood en lichtbruin of koper staat erg goed bij het herfsttype. Ook donkerblauw kan een herfsttype wel hebben.
  • Wintertype: kleuren met een zilverglans staan erg goed. Maar gebruik geen geel(tinten) en oranje in de make-up. Grijs en donkerblauw kunnen wel.
  • Zomertype: zilverglans en geen geeltinten, het zomertype bestaat uit ingetogen kleuren. Grijsbruin, bruin, roze, groen, blauw en roze kunnen wel.

Accessoires

Ook je accessoires afstemmen op je kleurtype is erg handig. Ze zullen beter bij je (afgestemde) kleding matchen en geven net de 'finishing touch' aan je uiterlijk. Over het algemeen geldt:
  • Zomer- of wintertypes: zilverkleurige sieraden
  • Lente- of herfsttypes: goudkleurige sieraden

Het is bij lente- of herfsttypes ook mooi om bijvoorbeeld accessoires met bruine houten kralen te dragen, eventueel gecombineerd met gouden versieringen. Bij zomer- en wintertypes staan bijvoorbeeld donkerblauw met wit/grijs, of donkerrood juist heel mooi! Verder is het leuk om alles op je kleurentype af te stemmen, zelfs je gadgets!

Meer?

Stem eens je nagellak af op je kleurentype! Of kies als lente- of herfsttype bruine mascara, in plaats van zwarte. Wanneer je een presentatie geeft is het mooi om de kleuren in de powerpoint bij je kleurentype af te stemmen. Dan staan er ook geen storende kleuren op de achtergrond die de aandacht trekken, in plaats van dat mensen naar jóu kijken.

Tip: wanneer je op Google afbeeldingen zoekt naar een kleurentype, komen er leuke afbeeldingen uit waar je inspiratie uit kunt halen!
© 2011 - 2019 Doorbellrings, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het hoe en waarom van een kleurenanalyseHet hoe en waarom van een kleurenanalyseEen kleurenanalyse is het in kaart brengen van uw natuurlijke kleurtype (gebaseerd op ogen, huid en haar) om te bepalen…
De kleur van je kleding zegt veel over jouBewust of onbewust heb je misschien al vaker ervaren dat je er in de ene kleur mooier, frisser en stralender uitziet dan…
Opleiding kleuranalyseOpleiding kleuranalyseEen opleiding kleuranalyse biedt je de grondbeginselen van de kleuranalyse aan. De kleurenanalyse gaat uit van vier basi…
Welke kleur past bij mij?Welke kleur past bij mij?De kleding- en make-up markt is business en een enorm kleurenscala heeft zich in de loop der jaren gevormd. Ook voor het…
Beauty: Je haren kleuren?Beauty: Je haren kleuren?Vrouwen doen het al heel lang en steeds meer mannen gaan ook overstag. De haren kleuren, enerzijds omdat grijs voor vele…
Bronnen en referenties
  • http://www.haarkleuradvies.net/
  • http://www.kleurenanalyse.net/

Reageer op het artikel "Kleurenanalyse toepassen op meer dan alleen kleding"

Reactie

Lydia, 14-03-2018 12:02 #1
Beste mevrouw,

Licht en chocoladebruin zijn toch warme tinten? Ik zie deze kleuren staan bij zomer en wintertypes. Volgens mijn docent heb ik een koele ondertoon en denkt dat ik een zomertype ben.

Ik ben zelf met redelijk donker haar geboren en gegroeit. Ook mijn wenkbrauwen zijn als ik goed kijk assig zwart. In de zomer licht mijn haar wel is op en als ik veel zon en zwem wordt het haast blond. Toch is mijn haarkleur in verhouding tot mijn huid vrij donker. Mensen zeggen wel eens tegen me dat ik bleek zie.

Mijn ogen zijn groen met allerlei soorten kleuren erin( in de zomer zie je het erg goed) Mensen zitten dan mijn ogen helemaal te bekijken door de stukjes die erin zitten.
In de winter zijn ze soms meer staalblauw/grijsachtig. Ze veranderen regelmatig.

Mijn aderen zijn meer blauw dan groen vind ik en aan de binnenkant van mijn ellebogen neigen sommige aders naar paars.

Kwa sieraden staat zilver mij beter dan goud.

Wat betreft bruin worden. Ik ben een halfbloedje en heb nooit moeite gehad met bruin worden. Omdat ik nu heel lang geen zon heb gehad lijkt het wel moeilijker te gaan.

Over astinten/gedempte kleuren:

Ik vind dat astinten mijn ogen niet doen uit springen, maar zachter zijn voor mijn bleke huid. En hele donkere tinten maken mij bleek. Ik vind dat mijn ogen meer tot zijn recht komen bij bruin haar en ik heb een hekel aan gedempte tinten. Soms ben ik een beetje jaloers op mensen die een warme ondertoon hebben. Die kunnen zoveel kanten op en die kleuren zijn mooi intens. Echt kleuren waar ik van houd. Kan je ondertoon veranderen door voeding/sport & zonnen?

Het lijkt net alsof niks mij staat behalve grauwe tinten. Want zo zie ik as kleuren.

Heeft de ondertoon te maken met de dikte van de huid?

Infoteur: Doorbellrings
Gepubliceerd: 12-05-2011
Subrubriek: Mode
Reacties: 1
Schrijf mee!