InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Mag men 'planten' plaatsen in de slaapkamer?

Mag men 'planten' plaatsen in de slaapkamer?

Mag men 'planten' plaatsen in de slaapkamer? Er zijn altijd mensen die zoveel van planten houden, dat zij ze dan ook heel graag willen zetten op hun slaapkamer, om deze wat op te fleuren. Zo kunnen zij ook 's nachts genieten van de schoonheid en de rust die deze planten uitstralen. Vroeger mocht men overal planten zetten, later kwam er kritiek op. en mocht het niet in de slaapkamer. Momenteel zijn de wetenschappers wijzer geworden...!

Mogen planten nu wel in de slaapkamer?

Omdat planten overdag licht nodig hebben om hun fotosynthese in gang te zetten, halen zij koolstofdioxide uit de lucht en maken ze zuurstof aan. Maar 's nachts werkt dit niet, door de afwezigheid van zonlicht verbruiken de planten alleen maar zuurstof. Deze hoeveelheid is zo klein, dat we ons hierover geen zorgen hoeven te maken. Volgens Wetenschappelijk onderzoek bevat een gemiddelde slaapkamer zo'n 5000 liter zuurstof. Een volwassen persoon gebruikt tijdens de nachtrust van 8 uur, zo'n 190 liter zuurstof. Terwijl een plant daartegenover maar 50 milliliter zuurstof uit de lucht haalt. Zo te zien is het zuurstofverbruik van een plant dan ook verwaarloosbaar klein. Zo zal in vergelijking van een bedgenoot een vierduizend keer meer zuurstof gebruiken dan een plant.

Mag men dit dan als gezond beschouwen?

Volgens Dr. Jos De Smet -verbonden aan de wetenschappelijke vereniging van huisartsen- is het zelfs aan te raden planten in huis te nemen. Ze brengen in eerste instantie rust, geven overdag zuurstof af. Terzelfdertijd verhogen zij in de kamer de vochtigheidsgraad. Hierdoor zouden volgens hem, minder luchtwegeninfecties en -irritaties zich voordoen. Want verwarmingssystemen drogen de lucht zodanig uit, dat dit bij vele personen kan zorgen voor ademhalingsmoeilijkheden. De Dokter maakt ons er wel op attent, dat planten die sterke geuren afgeven zouden kunnen irritaties veroorzaken. Zoals bijvoorbeeld: de lelie.

Was dit dan een misverstand?

Dit was inderdaad een groot misverstand, dat planten in de slaapkamer ongezond zouden zijn. Zij hebben zoals elk levend wezen zuurstof nodig, en halen die uit hun omgeving. Maar overdag produceren ze behoorlijk wat zuurstof, dat 's nachts word stopgezet. Het zuurstofverbruik is zo minimaal dat het nauwelijks bespreekbaar hoeft te worden. Dat bepaalde planten bij sommige mensen een allergische reactie oproepen, en sterk geurende bloemen misschien voor problemen kunnen zorgen, dit geldt dan zowel overdag als 's nachts, en zowel in de huiskamer als in de slaapkamer.

Welke standplaats is het beste voor onze planten?

Hier volgen een aantal punten die men kan naleven:
  • Zoveel mogelijk volle zon en felle middagzon vermijden. Hoe meer licht in de kamer, hoe beter voor de planten, ook gefilterd zonlicht is geschikt voor de meeste planten;
  • Vooral planten met bonte bladeren hebben veelal de behoefte aan een lichte plaats;
  • Vermijd koude nachttemperaturen en temperatuurschommelingen;
  • Een zo mogelijke gelijkmatige temperatuur van rond de 20° is voor de meeste kamerplanten ideaal;
  • Vermijd eventueel tocht, door openstaande deuren en vensters;
  • Zet nooit planten dicht bij een warmtebron;
  • Sommige planten hebben in de winter behoefte aan een rustplaats. Deze kunnen dan best op een koelere plaats worden gezet;
  • De luchtbevochtigheid is een belangrijke factor. De beste vochtigheidsgraad voor de meeste planten ligt tussen de 40 en 65%;
  • Door de kamer vaak te ventileren, kan een vochtige lucht snel verloren gaan:
  • Bij het verhogen van de luchtvochtigheid, kan men gebruik maken van verdampers of waterreservoirs, die men aan de radiatoren kan bevestigen.

Eindresultaat:

Daar planten goed zijn voor de luchvochtigheid, en zo irritaties van de luchtwegen kunnen voorkomen, is het volgens mij goed om onze lievelingsplanten op onze slaapkamer te plaatsen. Maar bij voorkeur dan wel gezonde planten, ook zonder indringende geuren. Dit nieuws kan ik dan met blijheid -aan iedereen die van planten houdt- graag aanbevelen! Want planten stralen rust uit, en wat is er beter om te ontspannen en rustig te slapen? Slaap lekker, en droom zoet!
© 2011 - 2014 Enza_9o-, gepubliceerd in Natuurgeneeswijze (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Feiten en fabels over plantenEr bestaan veel feiten en fabels over planten. Ik heb de meest bekende feiten en fabels met antwoord over planten hieron…
Slaapkamer: rustpunt of vrolijke ruimte om te vertoevenUitgaande van de gemiddelde slaapkamer heeft deze de laatste jaren nogal wat gedaantewisselingen ondergaan en er zijn oo…
Cyclaam in de tuin of huiskamerCyclaam in de tuin of huiskamerCyclamen werden vroeger vaak rond de kerst in huis gehaald. Het is een bolgewas, wat in de winter bloeit met mooie felle…
Feng Shui, plaats van bed en kamerdeurFeng Shui, plaats van bed en kamerdeurDe plaats van de slaapkamer in uw huis is belangrijk. Gaat u verhuizen, moet u zorgvuldig letten op de onderlinge verhou…
Het Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerHet Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerFeng Shui is een veelgehoorde term, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? Feng Shui is een eeuwenoude Chinese leer, d…
Bronnen en referenties
  • Info: Goed Gevoel.

Reageer op het artikel "Mag men 'planten' plaatsen in de slaapkamer?"

Infoteur: Enza_9o-
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!