InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Allergieën en allergische ziekten

Allergieën en allergische ziekten

Allergieën en allergische ziekten Allergieën en allergische ziekten komen steeds vaker voor. Het aantal mensen met astma, eczeem en hooikoorts verdubbelt bijna ieder jaar. Helaas is er over de oorzaak van deze groei aan allergieën nog weinig bekend.

Allergieën of allergische ziekte

Het hebben van een allergie of allergische ziekte is iets wat veelvuldig voorkomt in onze samenleving. Men wijd deze allergieën aan onze westerse levensstijl. Ons afweersysteem wordt veel beïnvloed door onze manier van leven, dat beïnvloeden gebeurd vooral in het eerste levensjaar. Een aantal factoren is onderzocht, daarbij is uitgesloten dat deze een rol spelen bij het beïnvloeden van ons afweersysteem. Het gaat hierbij om:
  • Luchtverontreiniging
  • Kinderen steeds meer laten inenten (vaccineren)
  • Het blootgesteld worden aan allergische stoffen

Kans op allergie verkleinen

Bij kinderen zijn er 2 mogelijkheden om de kans op een allergie of allergische ziekte te verkleinen:
  • Geven van borstvoeding
  • In huis niet roken

Klachten van allergieën

Als mensen in contact komen met bepaalde stoffen waar ze allergisch voor zijn kan dit verschillende klachten geven. Deze klachten kunnen milde vormen maar ook ernstige vormen aannemen. Enkele klachten zijn:
  • Niezen
  • Loopneus
  • Jeukende en tranende ogen
  • Vermoeidheid
  • Maag- en darmproblemen
De meeste allergieklachten vinden binnen een half uur plaats, in een enkel geval kan dit ook later komen. Ernstige allergieklachten kunnen uw leefwereld verkleinen.

Gevoelig voor allergie

De aanleg voor een allergische reactie is erfelijk. Als u aanleg heeft voor een allergische reactie en regelmatig in contact komt met mensen die bepaalde stoffen met zich meedragen, kunt u langzaamaan een allergie opbouwen. Zo kunnen veranderingen van uw hormoonhuishouding een effect hebben op uw allergie. Het kan dus zijn dat in de puberteit meer sprake is van een allergische reactie dan na deze tijd.

Leven met een allergische ziekte

Veel mensen kunnen heel goed met een allergische ziekte leven. Met de juiste behandeling kunnen zij een zo normaal mogelijk leven leiden, zonder beperkingen.
Er zijn verschillende specialisten die zich met allergiebehandeling bezig houden:
  • Longarts: astma bij volwassenen
  • KNO-arts: hooikoorts
  • Dermatoloog: eczeem
Gaat het om een allergische ziekte bij een kind, dan vallen zij onder behandeling van een kinderarts.

Onderschatten van allergische ziekte

Vaak wordt wel het leven met een allergie onderschat. Als u bijvoorbeeld een allergie heeft voor katten, wordt er snel geroepen dan u dan maar geen kat meer in huis kunt nemen. Mensen denken niet na over het feit dat u ook in openbare gelegenheden (bijvoorbeeld de bioscoop) met andere mensen in aanraking komt die wel katten in huis hebben. Deze mensen dragen dus bepaalde stoffen bij zich waar u dan allergisch op reageert. U kunt ook niet meer op bezoek bij mensen die katten hebben. De leefwereld van iemand met een allergie of allergische ziekte wordt in zekere mate verkleint.

Top 10 van de meest voorkomende allergieën.
  • Graspollen
  • Huisstofmijt
  • Boompollen
  • Katten
© 2008 - 2017 Nannie78, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een allergie?Wat is een allergie?Allergie komt steeds vaker voor. In de voorbije 25 jaar is bijvoorbeeld het aantal mensen met hooikoorts, astma en eczee…
Allergie voor stoffenAllergie voor stoffenEen allergie kan licht van aard zijn, maar ook levensbedreigend. Een veel voorkomende allergie is eczeem en hooikoorts,…
Informatie over pinda-allergieInformatie over pinda-allergieHeel wat Nederlanders hebben last van een allergie. Een allergie wil zeggen dat zodra iemand met de betreffende stof in…
Feiten over allergie en hooikoortsFeiten over allergie en hooikoortsAllergie kan worden veroorzaakt door een erfelijke aanleg. Zo'n 30% van de kans dat iemand allergische klachten krijgt i…
Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Een allergie is een afweerreactie van je lichaam. Dit kan zijn bij overgevoeligheid voor bijvoorbeeld, sigarettenrook, h…

Reageer op het artikel "Allergieën en allergische ziekten"

Infoteur: Nannie78
Gepubliceerd: 24-04-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!