InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > MCDD: de symptomen

MCDD: de symptomen

MCDD, er is nog te weinig over bekend. Het is een stoornis in de hersenen die valt binnen het autismespectrum. De informatieverwerking in de hersenen loopt niet soepel waardoor degene onder andere de werkelijkheid niet van fantasie kan onderscheiden. Wat zijn de symptomen die horen bij deze complexe stoornis?

Multiple Complex Development Disorder

De Nederlandse vertaling van MCDD betekent Meervoudige Complexe Ontwikkelingsstoornissen. Het is een aanverwante stoornis binnen het autisme spectrum en is een subgroep van PDD-NOS. De ontwikkeling bij iemand met MCDD verloopt niet zoals de ontwikkeling bij de meeste mensen verloopt.

Wat zijn de symptomen die bij MCDD horen?

De symptomen zijn te verdelen in drie groepen.

Er zijn stoornissen in de regulatie van affecten:
  • intense angst of gespannenheid
  • vreesachtigheid of fobie, meestal voor ongebruikelijke situaties of voorwerpen
  • paniekaanvallen
  • periodes van terugval in gedrag met driftbuien of woede aanvallen
  • stemmingsschommelingen en emotionele schommelingen zonder duidelijk aanwijsbare aanleiding
  • regelmatig bizarre angstreacties

Er zijn stoornissen in de gevoeligheid voor sociale signalen en stoornissen in het sociale gedrag. Dit zowel bij leeftijdsgenoten als bij volwassenen.

  • sociale desintresse, vermijden van sociale contacten of juist grenzeloos zijn in het contact
  • geen vriendschappen vast kunnen houden met leeftijdgenoten
  • aanklampende 'haat-liefderelaties', vooral met ouders of de primaire verzorgers
  • gebrek aan het vermogen zich in een ander te kunnen verplaatsen

Er zijn stoornissen van het denken zoals moeilijk de werkelijkheid van fantasie kunnen onderscheiden, van de hak op de tak springen en bizarre fantasieën hebben.

  • onlogische gedachtengang; denk aan magisch denken, neologismen en bizarre gedachten
  • verwarring tussen fantasie en de realiteit
  • snel en gemakkelijk verward raken; niet goed begrijpen wat er om hen heen gebeurt
  • overwaardige gedachten zoals verhoogde achterdocht en grootheidsideeën
© 2008 - 2019 Write-to-you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een inleiding in AutismeWie op zoek gaat naar informatie over ASS (Autistisch Spectrum Syndroom) hoeft niet ver te zoeken, er zijn boeken, websi…
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…
Omgaan met iemand met autisme: rustig aan en niet aanrakenDe politie van Friesland heeft als eerste korps in Nederland onderricht gekregen in het herkennen en de omgang met mense…
Bronnen en referenties
  • http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=954

Reageer op het artikel "MCDD: de symptomen"

Reacties

Eelen Jan, 12-10-2019 11:16 #4
Geachte

Is er een forum waar ik terecht kan? Ik weet niet meer wat ik met ons Cindy verder moet.

Suzan, 10-10-2012 01:10 #3
Robert dank je, je bent heel duidelijk en als moeder heb ik geen belangstelling naar de ouders, maar naar de mensen met mcdd, zodat ik mijn kind kan helpen, net als m'netje, mijn kind heeft geen handicap, dat hebben de mensen die erom heen zitten.

N'netje, 02-02-2010 17:02 #2
Ik woon al ruim zes jaar op een instelling voor 'gehandicapten'. Ik heb McDD en ben een puber, en kan helaas niet goed meedraaien in de wereld die zo leuk is ingericht voor mensen zonder anders werkende hersenen. Ik mag dan anders zijn, maar ik denk dat ik met alles bij elkaar misschien wel gelukkiger ben dan de meesten, ook al woon ik niet thuis. Ik heb misschien andere problemen dan de meeste mensen (vooral betreffende een fantasiewereld waar ik vooral veel lol mee beleef) maar mijn problemen zijn niet erger of meer dan die van de meeste mensen, mede dankzij de hulp die ik krijg. Voor iemand die zo 'gehandicapt' is, ben ik ook wel behoorlijk slim. Ik heb psychologische inzichten waar de meeste mensen pas achter schijnen te komen als ze in de 80 jaar zijn, of zelfs helemaal nooit! Ik zie het woord 'gehandicapt' dan ook niet meteen als iets zieligs. Je kunt nog best gelukkig zijn en zelfs heel slim, zelfs als je grijze massa anders funcioneert dan die van de meeste mensen. Ik vind het woord 'gehandicapt' verder niet vervelend, maar ik ben het met Robert eens dat het beeld dat de meeste mensen erbij hebben, wel ernstig misvormt is aan de werkelijkheid. En bedenk dan maar eens dat ik een 15 jarige met McDD ben! :-p

Robert, 30-12-2009 14:01 #1
Ik ben een volwassene met wat men "McDD" noemt. Ik hoef niet te worden gezien als ziek, gestoord of afwijkend want voor mij is die visie op geen enkele manier nuttig. Ik maak zelf mijn leven en mijn wereld, hoewel ik daarbij soms (helaas) anderen nodig heb. Ik verwoord zelf wel wie of wat ik ben en heb daarbij geen behoefte aan de verwoordingen en interpretaties van anderen. Ik hoef niet te worden versleten voor ongelukkig want dat ben ik op mijn manier binnen mijn paradigma echt niet. Het "ziekte-woord" en het "probleem-woord" zitten vooral in de hoofden van de omgeving en ik praat dat niet na.

Ik merk dat er vooral over kinderen wordt gesproken als het over McDD gaat. Het beeld bestaat ook dat McDD alleen maar kommer en kwel is: dat is echter alleen maar de invulling en het beeld vanuit de omgeving. Kinderen worden bovendien ook ooit volwassen en McDD ook. Neurotypische mensen vinden zichzelf beter omdat ze zo "normaal" zijn, maar zij ervaren niet wat ik dagelijks ervaar. Ze hebben dan ook niet het recht om ongevraagd in te vullen dat ik wel erg ongelukkig moet zijn omdat ik van nature niet aan hun normen kan voldoen. Als ik het belang zou kunnen bevatten om te beseffen dat je vooral moet zijn zoals ieder ander, dan was ik ook niet eens autistisch geweest :-).

Ik ben heel gelukkig dat ik ben wat ik ben, dankzij "McDD". Ik hoef niet iemand te worden die ik nooit zal kunnen zijn. Ik mag er van mezelf zijn zoals ik geboren ben. Dat is goed zo. Ik weet ook niet beter. Ik hoef niet rond te lopen met de gedachte dat ik in genetisch opzicht minder bedeeld ben dan anderen want dat is alleen maar een fantasie in de hoofden van mensen.

Ik kan niet zoveel aanvangen met het beeld dat anderen van mij willen hebben. Ik ben namelijk ook niet dat beeld. Dat beeld is alleen maar een fantasie. Ik ben ik. Ik kan van nature niet zijn wat anderen willen dat ik was geweest.

Ik heb niet veel aan boeken waarin verhalen staan van hoe niet-autistische mensen mij ervaren. Ik kan daar totaal niks nuttigs mee doen. Ik ken alleen mijn eigen ervaringen en daar zal ik het mee moeten doen. Simpel. Ik kan tevreden zijn met wat ik heb. Ik hoef niet te zeuren over hoe erg het is om McDD'er te zijn want ik weet niets anders. Ik kan niet verlangen naar iets wat ik niet ken. Ik weet niet hoe jij bent en dus taan ik daar ook niet naar.

Ik zou wel eens een boek willen hebben dat voldoet aan mijn intellectuele behoeften en waarin mij wordt uitgelegd hoe ik om kan gaan met die onnavolgbare, tweebenige wezens om mij heen die mij alsmaar in hun fantasiewereld willen trekken.

Ik zoek ook nog steeds naar een universiteit voor mensen met McDD waarbij ik mijn intellectuele behoeften kan voldoen op mijn manier binnen een aangepast curriculum dat niet is gericht op een wereld die toch niet de mijne is. Ondanks al mijn kennis en ervaring zit ik al ruim 10 jaar lang voor 100% in de WAO tussen vier muren. Er is toch echt geen plaats voor zonder meer iedereen in deze maatschappij en al de rest is illusie :-). Echt wel.

Infoteur: Write-to-you
Gepubliceerd: 24-04-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!