InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoeveel beweging heb je nodig?

Hoeveel beweging heb je nodig?

Hoeveel beweging heb je nodig? Iedereen weet dat voldoende bewegen goed voor je is. Het is gezond en je voelt je beter. Maar wanneer beweeg je genoeg? En welke sporten of activiteiten mag je meetellen als beweging? Kom alles te weten over nut en noodzaak van voldoende bewegen, het aantal calorieën dat je verbrandt tijdens het bewegen en het aantal minuten dat je per dag actief moet bewegen. Tevens zijn er tips gegeven waarmee je op eenvoudige wijze de hoeveelheid beweging opvoert zonder dat dit veel extra tijd kost.

Inhoud

Waarom voldoende bewegen?

Bewegen is gezond voor lichaam en geest. Je voelt je fitter, blijft er slanker en jonger uitzien en het heeft een positief effect op stress. Voldoende bewegen vermindert ook de kans op kanker, diabetes en hart- en vaatziekten. Voldoende bewegen is dus noodzaak om lang en gezond te leven. Je kan bewegen door een sport te beoefenen of door meer beweging in de normale dagelijkse gang van zaken in te passen.

Hoeveel calorieën verbrand je met verschillende sporten?

Door te sporten verbrand je calorieën. Hoeveel calorieën dit zijn is afhankelijk van meerdere factoren zoals je leeftijd, je gewicht, welke sport je beoefent en met welke intensiteit je dit doet. Onderstaand is een overzicht per sport weergegeven van het aantal verbruikte calorieën per uur. In het overzicht is een minimum en maximum weergegeven dat afhankelijk is van gewicht en intensiteit:
  • aerobics: 350 tot 1050 calorieën
  • basketbal: 400 tot 850 calorieën
  • boksen: 450 tot 950 calorieën
  • dansen: 350 tot 650 calorieën
  • fietsen: 350 tot 1050 calorieën
  • gewichtheffen: 150 tot 600 calorieën
  • golf: 175 tot 600 calorieën
  • gymnastiek: 200 tot 425 calorieën
  • handbal: 625 tot 1300 calorieën
  • wandelen: 200 tot 550 calorieën
  • mountainbiken: 350 tot 725 calorieën
  • nordic walken: 375 tot 800 calorieën
  • paardrijden: 200 tot 425 calorieën
  • hardlopen: 425 tot 1750 calorieën
  • roeien: 375 tot 900 calorieën
  • schaatsen: 370 tot 750 calorieën
  • de liefde bedrijven: 75 tot 175 calorieën
  • skeeleren: 350 tot 750 calorieën
  • skiën: 300 tot 850 calorieën
  • spinnen: 575 tot 1200 calorieën
  • squashen: 350 tot 1050 calorieën
  • tennis: 350 tot 750 calorieën
  • voetbal: 450 tot 950 calorieën
  • volleybal: 150 tot 450 calorieën
  • waterpolo: 525 tot 1050 calorieën
  • yoga: 200 tot 400 calorieën
  • zwemmen: 300 tot 650 calorieën

Beweeg minimaal dertig minuten per dag

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen schrijft voor om minstens vijf dagen per week minimaal dertig minuten lichaamsbeweging te hebben. Deze dertig minuten moeten van matig intensieve aard zijn. Overigens geldt de dertig minuten norm niet voor iedereen. Kinderen, jongeren en mensen met overgewicht zullen langer moeten bewegen. Voor deze groepen geldt de twee maal dertig minuten norm, oftewel minimaal zestig minuten per dag bewegen. Deze norm geldt voor elke dag in de week. Mensen die willen afvallen en mensen die op gewicht willen blijven moeten ongeveer vijfenveertig tot zestig minuten per dag moeten bewegen, liefst zeven dagen per week.

Tips om meer te bewegen door de dag heen

Wanneer je aan bewegen denkt, zal je al snel denken aan de sportschool of een sport beoefenen. Het is echter ook mogelijk om gewoonweg meer beweging in het 'dagelijkse leven' in te passen. Voorbeelden hiervan zijn om vaker de fiets te pakken, de trap te pakken in plaats van de lift, het huis te stofzuigen, een wandeling te maken in de pauze op het werk, de auto te wassen, het gras te maaien, enzovoorts. Ook deze vormen van beweging tellen mee voor de dertig minuten norm en je combineert het nuttige met het noodzakelijke.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wijvallenaf.nl
  • www.30minutenbewegen.nl

Reageer op het artikel "Hoeveel beweging heb je nodig?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Sport
Medische informatie…
Schrijf mee!