InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne, jeugdpuistjes: oorzaken, symptomen, behandeling

Acne, jeugdpuistjes: oorzaken, symptomen, behandeling

Acne, jeugdpuistjes: oorzaken, symptomen, behandeling Bij acne is er sprake van huiduitslag, vooral op het gezicht. Het komt door verstopping en ontsteking van talgkliertjes in de huid. Acne vulgaris beter bekend onder de naam jeugdpuistjes, komt het meeste voor. Een andere variant van acne kun je krijgen als je door het beroep wat je uitoefent, blootstaat aan bepaalde industriële stoffen. Ook het gebruik van medicijnen, (bijvoorbeeld corticosteroïden) kunnen acne veroorzaken. Wat zijn de symptomen van acne en hoe kunnen die lastige puistjes behandeld worden?

Inhoud artikel

Acne

Het is een aandoening van de talgklieren in de huid. Deze kunnen verstopt raken, gaan ontsteken en soms is er sprake van vorming van pus. Genezen gaat gepaard met vorming van littekens. Acne komt vooral voor bij pubers, ongeveer negentig procent van de mannen en tachtig procent van de vrouwen heeft ooit acne gehad. Soms is het familiair, het gebruik van cosmetica, veel zeep, veelvuldig wrijven bevorderen het ontstaan van acne.

Bij wie komt acne voor?

Vooral in de puberteit door hormonale veranderingen, soms al vanaf het tiende jaar. Er zijn mensen die er tot na hun dertigste last van houden. Als je werkt met bepaalde industriële stoffen tijdens het werk dan kun je ook last krijgen van een vorm van acne. Ook het gebruik van bepaalde medicatie kan leiden tot acne, bijvoorbeeld corticosteroïden.

Oorzaken

Tijdens de puberteit is waarschijnlijk een verhoogde gevoeligheid voor (mannelijke geslachtshormonen) in het lichaam van zowel jongens als meisjes de oorzaak voor de acne. De talgkliertjes groeien en er wordt meer talg geproduceerd. Er wordt ook meer keratine gevormd, dit zorgt ervoor dat dat de haarzakjes afgesloten worden. Het syndroom van Cushing (de bijnier produceert te veel corticosteroïden) kan ook een oorzaak zijn van acne vulgaris. Bij meisjes kan door hormoonschommelingen van de menstruatiecyclus de acne erger worden. Het gebruik van cosmetische producten kan de klachten ook verergeren. Als het lichaam langdurig in aanraking komt met vette kledingstukken kan acne ontstaan.

Symptomen

  • Rode pukkeltjes (het kopje is vaak geel en met pus gevuld), witte pukkels, zwarte mee-eters, pijnlijke rode puisten en cysten. Vooral op het gezicht, borst en rug.
  • In delen van de huid die veel talgkliertjes bevatten: vaak worden in de puberteit het haar, het gezicht en de bovenkant van de romp vetter door een toename van de talgproductie.
  • In de zomer treedt meestal een verbetering van de huid op, maar heel soms juist een verslechtering (vooral bij een hoge luchtvochtigheid).
  • Acne door uitoefening van bepaalde beroepen: er kunnen pukkels komen op delen die in aanraking komen met vettige kleding, zoals bijvoorbeeld de dijbenen.

Wat kun je zelf doen als je last hebt van acne?

De huid wassen met lauw water en niet te veel zeep. Gebruik weinig cosmetische artikelen. Zorg er in ieder geval voor dat het geen cosmetica op vettige basis is. Make-up van het gezicht halen met lauw water. Knijp puistjes niet uit! Door het uitknijpen kan de ontsteking dieper in de huid worden gedrukt. Het puistje zal groter worden en het kan leiden tot vorming van littekens. Bij de drogist of apotheek kun je om middelen vragen om iets te doen aan de acne. Alleen middelen die benzoylperoxide of salicylzuur bevatten, zijn werkzaam. Volg goed het voorschrift op wat je krijgt van drogist of apotheker. En verwacht niet te snel resultaat, geef het middel zeker vier weken de tijd.

Wat kan een (huis)arts voor je betekenen?

Bereik je met bovenstaande tips geen resultaat, ga dan naar de huisarts. De huisarts kan een geneesmiddel voorschrijven. Het kan zijn dat de klachten eerst verergeren, het effect kan vaak pas na een tot drie maanden beoordeeld worden. Voor meisjes en vrouwen kan de pil effectief zijn. De Diane-pil staat momenteel nogal negatief in het nieuws. Over het algemeen kan de huisarts je helpen, maar als dat niet het geval is dan zal je doorverwezen worden naar de dermatoloog (huidarts).

Handig om te gebruiken: pads

Neutraliserende pads

Pads zijn erg handig om te gebruiken. Je hebt neutraliserende pads die je op het puistje aanbrengt/plakt, ze drogen puistjes uit, kalmeren de rode vlekjes en de puistjes worden kleiner van formaat. Dit product kun je bijvoorbeeld aanschaffen bij Yves Rocher of bij de Action. Er wordt gezegd dat de pads volledig onzichtbaar zijn, maar dat is niet helemaal waar. Het is daarom handig om de pads 's nachts te gebruiken.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Pads om de huid te reinigen
Je hebt ook nog andere pads, deze lijken op pads die je gebruikt om make-up mee te verwijderen. Ze zijn al vochtig en het is de bedoeling dat je de huid er 's morgens en 's avonds mee reinigt. Let op dat je niet in de buurt van je ogen komt. Na gebruik de huid niet afspoelen. Wel je handen wassen na het vasthouden van de pads. De pads zijn zeer handig in gebruik, je hebt ze onder andere van het merk Clearasil en worden verkocht onder de naam: Ultra Rapid Action Pads. De pads bevatten onder andere Salicylzuur, Lavandula Stoechas Extract, Helichrysum Italicum Extract en Cistus Monspeliensis Extract.
Gerelateerde artikelen
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Medicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acneMedicijnen: Medicijnen en poliklinische behandeling acneEén van de vervelendste kwalen waarmee pubers te maken krijgen zijn jeugdpuistjes oftewel acne. De één heeft er slechts…
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 28 februari 2013:
  • Huidarts.info
  • Thuisarts.nl
  • Het Medisch Handboek
  • Diagnosewijzer
  • Geraadpleegd op 5 april 2016:
  • http://www.clearasil.nl/ultra-pads.php
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Acne, jeugdpuistjes: oorzaken, symptomen, behandeling"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 12-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!