InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 11 Faalangst tips

11 Faalangst tips

11 Faalangst tips Faalangst overwinnen is lastig, maar een aantal goede faalangst tips kunnen jou hierbij helpen. Omgaan met faalangst is iets dat veel mensen moeten leren. Hieronder staan tien faalangst tips waarmee jij jouw faalangst overwinnen kan.

Artikelindeling

Wat is faalangst?

Faalangst is een vaak ongegronde angst voor mislukkingen op allerlei vlakken. Er zijn veel mensen die in meer of mindere mate last hebben van faalangst. Faalangst kan in allerlei situaties voorkomen. Faalangst voor een rijexamen of faalangst voor een schoolexamen komen bijvoorbeeld veel voor. Het overwinnen van faalangst is een lastige opgave, maar het is zeker niet onmogelijk. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om faalangst te onderdrukken. De onderstaande faalangst tips kunnen jou helpen bij het omgaan met faalangst en kunnen jou uiteindelijk ook helpen met de faalangst te overwinnen.

Zoek een vertrouwenspersoon

Een van de belangrijkste faalangst tips is het zoeken van een geschikte vertrouwenspersoon die je kan helpen bij het faalangst overwinnen. Je kunt met al je vragen bij deze persoon terecht. Bovendien houdt deze persoon je op het rechte pad als het dreigt mis te gaan. Ook het doen van faalangsttrainingen en faalangstcursussen heeft al veel mensen geholpen bij het vinden van een goede coach en bij het omgaan met faalangst.

Goede voorbereiding

Een van de beste tips voor het vermijden van faalangst is een goede voorbereiding. Zorg ervoor dat jij alles gedaan hebt wat er in jouw macht ligt om goed beslagen ten eis te komen. Als het dan nog mis gaat is het niet aan jou te wijten.

Positief denken

Een andere goede tip voor het omgaan met faalangst is positief denken ook al is dat soms moeilijk. Hiervoor is het belangrijk dat je negatieve gedachten die jouw zelfvertrouwen aantasten onderdrukt en het denken aan positieve dingen stimuleert. Positief denken vergt veel inzet en ook een echte gedragsverandering. Deze verandering is niet makkelijk, maar zeker wel effectief zo is mijn ervaring. Positief denken is een van de meest effectieve faalangst tips.

Successen boekje

Het bijhouden van een successen boekje heeft al veel mensen geholpen bij het overwinnen van faalangst. Als je per dag noteert wat je allemaal goed hebt gedaan dan is dat goed voor je zelfvertrouwen en dit bevordert ook het positief denken genoemd in de bovenstaande tip tegen faalangst.

Stel haalbare doelen

Neem niet te veel hooi op je vork is een ook een belangrijke tip tegen faalangst. Stel haalbare doelen, want het heeft geen zin om jezelf af te beulen voor iets wat toch niet binnen jouw bereik ligt. Je mag zeker ambitieus zijn, maar overdrijf het niet, want dat is heel slecht voor het moraal. Jouw strijd tegen faalangst is niet gebaat bij te hoge doelstellingen.

Visualiseer succes

Het visualiseren van succes wordt veel gebruikt door sporters om te ontspannen voor een wedstrijd. Voor jou kan dit ook werken. Het visualiseren van succes is onderdeel van een goede voorbereiding en is een belangrijke vorm van mentale ontspanning. Ontspanning zorgt er voor dat je minder snel faalt en minder snel een paniekaanval krijgt.

Ontspanningsoefeningen

Een van de beste faalangst tips is het doen van bepaalde ontspanningsoefeningen. Deze ontspanningsoefeningen kunnen afhankelijk van persoon en plaats verschillende vormen aannemen. De een heeft baat bij meditatie of yoga en de ander heeft baat bij een lange wandeling. Ook sporten is een vorm van ontspanning die vaak wordt aangewend bij het omgaan met faalangst.

Goed uitrusten

Nog even dit nakijken en nog even dat inzien. Niet doen! Ga op tijd naar bed en zorg dat je voldoende nachtrust hebt. Dit is de sleutel tot succes bij het faalangst overwinnen, omdat een fysiek en mentaal uitgerust persoon minder snel in paniek raakt dan iemand die uitgeput is.

Vermijd onrustige situaties

In stressvolle situaties waar faalangst de kop op steekt staat iemand met de angst voor mislukking onder hoogspanning. Het is daarom belangrijk om onrustige situaties te vermijden, omdat dit onzekerheid en paniek kan triggeren. Een belangrijke faalangst tip voor het overwinnen van faalangst is dus het vermijden van situaties die onzekerheid en onrust uitstralen.

Fouten maken mag

De laatste en misschien wel de belangrijkste tip tegen faalangst is het beseffen dat fouten maken mag. Iemand die geen fouten maakt bestaat niet. Door fouten komen we verder in het leven. Als dit besef doordringt heb jij je faalangst overwonnen. Faalangst overwinnen is niet makkelijk, maar het is wel mogelijk.

Geloof in jezelf

De laatste en belangrijkste tip in dit rijtje met faalangst tips is zelfvertrouwen. Jij bent niet minder dan een ander en jij bent in staat jouw doelen te behalen als je dat ook echt gaat geloven zal je van je faalangst afkomen. Wees voortaan niet meer beng en geloof in jezelf dit is het sterkste wapen dat je in kunt zetten tegen faalangst.
© 2013 - 2019 Mitchxl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is faalangst?Op de basisschool heeft op de twaalf kinderen last van faalangst. Faalangst is een angst, bij die angst ben je bang om t…
Wat is faalangst precies?Een op de vijf eindexamenkandidaten heeft last van faalangst. Van de ruim 200.000 leerlingen die examen doen hebben 40.0…
Faalangst in de praktijkFaalangst in de praktijkFaalangst is de angst of vrees om fouten te maken, en de angst voor mislukkelingen. Hoe ontstaat faalangst en hoe herken…
Help! Faalangst bij kinderenHelp! Faalangst bij kinderenFaalangst wordt vooral gezien als een angst die vanaf de puberteit komt optreden. Toch is dit niet altijd het geval. Zel…
Faalangst bij kinderen herkennen & tips tegen faalangstFaalangst bij kinderen herkennen & tips tegen faalangstKinderen kunnen, soms al op zeer jonge leeftijd, faalangst hebben. Door negatieve gevoelens en gedachten zit een kind ni…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "11 Faalangst tips"

Reactie

Rl, 11-09-2018 22:54 #1
Met interesse dit artikel gelezen. Wel ben ik het oneens met het punt omtrent goede voorbereiding. Wat ik juist vaak hoor bij mensen met faalangst is het uitgebreid 'voorkauwen' van aanstaande gebeurtenissen. Dit werkt uiteindelijk averechts aangezien het je EN minder flexibel maakt als een situatie net wat anders uitpakt dan van te voren gedacht EN je het daarmee veel kan maken dan het in werkelijkheid kan zijn. En als je dan alsnog 'faalt' dan de volgende keer nog meer voorbereiden. Ergo een vicieuze cirkel die je juist zou kunnen doorbreken door eens een keer met minimale voorbereiding een situatie in te gaan, een kleine stap die net buiten je comfortzone ligt (groeizone) maar niet te oncomfortabel. Op het randje dus. Oefen daarmee en oefen met faalplezier: de kunst om je 'falen' met humor om te keren in een grappige gebeurtenis.

Betreffende de opmerkingen aangaande positief denken ("Hiervoor is het belangrijk dat je negatieve gedachten die jouw zelfvertrouwen aantasten onderdrukt en het denken aan positieve dingen stimuleert."), heeft gedachten onderdrukken denk ik nog nooit iets positief opgeleverd en werkt het simpelweg niet. Vraag mensen bijvoorbeeld om vooral niet aan het roze olifantje te denken, 3x raden waar ze dan als eerste aan denken. Iets onderdrukken werkt simpelweg niet want het komt alsnog als een boemerang weer bij je terug. Dat positieve gedachten goed zijn moge duidelijk zijn en het is uiteraard goed om deze te benadrukken (door ze op te schrijven, te herhalen etc etc). Negatieve gedachten mogen er echter ook zijn en er zijn hele leuke oefeningen om daarmee om te gaan uit bijvoorbeeld NLP. Een bekende NLP oefening is het benoemen van zo'n negatieve belemmerende gedachten door deze met een gek stemmetje uit te spreken met je tong naar buiten en je op 1 been staat. Idee erachter is dat de volgende keer als je vanuit je onbewuste deze gedachten 'oppoppen' je brein de associatie maakt naar je gekke bekken en je vanuit humor dus kunt lachen om deze 'gekke' gedachten. Ik ken geen voorbeelden van gedachten onderdrukken wat structureel iets positiefs bij een ander heeft opgeleverd.

Infoteur: Mitchxl
Laatste update: 23-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!