Wat is faalangst?

Op de basisschool heeft op de twaalf kinderen last van faalangst. Faalangst is een angst, bij die angst ben je bang om te falen. Velen van ons hebben dit gevoel wel eens ervaren. In welke situatie en in welke mate verschil per persoon.

Faalangst is een vorm van angst

Angst is iets wat we nodig hebben, het is een soort van overlevingsmechanisme. Angst waarschuwt ons voor gevaar, voorkomt dat we te grote risico’s nemen en zorgt ervoor dat we in kritieke situaties snel kunnen handelen. Angst is een gevoel dat in je hoofd zit maar het veroorzaakt ook lichamelijke reacties. Bij faalangst wordt alle energie gericht op het idee dat het zal mislukken. Iemand die faalangst heeft kan alleen nog maar daar aan denken. Faalangst bij leerlingen beïnvloedt de schoolresultaten en het leven van de leerling op een negatieve manier.

Drie verschillende soorten faalangst

Er bestaan drie verschillende soorten faalangst, maar ze kunnen ook in combinatie met elkaar voorkomen. De drie verschillende soorten faalangst zijn: cognitieve faalangst, sociale faalangst en motorische faalangst. Cognitieve faalangst heeft te maken met het leveren van prestaties op leergebied. We spreken van cognitieve faalangst, als de angst voor een beoordeling van dit soort prestaties overheerst. Bij sociale faalangst heb je de angst om op sociaal gedrag afgewezen te worden of negatief beoordeeld te worden. Een basisbehoefte van mensen is bij de groep willen horen. Er is sprake van motorische faalangst als je heel erg bang bent fouten te maken bij het uitvoeren van lichamelijke handelingen. Motorische faalangst komt veel voor bij sporten, tekenen en handvaardigheid.

Het verschil tussen actieve en passieve faalangst

Bij actieve faalangst werkt iemand hard en streeft om een zo goed mogelijk resultaat te halen. Op school is dit bijvoorbeeld te zien aan dat iemand veel tijd besteedt aan het leren van proefwerken en niet meer toekomt aan ontspanning. Deze leerlingen zijn meestal erg geliefd bij hun ouders en hun leraren. Passieve faalangst is eigenlijk het tegenovergestelde, mensen met passieve faalangst hebben het idee dat hun inspanning nergens toe leidt. Ze denken hoe meer je je inspant, hoe groter de teleurstelling kan zijn. Ze doen daarom meestal niet veel voor school.

Het verschil tussen angst als toestand en angst als trek

Bij faalangst spreken we van een angst als toestand. Faalangst treedt namelijk alleen op bij de beoordeling van taaksituaties. Angst als trek ontstaat al bij de geboorte of wordt al jong ontwikkeld. Angst als trek wordt veroorzaakt door erfelijkheid, psychische stoornissen, traumatische ervaringen of lichamelijke verwaarlozing.

De definitie van faalangst

Faalangst is dus een vorm van angst als toestand die kan optreden bij het beoordelen van prestaties op cognitief, sociaal en motorisch gebied, waarbij de concentratie op een mogelijk mislukking erg aanwezig is.
© 2014 - 2020 Emilytje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is faalangst?"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: Januari 2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!