InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een rigide karakterstructuur

Een rigide karakterstructuur

Een rigide karakterstructuur Als iemand een rigide karakterstructuur heeft kan dit én voor zichzelf én voor de omgeving soms een lastige zijn. Door ergens kost wat kost aan vast te houden, kan je jezelf en/of de ander in ongewenste situaties manoeuvreren, maar je kunt ook jezelf ernstig te kort doen en dit geldt ook voor mensen in je directe omgeving. Niet dat dit de opzet is, maar ergens – veelal in de vroege jeugd – is er iets in werking gesteld in de geest die dit teweeg brengt. Het gaat meestal gepaard met grote terughoudendheid. Hoe werkt dit en hoe keer je het proces?

Wat is het?

Iedere karakterstructuur is te verdelen in een gedeelte fysiek, een gedeelte mentaal en uiteraard ook emotioneel. Hierin liggen je kwaliteiten, je beperkingen en – absoluut belangrijk – je leervermogen. Als je een rigide karakterstructuur hebt, dan kenmerkt zich deze door een meer of mindere mate van terughoudendheid. Deze terughoudendheid is als een soort bescherming opgetrokken om het hart te behoeden voor nog meer verdriet. De rigide man of vrouw wil als het ware de emoties beheersen c.q. controleren. Dit heeft weer tot gevolg dat je niet snel in relaties betrokken raak.

Wordt je er mee geboren of is het aangeleerd gedrag?

Je wordt er niet mee geboren, maar over het algemeen zal dit zich ontwikkelen tijdens de eerste schooljaren. In deze periode van pakweg je 4e tot 7e a 8ste levensjaar, vindt een belangrijke wijziging in het lichaam plaats. Sommige mensen noemen het een hergeboorte. In deze periode zal het kind zich meer nog dan voorheen – en op een andere wijze - hechten aan ouders, waarbij het bij de moeder iets vanzelfsprekender is. Hoe ouders/opvoeders in deze periode omgaan met kinderen is altijd belangrijk om ze te vormen. Denk maar aan een (onbewuste vorm van) afwijzing, bijvoorbeeld een jongetje die volgens vader “man” moet zijn en niet al te veel genegenheid moet tonen. Maar ook is de eerste “liefde” voor een meisje de vader en voor de jongen de moeder. Dit is een ontwikkeling die kinderen door maken en zou je zonder “hulp” moeten laten gaan. Zo zijn er nog tal van situaties te bedenken.

Kinderen kinnen onbewust op deze wijze gekwetst worden, als deze ontwikkeling niet doorgemaakt wordt. Naarmate het kind ouder wordt, wil het op deze wijze niet meer gekwetst worden en bouwt een soort harnas om zich heen. Een harnas wat als “rigide” betiteld wordt en wat er voor zorgt dat je niet meer gekwetst wordt. Je sluit je hart als het ware deels of geheel af.

Rigide wordt geassocieerd met termen als:
  • ”star””
  • “bewegingloos”
  • “onverbiddelijk”
  • “hard”
  • “streng”
  • “verstijfd”

Hoe herken je het?

Er zijn verschillende kenmerken die je bij mensen met een rigide karakterstructuur vaak in combinatie terug kunt vinden, zoals:
  • Ongezonde angst om toe te geven.
  • Jezelf als “ongeschonden” profileren.
  • Altijd doen wat “hoort” (wat een zelf gecreëerd beeld betreft).
  • Jezelf aan het andere geslacht ernstig moeizaam overgeven.
  • Ongezonde angst dat er “misbruik” van je genomen wordt.

Bron: Pexels / PixabayBron: Pexels / Pixabay
Al deze zaken voorkomen dat je je open stelt (je hart) als mens en dus ook je zwakke punten. Op deze wijze kan je jezelf behoeden om gekwetst te worden en de daarbij behorende geestelijke pijn (welke zich bij een lichamelijk zwakke plek vervolgens weer kan uiten). In eerste instantie lijkt de geest goed te werken, want je voelt die specifieke pijn niet. Natuurlijk is dat niet zo, want je hart sluiten kan je behalve beperken ook zuur en cynisch maken.

Overigens kan het zich ook ogenschijnlijk plotseling uiten na bijvoorbeeld het overlijden van een dierbare en dit als je al op volwassen leeftijd bent. Het normale rouwproces kan ernstig gestagneerd worden, maar heeft meestal – vaak onbewust – met iets uit het verleden te maken. Wat eerst “opgeruimd” moet worden om het normale rouwproces te kunnen doorlopen.

"If you truly loved yourself, you could never hurt another." Buddha

Hoe los je het op?

Traditioneel

Je behoeden voor verdriet heeft met heel primaire processen te maken en dat wil zeggen dat je hersenen niet of veel te weinig in contact zijn met je genitaliën.
Er is specifieke therapie voor die met name gericht is op het “eruit” halen van angst en woede en je hoofd en genitaliën vervolgens weer met elkaar in contact brengt. Zo ontstaat er een opening en komt er weer ruimte om contact te willen hebben en geaccepteerd te willen worden.

Alternatief

Als je moeite hebt of blijft houden met praten, want daar ontkom je niet aan bij de psycholoog, kan je ook in het alternatieve circuit kijken wat je kan helpen. Natuurlijk komen er dan ook vragen, maar door met bijvoorbeeld je lichaam fysiek aan de slag te gaan, kunnen vragen heel gericht gesteld worden en je helpen in het proces om te komen tot de kern, hoe pijnlijk je deze dan ook ervaart. Ook in het alternatieve circuit gaat alles niet vanzelf.

Tot slot

Herkennen en erkennen is één, maar het oplossen is vaak nog niet zo simpel. Een goede psycholoog of alternatieve therapeut, een man of vrouw waar je een goed gevoel bij hebt, kan je begeleiden in dit proces. Alleen werkt het slechts als je het echt wilt. Eerst die goede professional opzoeken, er lopen in iedere beroepsgroep mindere goden rond, en je gevoel open zetten voor die klik. Daarmee heb je al een belangrijke stap gezet … om vervolgens in therapie te gaan en je leren open te stellen en te accepteren dat gekwetst worden bij het leven hoort. Door je omgeving er van in kennis te stellen, en dus ook een mogelijke nieuwe liefde, zet je al een belangrijke stap in het proces om van die rigide persoonlijkheid af te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diagnose: Afhankelijke persoonlijkheidsstoornisMensen met een persoonlijkheidsstoornis lopen op langer termijn vaak vast op sociaal, emotioneel en persoonlijk gebied.…
Wat is grafologie?De grafologie is het bestuderen van kenmerken en eigenaardigheden van een handschrift, in relatie met de menselijke psyc…
Vermijdende of Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis (OPS)OPS wordt gekenmerkt door extreme verlegenheid en buitensporige angst voor afwijzing, vernedering of kritiek. Veel mense…
Kinderen: bang en angstig voor afkeuring en afwijzingKinderen: bang en angstig voor afkeuring en afwijzingDe behoefte om door andere mensen geaccepteerd te worden is van universele aard. Hoe erg kinderen hunkeren naar deze beh…
Kinderangsten en kinderzorgenAngst is een fysiologische en motorische reactie van een individu op gevaar. Angst helpt het individu om te overleven. W…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een rigide karakterstructuur"

Reactie

Liesje, 01-11-2016 12:11 #1
Mijn dochter is op haar 14e rigide verklaard na uitgebreid onderzoek. Ze was inmiddels in een internaat voor moeilijk opvoedbare, lerende kinderen geplaatst, en heeft ook de meeste tijd speciaal onderwijs genoten. Ze is de oudste van 3, en als vrijwel alleenstaande moeder, (vader is een workoholic) was haar gedrag naar mij en de jongens onhoudbaar geworden voor mij. Nu is ze 37, en een alleenstaande moeder met 1 zoontje van 3. Ze wil niets meer met me te maken hebben, omdat ik volgens haar een probleemkind van haar heb gemaakt om zelf aandacht te krijgen. Haar op mongolen scholen heb geplaatst, en verder ook alles fout heb gedaan. Ze werd overigens na een tangverlossing gereanimeerd en is met epileptische aanvallen op de intensive care afdeling terecht gekomen. Ze was 6 weken toen ze eindelijk mee naar huis mocht, met de diagnose hersenletsel, en in geval van meer aanvallen, ze het misschien niet zou redden. Wat kan ik doen of zeggen of laten om nog wat kontakt met haar en mijn eerste kleinkind te krijgen? Met vriendelijke groet, Liesje

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 24-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Menselijke psyche
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!