InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depressie bij transgenders (genderdysforie)

Depressie bij transgenders (genderdysforie)

Depressie bij transgenders (genderdysforie) Een depressie komt schrikbarend vaak voor bij transgenders, mensen met genderdysforie. Niet geheel verbazingwekkend, want transgenders hebben nogal wat uitdagingen waar ze tegenaan lopen. Met name vrouwelijke transgenders (man naar vrouw) hebben een verhoogde kans op depressieve klachten.

Transgender

Met transgender worden mensen bedoeld die zich niet, of niet helemaal, thuis voelen in de geslachtstrol die past bij de uiterlijke geslachtskenmerken van hun geboorte. Een ander woord voor transgender is genderdysforie. Niet bij iedereen met genderdysforie uit het zich op dezelfde manier. Er zijn mannen die het fijn vinden zich af en toe te verkleden als vrouw, of vrouwen die zich tijdens het uitgaan graag uitdossen als man. Er zijn ook mensen die het onveranderbare gevoel hebben 'in het verkeerde lichaam geboren' te zijn. Een deel van hen gaat over tot een geslachtsoperatie, om het geslacht aan te passen aan het geslacht dat het beste bij hun gevoelens past. Dit wordt transseksualiteit genoemd. Transgenders maken vaak gebruik van kleding, pruiken, make-up, hormonen en plastische chirurgie om zich het lichaam aan te meten dat bij hen past.

Transgenders lopen vaak tegen diverse vooroordelen en onbegrip vanuit de maatschappij aan. Niet verwonderlijk dat transgenders daarom vaker dan de gemiddelde persoon in de maatschappij last heeft van depressie, gedachten over suïcide en suïcidepogingen. Dit komt met name bij vrouwelijke transgenders voor, bij mannen met een vrouwelijke genderrol. In de Verenigde Staten krijgt 16,6 procent van de inwoners op een gegeven moment te maken met een depressie. Van de vrouwelijke transgenders daarentegen kampt tot wel 62 procent op een gegeven moment in het leven met een depressie. Welke factoren maken nu dat depressie zo vaak voorkomt bij vrouwen met genderdysforie?

Waarom zijn vrouwelijke transgenders vaker depressief?

Er zijn verschillende redenen waarom vrouwelijke transgenders vaker depressief zijn dan de rest van de populatie.

Sociale steun

Sociale steun, de mate waarin iemand emotionele steun van anderen ontvangt, vormt een belangrijke beschermende factor tegen depressie. Over het algemeen ervaren vrouwelijke transgenders een beperkte sociale steun. Niet zelden breekt de familie met de transgender, of zet het contact op een lager pitje. Transgenders die wél over een rijk sociaal netwerk beschikken, hebben minder kans op het ontwikkelen van een depressie en hebben doorgaans een betere algemene mentale gezondheid. Met name de steun van familie lijkt belangrijk.

Ervaringen met geweld

Je leest het helaas nogal eens in de krant: transgenders die blootgesteld zijn aan geweld. Dit geweld kan zowel bestaan uit het uitschelden van transgenders als het in elkaar slaan (of erger) van transgenders. Vrouwelijke transgenders lopen een twee- tot driemaal groter risico op geweld. Blootstelling aan geweld lijkt de kans op het ontwikkelen depressieve klachten te verhogen. Daarnaast is seksueel geweld geassocieerd met drugsgebruik.

Prostitutie

Een behoorlijk aantal transgenders werkt in de prostitutie, niet zelden omdat er op een "gewone werkplek" geen plaats lijkt te zijn voor de transgender. Seksgerelateerde werkzaamheden komen vaak voor bij transgender vrouwen: wel 67 procent van de transgender vrouwen tussen de 15 en 24 heeft wel eens seksgerelateerde werkzaamheden uitgevoerd.

Geslachtsverandering

Voor degenen die over willen gaan tot een geslachtsoperatie blijkt deze periode heel erg stressvol. Men moet veel moeite doen om de geslachtsoperatie daadwerkelijk tot stand te laten komen en gaat door een wirwar van bureaucratie tijdens het proces. Al deze stress verhoogt de kans op een depressie.
Gerelateerde artikelen
Transgender of transseksueel: wat is het verschil?Transgender of transseksueel: wat is het verschil?Transgender of transseksueel zijn. Sommige mensen denken dat dit hetzelfde is. Maar dat is het niet. Man zijn maar je vr…
Depressie meten met een bloedtestDepressie meten met een bloedtestIn de toekomst zullen naar verwachting een aantal psychiatrische aandoeningen via zogeheten biomarkers kunnen worden vas…
Depressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressie: soorten depressies - depressie bij vrouwenDepressies zijn onder te verdelen via een bepaalde indeling: de DSM IV. Er zijn twee hoofdvormen: 'depressieve stoornis'…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
Depressie: symptomen en oorzaken van een depressieDepressie: symptomen en oorzaken van een depressieBij een depressie bent u langere tijd somber en hebt u nergens plezier in. Daarnaast zult u snel geïrriteerd raken, onze…
Bronnen en referenties
  • Hoffmann B. (2014) Review: An Overview of Depression among Transgender Women. Depression Research and Treatment
  • http://www.transgendernederland.nl/index.php/wat-zijn-transgender-mensen/

Reageer op het artikel "Depressie bij transgenders (genderdysforie)"

Reacties

Eli, 08-12-2018 00:16 #3
Heel veel transgender personen zijn in hun jeugd seksueel misbruikt geweest en ontwikkelen daardoor een genderidentiteitsstoornis op latere leeftijd. Ook velen die op het autisme spectrum zitten identificeren zichzelf nogal frequent als transgender. Verder heb je een groep homoseksuelen en lesbiennes die zichzelf niet kunnen aanvaarden en denken dat een transitie hun probleem wel zal oplossen.

Transities moeten niet gepromoot worden, er moet op de pros en contras van een transitie gewezen worden en het is enkel zinvol wanneer de transseksualiteit een op zichzelf staand probleem is en niet het gevolg van een onderliggende psychiatrische stoornis.

Je moet ook realistische verwachtingen hebben als transgender persoon. Als je 50 jaar als man geleefd hebt ga je na hormonen en SRS niet plots een sexy Angelina Jolie worden. Bepaalde mannelijke trekken blijven altijd wel aanwezig. Hormoontherapie en plastische chirurgie zijn in zekere mate begrensd door wat mogelijk is en wat al dan niet zinvol is.

Er moet meer psychische begeleiding komen bij transitie trajecten. De klemtoon moet niet enkel op de fysieke omschakeling liggen, ook op de mentale draagkracht.

Veel trans personen romantiseren een transitie en bedriegen daardoor zichzelf en anderen (Kijk maar hoe Bo Van Spilbeeck alles rooskleurig voorstelt zonder over problemen te praten).

Ikzelf ben transvrouw en reeds 3 jaar in transitie. Ik ben vrij gelukkig nu en dat komt omdat ik het proces ingegaan ben met realistische verwachtingen.

Groetjes,
Eli

Sandera, 04-09-2015 20:20 #2
Tja maar als je eenmaal 52 bent wat doe je er dan nog aan…

Petra, 24-09-2014 18:26 #1
Als vrouwelijke transgender zou ik graag nog een reden van depressiviteit willen noemen: de innerlijke conflicten en de zware innerlijke last die transgenders vaak jarenlang met zich meezeulen voordat ze uit de kast komen. Dat heeft dus te maken met o.a. Zelfacceptatie, en dat punt werd in het bovenstaande niet genoemd.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 22-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!