InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Syndroom van Da Costa bij stress en trauma

Syndroom van Da Costa bij stress en trauma

Syndroom van Da Costa bij stress en trauma Het syndroom van Da Costa wordt ook wel neurocirculatoire asthenie genoemd. Hierbij gaat het om vier subsyndromen die ontstaan als gevolg van een traumatische gebeurtenis, stress, een bevalling, ziekte of een operatie. De subsyndromen bestaan uit hyperventilatie, hartneurose, lichamelijke klachten en psychische klachten. Niet altijd wordt dit ziektebeeld goed herkend. Het kwam vroeger erg veel voor bij soldaten uit de oorlog. Tegenwoordig kan stress al verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van het syndroom van Da Costa.

Het syndroom van Da Costa

Dit is een ziektebeeld dat voor het eerst besproken werd door de Amerikaanse arts Jacob Da Costa (1833-1900). Het gaat hier om een angststoornis die vier subsyndromen kent. De meest voorkomende is het subsyndroom dat lijkt op een hartziekte, ook wel hartneurose genoemd. De subsyndromen kunnen elkaar opvolgen, tegelijkertijd of afzonderlijk en/of enkelvoudig aanwezig zijn.

Oorzaken

Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865) werd het syndroom van Da Costa voor het eerst waargenomen. De arts Da Costa was tien werkzaam Turners Lane Hospital en het Amerikaanse leger. Opvallend was dat veel patiënten, als gevolg van traumatische ervaringen, dezelfde symptomen hadden.

Andere oorzaken kunnen zijn:
  • Een bevalling die traumatisch is verlopen. Ruim 9 procent van alle vrouwen die bevallen zijn, ervaarde deze als traumatisch. Jaarlijks krijgen ruim 2.000 Nederlandse vrouwen te maken met een Posttraumatische Stress Stoornis (PTSS). Ook dit is een angststoornis die vaak optreedt na een traumatische ervaring zoals oorlog of een schokkende gebeurtenis. De symptomen van PTSS zijn echter anders dan die van het syndroom van Da Costa.
  • Ziekte: door ernstige ziekte waarbij het leven onzeker is, kan ook een angststoornis ontstaan. Vaak zien we dit bij mensen die langdurig en ernstig ziek zijn.
  • Stress: door stress ontstaan er vele klachten. Slecht slapen, aankomen of afvallen, er slecht uitzien en lichamelijke klachten komen vaak voor. Bij langdurige stress kan een angststoornis ontwikkeld worden.
  • Trauma: onder trauma verstaan we ongevallen, operaties of geestelijke trauma's. Wat voor de een als traumatisch wordt ervaren hoeft voor de ander geen betekenis te hebben. De geestelijke gesteldheid van iemand speelt zeker een rol bij het ontstaan van het syndroom van Da Costa.

Symptomen en klachten

Er is niet zomaar één duidelijk symptoom naar voren te schuiven, omdat dit ziektebeeld vier subsyndromen kent. Hoewel gedacht wordt dat het voortkomt uit hyperventilatie, is hyperventilatie ook een subsyndroom. Immers, klachten ontstaan niet zomaar vanzelf.

Hyperventilatie

Dit ontstaat vaak als gevolg van stress of een traumatische ervaring. Bij hyperventilatie lijkt het alsof de patiënt in ademnood verkeert en te weinig zuurstof binnen krijgt. In principe gebeurt er precies het omgekeerde: de patiënt krijgt teveel zuurstof binnen en gaat zich hierdoor slecht voelen. Bij hyperventilatie wordt er minimaal 20 keer per minuut adem gehaald. Er verdwijnt hierdoor teveel CO2 uit de longen en er wordt teveel zuurstof opgenomen. Zonder extra lichamelijke inspanning kan het lichaam hier niets mee. Er ontstaat een verstikkend gevoel, duizeligheid, tintelingen rondom de lippen, hartkloppingen, zweten en angst.

Hartneurose

Bij hartneurose ontstaat er pijn op de borst, hartkloppingen of het overslaan van het hart. Dit is een vervelend gevoel en het lijkt alsof het hart op hol slaat. Hierdoor ontstaat er angst met een versnelde ademhaling, zweten en een nog meer ontregeld hartritme als gevolg. Veel patiënten denken aan een hartaanval of in ieder geval aan een hartziekte. Bij controle in het ziekenhuis (cardiologie) blijkt het hart normaal te werken en worden er geen afwijkingen gevonden.

Lichamelijke klachten

Bij dit subsyndroom ontstaat er allerlei lichamelijke klachten die vaak vaag zijn e niet direct te herleiden zijn naar een oorzaak. Vaak raken de lichaamsfuncties wat ontregelt. Zo kan de bloeddruk hoger zijn dan normaal en ontstaat er overmatige vermoeidheid bij inspanning. De bloedsomloop kan verstoord zijn en ook het maag-darmkanaal kan niet naar behoren functioneren. In sommige gevallen ontstaat er pijn bij het plassen waardoor er aan een blaasontsteking wordt gedacht. De lichaamstemperatuur is in bepaalde gevallen iets verhoogd, wat op koorts kan lijken. Ook beven, trillen en zweten komt voor. Daarnaast kunnen er onwillekeurige spiertrekkingen voorkomen of een verhoogde spierspanning.

Psychische klachten

Dit laatste subsyndroom kan in combinatie met de vorige drie voorkomen, maar kan ook als eerste of juist als laatste ontstaan. Er is sprake van gespannenheid en angst. Deze zijn in relatie met het trauma. Bij ernstige psychische klachten is de patiënt vaak niet meer in staat om het dagelijkse leven in te vullen waaronder studie, werk of ander bezigheden. Vaak ontstaan er ook slaapstoornissen.

Behandeling

Bij hyperventilatie wordt geadviseerd om in een plastic zakje te ademen. Hierdoor wordt het niveau van CO2 en zuurstof weer gelijkwaardig. Dit is echter symptoombestrijding en geen oplossing voor het onderliggend probleem. Bij psychische klachten is het aan te raden om dit te behandelen middels psychotherapie. Medicatie kunnen de emoties tijdelijk afvlakken, waardoor angsten en spanningen verdwijnen.
Gerelateerde artikelen
Syndroom van Tietze: aandoening ribkraakbeen, pijn op borstSyndroom van Tietze: aandoening ribkraakbeen, pijn op borstHet syndroom van Tietze is een aandoening van het ribkraakbeen die veel pijnklachten veroorzaakt. Het gaat om een goedaa…
Syndroom van Tietze: pijn op de borstSyndroom van Tietze: pijn op de borstPijn op de borst: de meeste mensen denken gelijk aan een hartaanval of een ernstige hartkwaal. Zoek maar eens op het int…
Sterven XI: post traumatisch stress syndroomDe Israëlische professor Zahava Solomon uit Tel Aviv die de lange termijn effecten bestudeert op soldaten die vechten en…
Headshaking syndroom bij paarden: Oorzaak en behandelingSchudt jouw paard vaak met het hoofd? Heeft jouw paard last van lopende neusgaten en ogen? Misschien heeft je paard dan…
Gebroken hart syndroomGebroken hart syndroomHet gebroken hart syndroom komt voor bij mensen met groot liefdesverdriet, het verlies van een dierbare of bij grote sch…
Bronnen en referenties
  • http://jeffline.jefferson.edu/SML/archives/collections/finding_aids/jmdacosta.html
  • http://www.ggz-nhn.nl/nl/sites/intranet-home/algemene-paginas/sites-ziektebeelden/posttraumatische-stress-stoornis.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Da_Costa

Reageer op het artikel "Syndroom van Da Costa bij stress en trauma"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 26-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!