InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronische hyperventilatie: Angst

Chronische hyperventilatie: Angst

Chronische hyperventilatie: Angst Chronische hyperventilatie en angst. Twee verschillende dingen, die heel sterk met elkaar in verbinding staan. Hyperventilatie en angst worden vaak in dezelfde zin genoemd, maar waarom is dat eigenlijk? Niemand wil in angst leven, het voelt verschrikkelijk, het geeft stress en het veroorzaakt hyperventilatie. Er zijn gelukkig oplossingen voor dit probleem.

(Chronische) hyperventilatie versus angst

Ga je op zoek naar informatie over hyperventilatie, dan zie je vaak in dezelfde zin het woord angst terugkomen. Hyperventilatie is het gevolg van angst en stress, waarbij de ene klacht vaak leidt tot de andere. Angst leidt dus tot hyperventilatie, en de klachten die daaruit voortvloeien, leiden begrijpelijk weer tot meer angsten. Voor je het weet, kom je in het cirkeltje hyperventilatie versus angst terecht. En daar weer uitkomen, kost de meeste patiënten dagelijks een groot gevecht.

Angst

Iedereen is wel eens bang. Als er gevaar dreigt, op wat voor manier dan ook, is bang zijn een hele normale reactie van het menselijk lichaam. Dit noem je een reële reactie. Elk mens ervaart verschillende angsten. Je hebt mensen die niet snel angstig zijn, en waarbij pas een reactie komt als er direct gevaar dreigt. Andere mensen hebben weer verlatingsangst, hoogtevrees of zijn bang voor spinnen. Angst heeft een functie: waarschuwen! Het wordt een ander verhaal als de angsten die je hebt niet reëel of bedreigend zijn. Dan staat een bepaalde angst niet in verhouding met het werkelijke gevaar. Op dit punt ontwikkelt zich vaak paniek. Als je vaak zo angstig bent dat je in paniek raakt, wordt in praktijk gesproken van een paniekstoornis. Een angst- of paniekaanval kan zo beangstigend zijn, dat sommige mensen na zo'n aanval gewoonweg niet meer de straat op durven. Of ze gaan situaties vermijden waarin ze een aanval hebben gehad. Als gevolg hiervan ontwikkelt zich weer een fobie, bijvoorbeeld straatvrees. Je voelt je verschrikkelijk en de uitweg lijkt ver weg. Wanneer je beseft dat je angsten niet reëel zijn, is de eerste stap al gezet. Zoek daarna zo snel mogelijk hulp. Hoe sneller je er wat aan doet, hoe eerder je je beter zult voelen en hoe korter de weg naar herstel.

Symptomen

Angst kan letterlijk angstaanjagend zijn. En natuurlijk krijg je daardoor nog meer angst. Je ademhaling gaat versnellen. Er zijn ontzettend veel symptomen die je hiervan kunt krijgen. Zo hebben mensen bijvoorbeeld ademvrees, slikvrees, straatvrees, hartkloppingen, opvliegers, misselijkheid en een constant versnelde ademhaling.

Chronische hyperventilatie versus angst

Mensen die vaak angstig zijn, ademen altijd (chronisch) te snel. Ze zijn nu ook het slachtoffer van chronische hyperventilatie. Dit brengt je lichaam helemaal uit balans. Je hersenen krijgen door je versnelde ademhaling een seintje dat er gevaar dreigt. Je lichaam wordt acuut in opperste paraatheid gezet. Hierdoor maakt je lichaam adrenaline aan. Echter, er dreigt helemaal geen gevaar. Als je langdurig te snel ademt, heeft dit gevolgen voor je organen en zenuwstelsel. Angst wordt door je zenuwstelsel aangestuurd.

Het zenuwstelsel heeft een parasympatisch en sympatisch gedeelte. Het parasympatisch gedeelte zorgt voor kalmte en ontspanning, het zorgt ervoor dat je op je gemak bent. Je hartslag is rustig en je organen en spieren voelen zich prima door voldoende bloedtoevoer. Het sympatisch gedeelte zorgt voor angst en gespannenheid. Je hartslag stijgt en je gaat overademen. Doe je dit langdurig dan komen er klachten.

Een keer hyperventileren kan geen kwaad, maar zodra het chronisch wordt zal het sympatisch zenuwstelsel steeds meer de hoofdrol in gaan nemen. Steeds makkelijker maakt je lichaam gebruik van het sympatisch zenuwstelsel. Het gevolg daarvan is dat je steeds sneller en makkelijker angstig zal worden, en je jezelf constant heel erg onrustig voelt. Dit kost ontzettend veel energie, waardoor mensen met chronische hyperventilatie versus angst, zich vaak slap en moe voelen. wat vaak weer resulteert in chronische vermoeidheid. De klachten stapelen zich op, zowel lichamelijk als geestelijk raak je uitgeput.

Hulp

Je hebt lang genoeg doorgelopen met angsten, elke dag is er een teveel. Probeer in eerste instantie bij een huisarts na te gaan, hij kan vaststellen of je chronisch hyperventileert. Dat kan hij vaak door op een simpele manier je koolzuurgehalte te meten. Probeer niet meteen genoegen te nemen met 'het zit tussen je oren', of kalmeringsmiddelen. Deze middelen werken tegen angsten en neerslachtige gevoelens, maar ze nemen de kern van je probleem niet weg. Je kunt ze tijdelijk op doktersvoorschrift slikken om je leven weer op te kunnen pakken, maar vergeet niet verdere hulp te zoeken. Je lichaam zal bij het stoppen met deze medicijnen weer binnen enkele dagen op scherp staan. Als je dan de oorzaak niet hebt aangepakt, zul je weer terug bij af belanden. Hulp vragen mag, zorg goed voor jezelf, je verdient het!

Lees verder

© 2017 - 2019 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Wat is agorafobie?Wat is agorafobie?Agorafobie, ook wel pleinvrees of straatvrees genoemd, is een vorm van een angststoornis waarbij iemand bang is in een v…
Cognitieve gedragstherapie bij paniekstoornis met agorafobieCognitieve gedragstherapie bij paniekstoornis met agorafobieVeelvuldig wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat cognitieve gedragstherapie de meest effectieve vorm van psychotherap…
Welke angststoornissen bestaan er?Welke angststoornissen bestaan er?Welke verschillende vormen van angst bestaan er? Wat is het verschil tussen angst en paniek? Is het hebben van een fobie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Xusenru, Pixabay
  • http://www.allesoverhyperventilatie.nl/

Reageer op het artikel "Chronische hyperventilatie: Angst"

Infoteur: Spring
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Chronische hyperventilatie
Medische informatie…
Schrijf mee!