InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teen

Hallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teen

Hallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teen Bij pijnklachten aan de voet, en met name aan het gebied rond het grote teengewricht, kan het zijn dat je last hebt van Hallux Valgus. Wat is dit en wat is er aan te doen?

Oorzaak van scheefgroei van de grote teen

Een Hallux Valgus kan door een aantal oorzaken ontstaan. Ten eerste kan er door erfelijkheid sprake zijn van een zwak teengewricht, wat snel scheefgroeit. Daarnaast wordt de Hallux Valgus voornamelijk veroorzaakt door het lopen op (te) hoge hakken. Om deze reden is de Hallux Valgus een afwijking aan de grote teen die vooral bij vrouwen voorkomt.

Wat zijn de klachten bij een Hallux Valgus?

De klachten die ontstaan bij een Hallux Valgus zijn een scheefgroei van de grote teen. Het grote teengewricht groeit scheef, waardoor de grote teen naar binnen groeit, richting de andere tenen. Het gevolg van deze scheefgroei is pijn. Men heeft last bij het lopen, maar kan daarnaast ook in toestand van rust pijnklachten hebben. De pijn kan vanuit de voorvoet uitstralen tot naar het onderbeen. De hevigheid van de pijnklachten verschilt per persoon.

Wat adviseert de specialist bij een Hallux Valgus

Bij een vergevorderde scheefstand van de grote teen zal de arts een operatie adviseren. Bij zo'n operatie wordt het teengewricht gebroken en weer rechtgezet. Wanneer de scheefgroei beperkt is en de pijn nog te verdragen is, dan zal geadviseerd worden nog met een operatie te wachten. Meestal zal er op termijn toch een operatie nodig zijn, omdat de scheefgroei blijft toenemen. Zolang een operatie nog niet nodig is, of als je dit zelf nog niet wilt, dan kun je proberen de voet te ontzien door het plaatsen van speciale voetkussentjes in je schoenen. Deze kussentjes geven wat verlichting in de pijnklachten, alhoewel sommige mensen aangeven juist meer pijn te hebben bij het dragen van voetkussentjes.

Hoe ingrijpend is de operatie aan de Hallux Valgus?

Een operatie aan de Hallux Valgus valt voor veel mensen mee, men wordt verdoofd door middel van een ruggenprik. Hierdoor heeft men niet de nare ervaring van een narcose en de nasleep ervan. Je moet wel rekenen op een lange herstelperiode. Meestal zal de voet na de operatie in het gips worden gezet, zodat je in je bewegingsvrijheid beperkt bent. Er wordt ook wel gekozen voor het aanmeten van een soort loopschoen. Na de operatie mag je meestal wel op de voet lopen. De pijnklachten na de operatie verschillen per persoon. Sommige mensen geven aan nauwelijks napijn gehad te hebben en anderen hebben na vier maanden nog last van pijnklachten.

Moet ik mij wel of niet laten opereren?

Een operatie aan de Hallux Valgus is altijd het overwegen waard, zeker wanneer je gehinderd wordt door pijn bij het lopen en je hierdoor minder activiteiten gaat ondernemen. De operatie zelf is niet vervelend, de nasleep ervan kan wel tegenvallen, maar dat hoeft niet. Uiteindelijk is men gebaat bij de operatie, zeker wanneer je mobiliteit door de Hallux Valgus is verminderd. Wanneer de pijn wel meevalt en alleen af en toe optreedt, is het wellicht (nog) niet echt nodig de operatie te ondergaan.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijke voeten, wat doe je er aan?Pijnlijke voeten, wat doe je er aan?Onze voeten zijn kostbaar. We lopen er ieder dag mee. Wanneer je pijn hebt in je voeten, dan wordt het lopen vervelend.…
Pijn bij hallux valgus? Gebruik eens een tenenspreiderPijn bij hallux valgus? Gebruik eens een tenenspreiderHallux valgus is een aandoening aan de tenen die veel voorkomt, zowel bij jongeren als bij ouderen. De vergroeiing van d…
Scheve grote teen corrigeren met een teencorrectorScheve grote teen corrigeren met een teencorrectorVeel mensen hebben last van een hallux valgus of scheve grote teen. De scheefstand van de teen is vaak het gevolg van ve…
Knobbel op voet: Hallux valgus operatie en behandelingKnobbel op voet: Hallux valgus operatie en behandelingLast van een knobbel op voet? Een knobbel op voet kan wijzen op een hallux valgus. Hallux valgus verwijst naar een stand…
Knobbel op de teen (hallux valgus): oorzaken & behandelingKnobbel op de teen (hallux valgus): oorzaken & behandelingVooral vrouwen van boven de veertig maken kans op het ontwikkelen van een voetknobbel, maar soms treedt deze zogenaamde…

Reageer op het artikel "Hallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teen"

Reacties

Femke, 11-12-2016 09:05 #7
Beste,
Ik heb een vraagje. Ik ben 13 jaar en ik heb ook een scheef staande grote teen. Het is niet dat ik er last van heb maar ik erger mij er heel hard aan, hard. Zou het dan toegestaan zijn om een operatie te ondergaan?

Groetjes,
Femke

Sonja, 23-06-2015 22:16 #6
Ik heb pijnklachten maar mijn grote teen staat gewoon recht. Enig idee wat het anders kan zijn?

Rick de Vette, 03-05-2013 15:22 #5
Mijn moeder is ruim 25 jaar geleden geopereerd aan haar voet. 20 mislukte operaties verder heeft geresulteerd in een totale voetamputatie. Helaas is het erfelijk en heb ik zelf ook al jaren veel pijn. Een operatie is nu noodzakelijk maar je zult begrijpen dat ik best wel angstig ben. Mijn mening is dat met name ernstige Hallux Valgus heel erg wordt onderschat waardoor operaties vaak mislukken. Ik ben er nog niet over uit waar ik de operatie laat uitvoeren. Heb goede verhalen gehoord over Bergman Kliniek. In ieder geval ga ik niet over 1 nacht ijs.

Monique, 17-12-2011 10:52 #4
Ik ben 16 jaar terug op zeer jonge leeftijd (18 jaar) aan bijde grote tenen een Hallux Valgus geopereerd, de artsen zijden toen die tijd "na 15 jaar moet de operatie opnieuw gedaan worden als u weer pijn klachten krijgt" nu ben ik 16 jaar verder en ben inmiddels 34 jaar, heb idd helse pijn. ik naar de orthopeet en het verhaal opnieuw verteld aangezien een andere ziekenhuis en dus een andere arts. afijn er zijn foto's gemaakt en de uitslag erg… ik de klacht idd weer terug maar dit maal vertelde hij dat tie me niet wil opereren ivm atrose. ik ben echt kwaat dit kan niet ik ben nog jong ik weet dat ik atrose heb maar daarom kunnen ze me toch nog wel opereren. ps die prikken werken niet bij mij niks meer ben restend tegen pijnstillers geworden en operatie zou een ligt puntje betekenen voor me. wie o wie hekent dit? wie is wel geopereerd ondanks zijn of haar atrose? aub vertel me welke ziekenhuis dat was geweest… ik verga van de pijn en wil nog zooooo veel doen nog :'-(

Podoloog (infoteur), 06-01-2011 11:19 #3
In de Podologie hebben we veel resultaat geboekt met steunzolen en eventueel spalken (snachts).
Wel moet er een onderzoek plaatsvinden of er progressie mogelijk is.

Ook wordt vaak niet verteld dat na de operatie problemen met littekenweefsel kunnen onstaan en vaak afwikkeling over de grote te teen niet goed meer mogelijk is door verstijving van het gewricht (regidus) en daarna weer andere klachten onstaan.Vaak komen de mensen alsnog om steunzolen!

Jammer dat te weinig specialisten hier van afweten!

Eerdaags schrijf ik hier een artikel over,
Groeten aan je voeten
Ruud Reactie infoteur, 06-01-2011
Dank je voor je aanvullende info!

Marielle, 15-08-2010 21:38 #2
Hallo… 2 jaar terug ben ik geopereerd en nog heb ik er last van, de operatie viel mee alleen de nasleep was pijnlijk.Ik heb 10 dagen met gips gelopen en moest daarnsa met een loopschoen verder. Ik heb al een prik gehad in het gewricht van de teen, daarna is na 1 jaar de schroeven er uit gehaald maar nog heb ik last en nu meer dan voor de operatie, er is al een mri scan gemaakt en volgens de laboranre zit er nog splinters maar volgens de chirurg kan ik daar geen last van hebben, wie kent dit probleem en weet wat er aan te doen is.

Anja Somer, 22-02-2009 13:45 #1
Ik ben 5 febr. 2009 geopereerd aan een Hallux Valgus en een hamerteen. De Operatie is mij heel erg meegevallen en ook de napiin. Ik raad iedereen die dit moet ondergaan een rollator te huren i.pv. elleboogkrukken. Je bent veel mobieler.Kan er op gaan zitten en kan al je spulletjes meevervoeren in het mandje.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 12-02-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!