InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbel op voet: Hallux valgus operatie en behandeling

Knobbel op voet: Hallux valgus operatie en behandeling

Knobbel op voet: Hallux valgus operatie en behandeling Last van een knobbel op voet? Een knobbel op voet kan wijzen op een hallux valgus. Hallux valgus verwijst naar een standsafwijking van de grote teen, waarbij het middenvoetsbeentje van de grote teen naar buiten staat, terwijl de grote teen zelf naar binnen wijst. Hierdoor ontstaat aan de binnenkant van de voet een uitstekende knobbel, die zeer hinderlijk kan zijn tijdens het lopen en kan gaan ontsteken. Ook kan er een likdoorn ontstaan en kunnen er eeltplekken verschijnen. De algemene kwaliteit van leven daalt naarmate de deformiteit ernstiger is.¹ Allereerst zal men bij een hallux valgus een conservatieve behandeling inzetten, waarbij niet geopereerd wordt. Als dit niet helpt, kan een operatie de klachten wegnemen.

Knobbel op voet door hallux valgus

Wat is een hallux valgus?

Hallux valgus is een veelvoorkomende voetafwijking, waarbij de grote teen naar buiten wijst en het eerste middenvoetsbeentje naar binnen. Bij meer ernstige vormen van deze aandoening staat de nagel van de grote teen naar binnen gedraaid. Hallux is de Latijnse benaming voor 'grote teen' en valgus betekent letterlijk 'naar buiten wijzen'. Deze standsafwijking komt bij ongeveer tien procent van de Nederlandse bevolking voor en vaker bij vrouwen dan bij mannen. Een hallux valgus ontwikkelt zich langzamerhand en gaat gepaard met een pijnlijke, weke en benige uitstulping, met hamertenen (doordat de grote teen tegen de tweede teen drukt), likdoorns, eelt, gewrichtsontsteking en zelfs open wonden. Er kan pijn ontstaan in de gehele voorvoet, wat nog eens kan worden versterkt door een eventuele hamerteen.

Wat zijn de symptomen?

Bij hallux valgus groeit de grote teen in plaats van naar voren enigszins naar binnen, als gevolg waarvan het gewricht van deze teen naar buiten groeit, waardoor er een knobbel ontstaat aan de binnenkant van de voet. Deze knobbel of bult noemt men ook wel 'bunion'. Dit gaat vaak gepaard met pijn en de huid is ter plaatse vaak rood en gezwollen. Je voeten raken snel vermoeid en de voet past vaak niet goed in de schoen doordat het gewricht naar buiten groeit. Er kan te dientengevolge ook huidirritatie optreden met eeltvorming en likdoorns. Daarnaast kan er een slijmbeursontsteking optreden. In ernstiger gevallen kan ook de teen naast de grote teen in de knel komen en naar boven groeien, hetgeen een hamerteen wordt genoemd. Ook kunnen er allengs andere voetklachten ontstaan, vanwege een verstoring van het looppatroon. Ook kunnen daardoor de pezen en gewrichten verzwakken en klachten geven.

Geen klachten

Veel mensen met een hallux valgus hebben echter weinig tot geen last, ofschoon de afwijking in de loop der jaren kan verergeren en er wel langzaamaan klachten kunnen optreden.

Waardoor wordt een hallux valgus veroorzaakt?

Het is vooralsnog niet duidelijk hoe een hallux valgus precies ontstaat, maar vermoedelijk spelen meerdere factoren bij het ontstaan ervan een rol, zoals:
  • het hebben van een zogeheten 'Egyptische voetvorm', dat is een voet met een lange grote teen;
    Hoge hakken kunnen een hallux valgus veroorzaken / Bron: Jill111, PixabayHoge hakken kunnen een hallux valgus veroorzaken / Bron: Jill111, Pixabay
  • eventuele standsafwijkingen van de voet of slapte in de pezen en spieren van de voet kan familiair bepaald zijn en om die reden een hallux valgus in de hand werken;
  • het dragen van slecht en ongeschikt schoeisel: schoenen met hoge hakken of te nauwe, veelal puntige schoenen;
  • het slapper worden van de gewrichtskapsels in de voet als gevolg van het ouder worden; en
  • het naar binnen kantelen van de voet tijdens lopen.

Hoe wordt een hallux valgus behandeld?

De diagnose wordt op het oog gesteld. Bij minder zichtbare symptomen kan een röntgenfoto de diagnose bevestigen. Allereerst zal men een conservatieve behandeling inzetten, waarbij niet geopereerd wordt:
  • pijnlijke drukplekken kunnen worden voorkomen door het dragen van wijder schoeisel of je kunt je schoen laten oprekken ter plaatse van de knok.
  • Met opvulschuim tussen de tenen kan de stand van de voet enigszins worden gecorrigeerd.
  • Soms kan met (medical) tapen de stand van de grote teen worden gecorrigeerd.
  • Podotherapeutische zolen kunnen de standafwijkingen van de voet corrigeren.
  • Hulpstukken als siliconen-orthese of een nachtspalk om de teen in een rechte positie te dwingen, kunnen helpen.
  • Lokale irritatie van de onderhuidse slijmbeurs kan behandeld worden met ontstekingsremmers in tabletvorm.

Operatieve behandeling bij hallux valgus

Wanneer deze maatregelen onvoldoende effect sorteren, kan worden gekozen voor een operatieve behandeling, waarbij het doel van de behandeling is het duurzaam verbeteren van de stand van de grote teen en het opheffen van de knok waardoor de klachten worden weggenomen. Er bestaan verschillende operatiemethoden. De twee belangrijkste zijn:
  • Chevron correctie: het eerste middenvoetsbeentje vlakbij het grote teengewricht wordt doorgenomen onder het kopje middels een V-vormige zaagsnede. Daarna wordt het kopje richting de buitenkant van de voet verplaatst en met een schroefje vastgezet.
  • Scarf Osteotomie: een correctie volgens Scarf vindt plaats bij ernstige vormen. Het middenvoetsbeentje wordt doorgenomen door middel van een Z-vormige zaagsnede. De standscorrectie vindt plaats door beide botdelen ten opzicht van elkaar te verplaatsen. Daarna worden een of twee kleine schroefjes in het bot aangebracht.

Prognose

Het blijkt dat grofweg 90% van de patiënten tevreden is met het eindresultaat. Wel kan er een gering verlies van beweeglijkheid optreden in het grote teengewricht na een hallux valgus operatie.

Noot:
  1. Lucas Mevius. Hoe schever de teen, hoe lager de kwaliteit van leven. Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:C863

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teenHallux Valgus: het scheefgroeien van de grote teenBij pijnklachten aan de voet, en met name aan het gebied rond het grote teengewricht, kan het zijn dat je last hebt van…
Knobbel op de teen (hallux valgus): oorzaken & behandelingKnobbel op de teen (hallux valgus): oorzaken & behandelingVooral vrouwen van boven de veertig maken kans op het ontwikkelen van een voetknobbel, maar soms treedt deze zogenaamde…
Pijn bij hallux valgus? Gebruik eens een tenenspreiderPijn bij hallux valgus? Gebruik eens een tenenspreiderHallux valgus is een aandoening aan de tenen die veel voorkomt, zowel bij jongeren als bij ouderen. De vergroeiing van d…
Scheve grote teen corrigeren met een teencorrectorScheve grote teen corrigeren met een teencorrectorVeel mensen hebben last van een hallux valgus of scheve grote teen. De scheefstand van de teen is vaak het gevolg van ve…
Pijnlijke voeten, wat doe je er aan?Pijnlijke voeten, wat doe je er aan?Onze voeten zijn kostbaar. We lopen er ieder dag mee. Wanneer je pijn hebt in je voeten, dan wordt het lopen vervelend.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Malmstajn, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Lucas Mevius. Hoe schever de teen, hoe lager de kwaliteit van leven. Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:C863
  • www.orthopedie-kliniek.nl/operatiehalluxvalgus.htm
  • www.bergmanclinics.nl/divisies/bewegingszorg/behandelingen/enkel-en-voet/voet/hallux-valgus
  • www.orthopedie-amphia.nl/paginas/187-hallux-valgus-behandeling.html
  • www.hielspoorinfo.nl/andere-voetklachten/hallux-valgus
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Knobbel op voet: Hallux valgus operatie en behandeling"

Reacties

Wilma, 20-10-2015 12:36 #2
Je kunt schoenen laten "uitknobbelen" bij de schoenenmaken. Dan krijg je wat meer ruimte naast de knobbel.

Gerrie, 14-10-2015 18:32 #1
L.S.

Bij het kopen van nieuwe schoenen heb ik veel last van de knokkel aan de dikke teen.
Ik draag een steunzool maar, in de nieuwe schoenen is het nog pijnlijker met de steunzool.

Zou ik het misscien op kunnen lossen om op de knokkel een blaren pleister te plakken?, of is er nog een betere tip hiervoor?

Vriendelijke groetjes Gerrie Reactie infoteur, 20-10-2015
Het is mogelijk om bij een orthopedische schoenmaker verschillende orthopedische schoenaanpassingen te laten uitvoeren, waaronder het uitknobbelen van de schoen(en) voor een betere pasvorm. De confectieschoenen moeten wel voldoen aan bepaalde eisen, zodat de schoenen na de aanpassingen optimaal functioneren.

Wanneer uw voetproblemen met schoenen uit de winkel niet meer kunnen worden opgelost, kunnen orthopedische schoenen de oplossing bieden. Binnen de orthopedische schoentechniek wordt onderscheid gemaakt in orthopedische schoenen, semi-orthopedische schoenen, orthopedische voorzieningen aan confectieschoenen en voorlopige orthopedische schoenen. Lees hier verder: http://goo.gl/gnNsVr

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!