InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psychische stoornis en lichamelijke klachten

Psychische stoornis en lichamelijke klachten

Psychische stoornis en  lichamelijke klachten Depressie en schildklierziekten staan in veel gevallen in nauw verband met elkaar. Zo heeft onderzoek inmiddels uitgewezen dat mensen die manisch-depressief zijn drie keer vaker schildklierafwijkingen hebben dan mensen die niet manisch-depressief zijn. Psychische klachten kunnen door lichamelijk oorzaken komen. Maar hoe kan het dat lichamelijk ziekten psychische klachten veroorzaken? De psychische klachten veroorzaakt door lichamelijke zaken op een rijtje.

Niet door de lithium

De oorzaak van schildklierproblemen ligt daarbij niet aan het slikken van lithium overigens. Deze stof die de ups en downs moeten bedwingen is wel slecht voor de schildklier, maar de schildklier-auto-immuniteit waar zij mee behept zijn, is er al voor het gebruik van de medicatie.

Verhoogde kwetsbaarheid voor psychsiche en lichamelijk aandoeningen

Nader onderzoek heeft uitgewezen dat de lichamelijke en de geestelijke typen stoornis niet het gevolg van elkaar zijn, maar geworteld liggen in een soort verhoogde kwetsbaarheid voor beide aandoeningen. Dit betekent echter wel dat de psychiatrie en de neurologie anders met dit punt om zullen moeten gaan. Beide vakgebieden zullen moeten onderkennen dat er geen scheiding bestaat tussen lichamelijke en psychische klachten. Zo komen bij mensen die een psychische stoornis vertonen ook veel vaker hart- en vaatziekten voor, en lijden veel mensen met bepaalde psychische stoornissen veel vaker aan type 1 diabetes. Ook een ontsteking van het maagslijmvlies is veel gangbaarder bij mensen met psychische aandoeningen.

Oorzaak ligt niet in lijfstijl of wilskracht

In deze tijd waarin alles maakbaar lijkt te zijn, en allerlei ziekten worden geschoven op ongezond leven, eten en bewegen is het goed dat duidelijk wordt dat niet alles samenhangt met leefstijl of wilskracht. Mensen met een psychische aandoening hebben nu eenmaal in hun genen meegekregen dat zij ontvankelijk zijn voor zowel geestelijke als lichamelijke aandoeningen.

Kinderen hebben grote kans de ziekten ook te krijgen

Dit betekent dat in de toekomst een andere benadering wel eens veel meer soelaas zou kunnen brengen. Het immunoneuro-endocrien-syndroom veroorzaakt namelijk meer dan alleen schizofrene en manisch-depressieve stoornissen, m aar ook auto-immuunaandoeningen zoals hart- en vaatziekten, schildklierziekten, diabetes en ontstekingen van het maagslijmvlies.
Bovendien is wel duidelijk geworden dat kinderen van ouders met manisch-depressieve stoornissen vijf tot tien keer meer kans hebben om dezelfde ziekte te krijgen, maar lopen zij ook meer risico op het krijgen van een schildklier-auto-immuniteit. Overigens is het wel zo dat de combinatie van genen en omgevingsfactoren uiteindelijk bepalen welk type stoornis iemand ontwikkelt en in welke mate dit gebeurt.

Antidepressiva en antipsychotica werken ontstekingsremmend

Ook het gebruik en de uitwerking van bepaalde van medicijnen geeft wel aan dat er verbanden zijn. Zo werken bijvoorbeeld alle antipsychotica en antidepressiva ontstekingsremmend. En interferon dat mensen krijgen als ze een chemokuur volgen of lijden aan Hepatitus C zorgt na 3 maanden gebruik voor een hoog percentage mensen dat aan een depressie gaat lijden. Bij beëindiging van het gebruik stopt de depressie overigens ook weer.
Gerelateerde artikelen
Psychische stoornissen door een lichamelijke aandoeningPsychische stoornissen door een lichamelijke aandoeningEen of meer psychische problemen die voortkomen uit lichamelijk ziekten. Iemand die psychische problemen door zijn ziekt…
Psychiatrische visiesPsychiatrische visiesDe psychiatrie kent 3 visies over hoe een psychiatrische stoornis te verklaren is; de biologische-, psychologische- en s…
8 kilo eraf in 12 dagen: gezond?8 kilo eraf in 12 dagen: gezond?Steeds vaker zie je advertenties opduiken van afslankproducten welke je kilo's gewichtsverlies in een paar dagen beloven…
Hoe herken je een mentale stoornis?Hoe herken je een mentale stoornis?We worden er tegenwoordig veel vaker mee geconfronteerd: mentale stoornissen. Volgens de NEMESIS bevolkingsstudie van Ne…
Psychische stoornissen - Soorten van geestesziektePsychische stoornissen - Soorten van geestesziekteVolgens de moderne indeling zijn de meest voorkomende vormen van mentale ziekten angststoornissen, stemmingsstoornissen,…
Bronnen en referenties
  • Malou van Hintun - Met schildklierziekte naar de psychiater

Reageer op het artikel "Psychische stoornis en lichamelijke klachten"

Reacties

A. Goedegebuur-Smits, 23-01-2014 10:07 #2
L.S. De vraag is dat mijn dochter(inmiddels 45 jaar) met een zuurstof gebrek ter wereld is gekomen veel van deze afwijkingen (bipolair gedrag) vertoont. Kan dat ook? Of is er erfelijk meer aan de hand geweest dan alleen het zuurstofgebrek. Ik hoor het graag van U

B.v.d. Ada Goedegebuur-Smits Reactie infoteur, 04-04-2014
Dat weet ik niet, dat zou ik als ik u was voorleggen aan een expert op dat gebied, dus een arts of psychiater.

Jeannette, 04-07-2011 20:53 #1
Antidepressiva en antipsychotica werken ontstekingsremmend? Het moet niet gekker worden in nederland! Welk belang speelt ermee bij de auteur bij het plaatsen van dit artikel! Reactie infoteur, 04-07-2011
Ik heb geen enkel belang bij het vermelden dat antidepressiva ook een andere werking hebben dan alleen die op de psyche. Antidepressiva worden ook gegeven aan mensen met bijvoorbeeld chronische pijn, omdat ze daar dus ook tegen helpen. (wat pas later is ontdekt). Overigens vreemd om zo'n reactie te geven, als u zelf niet weet hoe het zit.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!