InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Psychische stoornissen - Soorten van geestesziekte

Psychische stoornissen - Soorten van geestesziekte

Psychische stoornissen - Soorten van geestesziekte Volgens de moderne indeling zijn de meest voorkomende vormen van mentale ziekten angststoornissen, stemmingsstoornissen, psychotische stoornissen, eetstoornissen, impulscontrole, verslavingsstoornissen en persoonlijkheidsstoornissen. Een korte samenvatting van de symptomen.

Angststoornissen

Deze worden gekenmerkt door een overmatige reactie van angst voor bepaalde situaties. Mensen met angststoornissen kunnen een versnelde hartslag voelen, trillen en zweten bij het in contact komt met de bron van hun angst. Enkele voorbeelden van angststoornissen zijn gegeneraliseerde angststoornis, obsessief-compulsieve stoornis, paniekstoornis, sociale angststoornis en posttraumatische stressstoornis.

Stemmingsstoornissen

Deze zijn van invloed op de manier waarop mensen emoties ervaren over een periode van tijd. Het is normaal dat we een diversiteit aan emoties ervaren op verschillende momenten in ons leven, maar mensen met stemmingsstoornissen hebben misschien het gevoel chronisch verdrietig te zijn of gewoon manisch. Stemmingsstoornissen zijn onder andere depressie en bipolaire stoornis.

Psychotische stoornissen

Psychotische stoornissen zijn een verstoring van de manier waarop mensen denken en de werkelijkheid waarnemen. Mensen met psychotische stoornissen hebben vaak last van hallucinaties en waanideeën, zoals het horen van stemmen of het geloven dat iemand achter hen aan zit. Voorbeelden van psychotische stoornissen zijn schizofrenie en waanstoornis. Soms kunnen de symptomen van een psychotische stoornis het gevolg zijn van drugsgebruik of een fysiek hoofd- of hersenletsel.

Eetstoornissen

Deze houden een verstoord eetgedrag in en de opvattingen over eten en gewicht. Mensen met een eetstoornis hebben vaak een onrealistisch lichaamsbeeld en een obsessie met het bereiken van dit ideaal. Een eetstoornis kan gaan om het eten van te veel- en het eten van te weinig voedsel, of het teug uit te braken om gewicht te verliezen. Veel voorkomende eetstoornissen zijn anorexia en boulimie.

Impulscontrole en verslaving stoornissen

Deze worden gekenmerkt door het geven van impulsen en het aangaan van een gedrag dat schadelijk kan zijn voor de patiënt en voor anderen. Mensen kunnen verslaafd zijn aan een specifiek gedrag of aan stoffen. Verslavingsaandoeningen zijn onder andere alcoholisme, gokverslaving en seksuele verslaving.

Persoonlijkheidsstoornissen

Deze zijn van invloed op iemands houding op een zodanige wijze dat hun persoonlijkheid negatieve invloed heeft op verschillende aspecten van hun leven, zo kan het werk en sociale relaties beïnvloeden. Ze kunnen extreme vormen vertonen van bepaalde persoonlijkheidskenmerken, zoals ongewoon introvert, of overgevoelig zijn voor kritiek. Voorbeelden van persoonlijkheidsstoornissen zijn antisociale persoonlijkheidsstoornis, narcistische persoonlijkheidsstoornis en borderline persoonlijkheidsstoornis.

Minder vaak voorkomende vormen van mentale ziekte

Dit zijn onder andere dissociatie stoornissen, somatoforme stoornissen, seksuele stoornissen en vele anderen. Dissociatie stoornissen leiden tot een vervorming van het bewustzijn en geheugen. Somatoforme stoornissen zijn psychologische omstandigheden waarin mensen lichamelijke symptomen verkrijgen zonder bekende oorzaak. Seksuele stoornissen kunnen gesplitst worden tussen ongepaste seksuele verlangens en gedrag, en geslachtsidentiteitsstoornis, die controverse heeft voor de behandeling van transseksualiteit recent een nieuwe kijk op de zaak gegeven. De manier waarop we de vormen van psychische aandoeningen categoriseren is voortdurend in beweging, en aandoeningen vallen niet altijd zo netjes in de categorieën die er bestaan. Nu de psychologie meer en meer leert over de aard van psychische aandoeningen, kan de manier waarop men de soorten van psychische stoornissen classificeert aanzienlijk veranderen in de toekomst.
© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Psychische stoornissen: oorzaak, diagnose en behandelingPsychische stoornissen: oorzaak, diagnose en behandelingEr zijn vele verschillende psychische stoornissen. Ook zijn er vele verschillende oorzaken van psychische stoornissen. W…
De gevolgen van psychische mishandeling en verwaarlozingDe gevolgen van psychische mishandeling en verwaarlozingKinderen die in hun jeugd psychisch mishandeld zijn of emotioneel verwaarloosd kunnen voor het leven getekend zijn. Zij…
Alcohol en drugsAlcohol en drugsAlcohol en drugs worden ook wel psychoactieve stoffen genoemd. Het zijn middelen die leiden tot verandering in je psychi…
Wat doet een psychiater?Wat doet een psychiater?Een psychiater behandelt mensen die psychische stoornissen of andere problemen hebben. Voorbeelden hiervan zijn stemming…
Het verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapHet verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapIn de maatschappij wordt veel gesproken over mensen met stoornissen, beperkingen en handicaps. Vaak wordt de definitie v…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Handicap_%28medisch%29#Verstandelijke.2Fmentale_handicap

Reageer op het artikel "Psychische stoornissen - Soorten van geestesziekte"

Reacties

Winfried, 01-09-2018 00:51 #7
Ik zoek een test waarmee ik kan uitvinden of iemand anders in mijn omgeving een psychische aandoening heeft. Dus niet een test die over mij gaat. De tien verschijnselen van een psychopaat heb ik gevonden. Maar daar voldoet mijn verdachte persoon niet (helemaal) aan. Bestaat er zo'n overzicht? Hartelijk dank vast.

Marjo Sprengers, 06-03-2016 23:55 #6
Mijn man heeft een persoonlijkheidsstoornis denk ik. Ik ben angstig twijfel steeds meer aan mezelf en hoe goed ik ook mijn best doe, tis nooit genoeg. Vriendelijkheid en lach en positiviteit is verdwenen bij hem. Sta ver van hem vandaan en heb meer angst voor hem als dat ik me aangetrokken voel tot deze man. Voel vanbinnen omdat ik hem al zolang jen mijn liefde voor hem altijd zal bestaan maar dan in een andere vorm. Zijn bijna 25 jaar getrouwd en vier geweldige zonen. Help mij aub

Imna, 25-04-2014 20:49 #5
Hallo, ik zou graag willen weten of dit iets is, deze symptomen; af en toe geen gevoelens lijken te hebben alsof niks je echt raakt, tegen andere praten in je hoofd, in het echt, waanideeën, verschillende emoties, bij kinderen/tieners. Graag snel antwoord dank u!

Jack74, 04-01-2014 22:24 #4
Ik zou graag willen weten waar de volgende symptomen naar verwijzen: veel bravoure, alles beter weten, altijd naar anderen wijzen, mensen de huid volschelden en tot op het bot krenken, de werkelijkheid verdraaien, periodes van euforie afgewisseld met periodes van diepe depressies en 'er helemaal doorheen zitten' en dan huilen als een klein kind en extreme bindingsangst.

Maxime, 02-01-2014 00:39 #3
Hallo ik zou graag willen weten waar dit symptoom naar wijst:
Altijd maar willen dar er iets met zichzelf gebeurt. Gewond, flauwvallen, of erge dingen. En daar dan iedere dag zich mee bezig houd.

Graag antwoord hierop
Thanks

Loes, 21-09-2013 18:38 #2
Ik herken de symptomen die genoemd worden en ben het eens met het ziektebeeld zoals het in de psychiatrie genoemd wordt borderline/narcismestoornis. Waar ik het niet mee eens ben is dat je hier niet vanaf kan komen.
Ik ben al enige jaren mijn innerlijke pad aan het gaan en stapje voor stapje kom ik steeds dichter bij de kern van meZelf en gelijkertijd is dit het enige echte helingsproces.

Momenteel lees ik het boek van Pamela Kribbe 'Nacht van de Ziel'. Zij beschrijft heel open en eerlijk hoe zij in een diepe duisternis in zich Zelf terecht kwam tot er een gedwongen opname plaatsvond. Dat was gelijkertijd ook de bodem van haar duisternis. Daarna kwam zij in een opwaartse spiraal.

Zeker mensen die psychiatrisch gedrag hebben door heftige emotionele ladingen die zij met zich meedragen zullen herkenning en hoop kunnen vinden bij het lezen van dit boek.

Alfah, 09-02-2013 13:45 #1
Hallo,

ik ben al een hele tijd a/h zoeken welk soort geestesziekte die bij deze symptomen hoort: agressiviteit, achtervolgingswaanzin, maar vooral: ALTIJD de schuld geven aan andere mensen van pesterijen, agressiviteit, leugens, e.v.a. terwijl die persoon de ENIGE schuldige is.
Aan wat is deze "ziekte" te verwijten?
Graag antwoord. Dank u.

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!