InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Prostaatkanker

Leven met kanker: Prostaatkanker

Leven met kanker: Prostaatkanker Prostaatkanker komt vaak voor: jaarlijks bij 10.000 Nederlanders. De meeste zijn 65 jaar of ouder. Voeding is een van de oorzaken. De symptomen zijn vaak niet waarneembaar. Er zijn meerdere behandelmethoden, waarvan inwendige bestraling er één van is. De prognose is goed te noemen. Leven met kanker: prostaatkanker.

Typen prostaatkankerkanker

Bij 9.000 mensen per jaar wordt in Nederland prostaatkanker vastgesteld. Ongeveer 70 procent is 65 jaar of ouder. Maar ook vanaf 40 jaar komt het tegenwoordig steeds vaker voor. Heel vaak komt het ook voor bij oude mannen vanaf 80 jaar. Prostaatkanker groeit langzaam dus het zal waarschijnlijk niet eens opgemerkt worden. Er zijn twee typen prostaatkanker: een agressieve vorm en een non-agressieve. De non-agressieve komt in 66 % van de gevallen voor. De agressieve vorm komt voor 1/3 deel voor en heeft vaak een minder goede prognose.

Oorzaak kanker

  • Voeding zou een rol spelen bij het ontstaan van prostaatkanker, met name veel vetten en eiwitten. In West-Europa en in de V.S. komt prostaatkanker dan ook vaker voor dan in andere delen van de wereld, waar de voedingsgewoonten anders zijn.
  • Hormonen kunnen ook zorgen voor het krijgen van prostaatkanker, wanneer er een hormonale verandering plaats vindt. De precieze toedracht hiervan is nog niet bekend.
  • Erfelijkheid komt ook voor: in bepaalde families komt vaker prostaatkanker voor dan in andere families.

Symptomen

Omdat prostaatkanker zo langzaam verloopt, word in het begin vaak niks opgemerkt. De echte klachten beginnen pas als de kanker al vergevorderd is. Er kan pijn zijn tijdens het plassen. Ook komt het voor dat de patiënt vaker moet plassen, of een aandrang voelt maar er komt helemaal niks. De urinestraal kan ook minimaal zijn, zonder kracht. Nadruppelen komt ook voor. Soms zit er bloed bij de urine. Bij uitzaaiingen heeft de patiënt pijn in de onderrug en in de bekken.

Behandeling

  • Geen behandeling wordt toegepast bij oudere mensen, prostaatkanker komt vaak voor bij mannen boven de 80 jaar en geven geen klachten. Omdat de kanker zo langzaam groeit, is er geen behandeling nodig. Wel staat de patiënt onder regelmatig controle.
  • Inwendige bestraling wordt toegepast bij patiënten met een lichte vorm van prostaatkanker. Bij inwendige bestraling wordt er radioactief materiaal in of nabij de tumor gebracht, met als doel de kankercellen te doden. Het materiaal kan tijdelijk geplaatst worden of bij de tumor achter gelaten worden.
  • Uitwendige bestraling gebruikt men in combinatie met een operatie of om klachten te verlichten, wanneer de prostaatkanker ongeneeslijk is. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Operatie wordt gedaan bij mannen waarbij de kanker alleen in de prostaat zelf zit, de prostaat wordt verwijderd en eventueel ook de omliggende lymfeklieren.
  • Chemokuur gebruikt men indien de kanker is uitgezaaid. Een chemokuur kan zich door het hele lichaam verspreiden en daardoor ook op vele plaatsen de kanker aanpakken. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • bij vroegtijdige ontdekking: 97%
  • bij latere ontdekking: onmogelijk te zeggen, omdat prostaatkanker vaak bij oudere mannen voorkomt, met name boven de 70. Deze vorm van kanker groeit zo langzaam, dat de meeste mannen sterven zonder ook maar enige klachten te hebben gehad.
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Prostaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker is een ziekte die meestal bij oudere mannen ontdekt wordt. Tegenwoordig komt het echter in de Westerse we…
Prostaatkanker: symptomen en behandelingProstaatkanker: symptomen en behandelingDe prostaat is een klier ter grootte van een walnoot, net onder de blaasuitgang, die het zaadvocht produceert en dit aan…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Prostaatkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 20-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!