InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbreken

Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbreken

Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbreken Pink Ribbon is de organisatie die zich in zet om aandacht te krijgen voor borstkanker, maar weet jij ook waar Blue Ribbon voor staat? De organisatie van Blue Ribbon zet zich in om het taboe rondom prostaatkanker te doorbreken. Prostaatkanker is de meest voorkomende kankersoort bij mannen. Ruim 10.000 mannen leden in 2010 aan deze vorm van kanker.

Prostaatkanker

Prostaat is de meest voorkomende kankersoort bij mannen. Uit onderzoek is gebleken dat van de mannen tussen 50 en 60 jaar er 10 tot 30% prostaatkanker heeft en bij mannen tussen 70 en 80 jaar is dit 50 tot 70%. Dit wil echter niet zeggen dat deze mannen allemaal daadwerkelijk klachten krijgen die behoren tot prostaatkanker. Toch worden er jaarlijks gemiddeld ruim 6000 mannen die aan deze ziekte leiden daadwerkelijk ernstig ziek en ongeveer 4000 mannen per jaar sterven aan deze venijnige ziekte. Het aantal mannen dat overlijdt aan prostaatkanker is te vergelijken met het aantal vrouwen dat per jaar overlijdt aan borstkanker.

Een groot probleem rondom prostaatkanker is dat mannen zich veelal schamen om prostaatklachten. Zij zullen dan ook in de meeste gevallen te lang wachten voordat zij met hun symptomen naar de huisarts gaan. In vele gevallen is kanker op het moment dat zij wel een arts raadplegen al in een ver gevorderd stadium.

Zelftest prostaatkanker

Wanneer je als man prostaatklachten hebt en betwijfeld of je misschien prostaatkanker hebt is het van groot belang om naar de huisarts te gaan. Een iets minder grote stap is wellicht het maken van de zeftest op de site www.gezondheidsplein.nl. Deze zelftest is goedgekeurd door de Wereld Gezondheids Organisatie en geeft een beeld of er risico's zijn tot prostaatkanker of niet.

Blue Ribbon

Blue Ribbon is een organisatie die de schaamte rondom prostaatklachten en prostaatkanker wil verminderen. De Stichting Blue Ribbon probeert meer bekendheid te geven aan de risico's van prostaatklachten en de eventuele gevolgen. Door hier meer aandacht aan te schenken hopen zij het taboe rondom prostaatklachten en prostaatkanker te verbreken. Op het moment dat mannen eerder hun klachten durven te erkennen zijn er veel meer mogelijkheden tot behandeling en zullen we gezamelijk het aantal sterfgevallen in Nederland ten gevolge van prostaatkanker kunnen terugdringen.

De stichting Blue Ribbon is een initiatief van de Stichting Contactgroep Prostaatkanker (SCP) een patiëntenorganisatie en krijgt voor haar activiteiten de steun van KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse Vereniging voor Urologie.

Steun Blue Ribbon

Blue Ribbon blijft afhankelijk van donateurs om de bewustwording van prostaatklachten en prostaatkanker te vergroten. Wanneer je Blue Ribbon wilt steunen kun je een donatie storten op:

Banknr. 1977632 t.n.v. Stichting Blue Ribbon te Utrecht

De donatie kan natuurlijk persoonlijk worden gefinancieerd maar ook verkregen zijn door het organiseren van een actie. Op de website www.bleuribbon.nl kun je meer informatie vinden over Blue Ribbon, het steunen van Blue Ribbon en het organiseren van een actie met als doel het inzamelen van geld voor Blue Ribbon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerOktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerBorstkanker kan ons allemaal raken, zowel man als vrouw. Borstkanker komt vaak voor: ieder jaar in Nederland krijgen zo´…
Prostaatkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe functie van de prostaat is het afscheiden van vocht. Het vocht wat door de prostaat wordt afgescheiden wordt met de z…
Prostaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker: behandeling en symptomenProstaatkanker is een ziekte die meestal bij oudere mannen ontdekt wordt. Tegenwoordig komt het echter in de Westerse we…
Movember: aandacht vragen voor prostaatkankerMovember: aandacht vragen voor prostaatkankerMovember is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij geld wordt ingezameld om de bewustwording van prostaatkanker te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alisea 30, Pixabay
  • www.blueribbon.nl
  • www.prostaatwijzer.nl

Reageer op het artikel "Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbreken"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 24-06-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!