InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Te grote schaamlippen?

Te grote schaamlippen?

Bij bijna alle vrouwen steken de binnenste schaamlippen uit. Toch vinden heel veel vrouwen dat ze te grote schaamlippen hebben. Meer en meer worden er dan ook correcties aan de schaamlippen uitgevoerd. Bij sommige vrouwen is dit nodig omdat ze er echt last van hebben bij het fietsen bijvoorbeeld. Maar anderen willen alleen aan een schoonheidsideaal voldoen of zijn onzeker gemaakt door de heersende moraal. Te grote schaamlippen bestaan die? En wat wordt er gedaan bij te grote schaamlippen?

Wat zijn en doen schaamlippen

  • De labia minora of de binnenste schaamlippen zijn twee dunne wat vochtige huidplooien die aan weerskanten van de vagina liggen.
  • Ze sluiten de vagina af en houden zo infecties buiten.
  • Voor de pubertijd sluiten de buitenste schaamlippen de binnenste in. In de tienerjaren gaan de binnenste schaamlippen groeien en worden ze vaak langer dan de buitenste. Eigenlijk is het woord “kleine schaamlippen” dan dus ook verkeerd gekozen.
  • De grootte en de vorm van de schaamlippen zijn bij alle vrouwen namelijk anders. Onderzoek onder 50 vrouwen wees uit dat de lengte uiteenliep van 7 millimeter tot 5 centimeter

Praktische problemen door grote schaamlippen

Grote schaamlippen kunnen zorgen voor de nodige praktische problemen. Die bestaan dan bijvoorbeeld uit:
  1. De schaamlippen schuren bij het fietsen over het zadel
  2. Bij het vrijen geven ze problemen
  3. Ze zijn zo groot dat ze over hun slipje heentrekken

Niet alle vrouwen hebben last van grote schaamlippen

Overigens is het niet zo dat iedere vrouw daar dan last van heeft. Ook zijn er vrouwen die best lange schaamlippen hebben, maar daar eigenlijk geen moeite mee hebben en ook de bovenstaande problemen niet ervaren.

Mannen en de invloed op het zelfvertrouwen van hun lief

Mannen kunnen veel invloed hebben op het beeld dat vrouwen van hun eigen schaamlippen hebben. Als zij tegen hun lief zeggen dat hun schaamlippen te groot zijn of raar zijn bevordert dat het zelfvertrouwen van de vrouw in kwestie natuurlijk niet bepaald. Afgezien van het feit of dat van liefde getuigt, kun je je ook nog eens afvragen of mannen lichamelijk dan altijd zo perfect zijn.

Schaamlipcorrecties

In een maatschappij waarin blijkbaar alles maakbaar moet zijn en dus ook de afmeting van de schaallippen is er daarom een ware run op schaamlipcorrecties. Dit kan bij een gewone gynaecoloog, maar ook veel plastisch chirurgen in privé klinieken voeren de operatie uit. Als kan worden aangetoond dat de schaamlippen echt een probleem zijn dan wordt de ingreep vaak helemaal of gedeeltelijk vergoed door de ziektekostenverzekeraar. Als het echt om een esthetische ingreep gaat, moet het bedrag volledig zelf betaald worden.

Wat gebeurt er bij een schaamlipcorrectie

Tijdens zo’n operatie wordt wat de artsen als huidoverschot ziet van de kleine of grote schaamlippen verwijderd. Dat zo’n operatie op z’n zachtst gezegd geen pretje is, moge duidelijk zijn. De huid wordt gewoon afgesneden en er ontstaat dus een behoorlijke wond. Een wond die ook nog eens op een bijzonder delicate plaats zit. Het risico op infecties is groot omdat het natuurlijk in de buurt zit van de uitgangen van urine en ontlasting. Een schaamlipcorrectie is bovendien pijnlijk en levert wekenlang veel ongemak. Daar komt nog bij dat de schaamlippen een goed doorbloed gebied zijn en er dus veel kans is op nabloedingen.

Na de schaamlipcorrectie

Vrouwen hebben vaak hoge verwachtingen van een schaamlipcorrectie en vaak komen die ook echt wel uit. In veel andere gevallen is het resultaat niet altijd wat iemand graag zou willen. Problemen die kunnen ontstaan zijn:
  1. Er wordt teveel weefsel weggehaald
  2. De wond geneest niet altijd even mooi
  3. Soms laten hechtingen eerder los en ontstaan bobbels

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plastische chirurgie - Schaamlipcorrectie / LabiaplastiekSchaamlipcorrectie (ook gekend onder de namen vaginaplastiek, vagina remodellering, vaginaverkleining, vaginaopeningsver…
De vulva en haar onderdelenDe genitaliën van de vrouw wordt ook wel de vulva genoemd. Vaak wordt dit ook wel de vagina genoemd, maar dat is onjuist…
Vaginacorrectie, voor en nadelenVaginacorrectie, voor en nadelenSinds enige jaren is er steeds vaker vraag naar een correctie van de schaamlippen. Er is hierbij dan vaak sprake van het…
Knippen en scheuren tijdens een bevallingAan een bevalling houdt een vrouw soms een knip, soms een scheur over. Andere vrouwen blijven dan weer intact. Een knip…
Voortplantingsstelsel; overzicht voortplantingsstelselsHet voortplantingsstelsel van de mens is niet nodig voor de overleving van het individu. Het voortplantingsstelsel van d…

Reageer op het artikel "Te grote schaamlippen?"

Reacties

Anoniepmje, 11-03-2016 20:31 #21
Hee,

Ik ben een meisje van net 14 jaar en ik zit ook met het probleem, mijn binnenste schaamlippen zijn ong. 6cm als ik ze uit trek. Ik voel me er onzeker over en ik heb er veel last van tijdens fietsen en lopen. Bij het zwemmen draag ik ook altijd zn voetbalbroekje over mn zwembroekje heen omdat ik me er voor schaam. En ik ben bang om het tegen mama of mn vriendinne te zeggen. Heeft iemand tips voor me hoe ze minder groot worden of of ze nog kleiner gaan worden naarmate de pubertijd over is. Of hoe ik me minder onzeker ga voelen want verderder ben ik helemaal blij met mijn lichaam.

Xx een meisje Reactie infoteur, 20-06-2016
Kleiner maken kan niet, in ieder geval niet zonder een arts. Maar waarom zou je? Heel veel vrouwen hebben schaamlippen van het formaat dat jij hebt, dus er is niets om je voor te schamen. Er is nooit iets om je voor te schamen, omdat het gewoon je lichaam is

Iemand, 26-12-2015 02:38 #20
Enkele jaren vóór mijn **-jarige leeftijd zag ik 2 uitsteeksels uit mijn v… dit zijn dus mijn binnenste schaamlippen die uitsteken (?).Ik vindt dit op zich niet een groot probleem, maar het jeukt wel veel.
Daarbij zie ik ook nog kleine bollige stipjes, volgens mij veroorzaakt dit de jeuk?Dit vind ik dan wel weer vervelend, ik heb dit verder nog aan niemand gezegt behalve mijn zus (17 jaar) die zij dat dat normaal was.Toch dacht ik dit toch even mee te delen.
Weet iemand hier iets over?

Meisje van 14, 30-07-2015 19:41 #19
Mijn binnenste schaamlippen zijn erg groot en ik word er onzeker van ik heb er niet vaak last van soms met mijn onderbroek maar voorderest eigenlijk niet als je pas 14 bent kan het dan nog goed komen of blijven ze langer?

Groetjes meisje 14 Reactie infoteur, 15-08-2016
Ze zullen wel hetzelfde blijven. Maar soms denken vrouwen dat ze heel groot zijn en valt dat eigenlijk heel erg mee.

Anoniem, 11-02-2015 20:08 #18
Ik heb ook lange schaam lippen 5/6 centimeter ong, ik heb vriendje gehad die vond het niet erg maar ik zit er zelf wel mee heb er erg veel last van met maatverband en strakke broeken, fietsen af en toe lopen maar ben dokter geweest en die zegt dat je er niks aan kan doen en soms stuurt ze mensen door maar ik ben niet doorgestuurd maar toch zit ik er erg mee iemand ideeën!? Reactie infoteur, 23-08-2016
Vraag of ze je doorverwijst naar een plastisch chirurg. Dat mag ze niet weigeren als jij dat wilt.

Kimberley, 10-02-2015 14:54 #17
Ik heb het zelf niet gemeten maar ik weet dat mijn binnenste schaamlippen 5 cm zijn of zelfs langer, in spijkerbroeken schuurt dit plus altijd last van afscheiding maar dat is denk ik normaal.
Met strakke spijkerbroeken is dat erger omdat het schuurt ook knelt het dan als zit met mijn benen gesloten (in een spijkerbroek) maar daarom ben ik gaan overwegen joggingsbroeken te dragen.
Joggingsbroeken en andere wijde broeken zitten lekker comfortabel, schuurt het niet.
Zoals ik ook een keer las wat iemand al zij de meeste mannen vinden grote schaamlippen aantrekkelijk en ik las ook dat het de man meer bevredigt.
Mijn vriend heeft er verder geen problemen mee en ik ook niet want ik ga echt niet veranderen voor een ander en als je het op deze manieren kan oplossen dan is dat genoeg overigens maak ik me in een bikini ook niet druk heb er nooit echt opgelet of je het goed ziet en anders draag ik wel een lange zwembroek ;p
Ik draag trouwens nog wel spijkerbroeken maar dan baggie broeken die zitten ook wat losser alleen voor meiden heb je ze niet, tegenwoordig is alles skinny en recht dus ik draag gewoon jongensbroeken, zitten trouwens erg lekker en geen last van schuren plus het staat stoer.

Anoniem, 04-01-2015 13:08 #16
Hooii,
Ik ben er voor naar dokter geweest. ik had er veel last van de dokter zei tegen mij dat er niet veel aan te doen is als je er last van hebt. Het is lastig om een operatie te willen zei ze daar ben je nog te jong voor want ik zit nu in de pubertijd (15) een ze heeft sommige meiden wel doorgestuurd maar dan zeggen ze uiteindelijk dat er niet veel aan te doen is. Dus hoe hard en ook klinkt maar je moet er uiteindelijk mee leren leven…

Anoniem, 24-12-2014 16:00 #15
Heey meiden,

ik heb ook erg lange schaamlippen, ik schaam me er ook voor. maar heb dr ook echt heel veel last van het brand als ik maatverband in heb en als ik fiets voel je ze bij sommige broeken… ik heb toch uiteinderlijk tegen me moeder gezegd en ze vatte het heel goed op. zij zei dat ze het zelf ook heeft maar zij heeft dr geen last van hebt. nu gaan we samen naar dokter. Maar kunnen ze nu al weg gehaald worden? ik ben 15 en ja nog niet uitgegroeid maar heb er wel heel veel last van. en ik verlies heel veel slijm heeft dat met de schaamlippen te maken?

Tessa, 20-12-2014 17:16 #14
Hey, ik ben 13 en ik heb ook hele grote schaamlippen (5-6 cm) en ik schaam me er heel erg voor als ik me ga uitkleden tijdens gym zie je het heel erg aan mijn onder broek en het doet ook pijn tijdens het fietsen en lopen, mijn moeder weet het al maar ik wil me wel laten opereren maar ik ven bang dat het verschikkelijk veel pijn gaat doen als ik dan op de fiets naar school moet en tijdens gym of de bloedingen bijvoorbeeld op school. Reactie infoteur, 21-12-2014
Ga eens met een arts praten die kan je vast wel helpen. Als je geopereerd zou worden dan is er daarna natuurlijk een periode van herstel. En in die periode kun je niet fietsen of gymen. Maar daarna wordt alles weer gewoon als het geheeld is. Maar ik zou eerst eens een arts raadplegen voordat je je daar zorgen over maakt.

Meisje, 14-12-2014 20:47 #13
Heey
Ik heb een vraag.
Ik heb helemaal geen buitenste schaamlippen. Ik heb al gezocht op internet maar je kunt er niks van vinden alleen dat sommige de binnenste schaamlippen groter hebben, maar dus niet dat je de buitenste helemaal niet hebt.
Is het normaal of abnormaal dat je geen buitenste schaamlippen hebt?

Groetje 14 jarig meisje Reactie infoteur, 15-12-2014
Abnormaal is niets. Maar helemaal geen buitenste schaamlippen hebben is eerder bijzonder. Als je je zorgen maakt, ga anders eens bij een arts of sexuoloog langs. Die kunnen je zo vertellen hoe het zit. Ik kan het vanaf hier ook niet beoordelen.

Anoniem, 14-12-2014 10:25 #12
Hallo,

ik voel me erg onzeker heb best wel grote schaamlippen. Ik heb er veel last van als ik te lang loop krijg ik last of met fietsen. Ik heb nu een vriendje en hij wilt wel ja vedder gaan enzo maar ik durf niet omdat ik niet weet wat ik hun ogen normaal is. maar me moeder weet er wel van af en wil graag naar de dokter, mijn moeder zegt dat ik nog in de groei ben dus dat het niet kan. ik zou graag een operatie willen maar ook weer niet ik weet niet hoe ik het me vriend moet vertellen. Wij hebben nu al een half jaar en ja dan wil je well meer van elkaar ontdekken…

gr meisje van 15 Reactie infoteur, 15-12-2014
Lastig voor je. Je kunt altijd de dokter eens vragen of de afmetingen van je schaamlippen echt anders zijn dan bij andere vrouwen. En wat je vriendje betreft: ik heb geen idee hoeveel ervaring hij heeft, maar ook mannen zijn geen expert op het gebied van schaamlippen. Bovendien vindt hij jou leuk toch? Je zou gewoon kunnen proberen en als hij helemaal niet raar reageert dan weet je dat hij het niet raar vindt (wat het waarschijnlijk ook niet is, veel vrouwen hebben een verkeerd beeld van hun schaamlippen). Je kunt het ook van te voren bespreekbaar maken. Als hij echt om je geeft zal hij je ongetwijfeld geruststellen. Als je vrijt, doe je het dan wel veilig?

Anon, 25-10-2014 12:35 #11
Ik ben een meisje van 18 jaar. 2 jaar geleden had ik hetzelfde probleem als jullie. Mijn linkerschaamlip was namelijk 6 cm, terwijl de rechter schaamlip perfect was. Ik schaamde me er ook enorm voor en daarom heb ik mijn beste vriendin in vertrouwen genomen. Ze zei me dat ik dit probleem best aan mijn mama kon vertellen, wat ik dan ook gedaan heb. Ik vertelde ze dat ik me enorm schaamde en dat fietsen enorm pijn deed. Mijn mama zag hoe erg ik dit probleem vond en ze maakte voor mij een afspraak bij de gynaecoloog. De gynaecoloog zei dat dit een soort van geboorteafwijking is. 2 weken later ben ik dan geopereerd. Omdat ik hier erg veel last van had heeft mijn mama niks moeten betalen, ze trok alles terug van de ziekenkas. Ik ben heel blij dat ik me heb laten opereren want alles ziet er nu normaal en strak uit. Ondertussen heb ik ook een vriend waar ik seks mee heb gehad. Hij ziet geen verschil met een vagina waar niet aan gecorrigeerd is. Ik raad jullie aan om dit aan jullie mama te vertellen, ze zal dit heus wel begrijpen! Ik voel me hier veel beter en veel zekerder door! Veel succes meisjes! Reactie infoteur, 02-11-2014
Heel goed van je en ook heel stoer dat je dat hier wilt vertellen. Ik denk dat veel meisjes met schaamlip problemen hier iets aan hebben en het eerder bespreekbaar maken.

Anoniem, 02-09-2014 02:02 #10
Hallo.

ik ben 23 jaar en heb ook lange schaamlippen. en schaam mij er ook heel erg voor en heb er uiteraard last van met fietsen tenzij ik ze naar binnen duw zodat de buitenste eroverheen gaan. Ik heb een paar exen gehad en uiteraard een paar scharrels. genieten van sex kan ik niet door een prive omstandigheid bij de eerste keer van mij. helaas als ik vriendinnen erover hoor.(ik praat mee alsof ik er veel van weet);) doordat alle exen op 1 na mij wel even willen vertellen dat ik te dik ben en moet gaan sporten en dat ik uiteraard iets aan die te lange vieze schaamlippen moet doen haat ik mijn lichaam vanaf mijn 16e ik ben 1.77 en weeg 75kg. ben nu weer bezig met sporten fitness en minder eten. maar wat ik dan denk ik zou nooit mijn schaamlippen laten verkleinen ook om de gevolgen. Niemand is perfect. kom op. laat jullie niet gek maken of verknippen zoals ik en denk zoals mij het komt wel goed! Heb ook eens gelezen dat mannen het erg aantrekkelijk vinden!

Groetjes! Reactie infoteur, 05-10-2014
Vooral die laatste houding is een hele goede denk ik. Niemand is perfect en alle schaamlippen zijn anders. Haat jezelf niet, houd van jezelf. Misschien ben je door je negatieve ervaringen met sex wel meer gaan eten om een soort pantser op te bouwen. Misschien kun je daarvoor ook hulp krijgen zodat je er over kunt praten en je op den duur ook van sex kunt genieten. En exen die je vertellen dat je te dik bent en moet gaan sporten zijn geen knip voor de neus waard. Weg ermee zou ik zeggen.

Laura, 22-08-2014 22:49 #9
Ik zit nog niet zo lang in de puberteit en nu al zijn mijn schaamlippen erg lang, is dat wel goed nu ik nog zo jong ben? Met fietsen heb ik er erg last van en scheren gaat ook moeilijk, want ik moet oppassen voor die schaamlippen. Veder weet mijn moeder het al, wat al geruststellend is. Maar ik ben nog niet ongesteld, houden die schaamlippen dat soms tegen? Bijna elke dag zit er een soort vocht in mijn onderbroek, wat waarschijnlijk van die schaamlippen afkomt. Wat moet ik doen?

x Onzeker meisje van 13 Reactie infoteur, 27-08-2014
Je ongesteldheid wordt niet tegengehouden door die schaamlippen. Heb je er echt moeite mee dan zou je naar een arts kunnen gaan en het daar voorleggen. Overigens denken veel vrouwen dat ze grote schaamlippen hebben, maar als ze ze dan bij anderen zien dan zijn die niet anders.

Ruby, 28-07-2014 00:09 #8
Nou net als die andere meisjes hier heb ik dus ook hele grote schaamlippen, 6 cm(heb ik gemeten)
IK schaam me er ook erg voor en vooral omdat we bij mijn sport gezamelijk moeten douchen, het erg veel pijn doet op de fiets, je het ziet als ik een strakke broek aan heb, je het ziet als ik met gewoon omkleed zonder ondergoed uit te doen en omdat ik altijd dus een zwembroek aan moet.
Ik weet niet echt hoe ik het mijn moeder moet vertellen hoe ik erover denk. ik denk dat ze wel weet dat ik het heb maar dat ik er niet mee zit. Ik wil liever niet zo'n operatie maar het zit echt in de weg en het doet echt veel pijn op de fiets Reactie infoteur, 27-08-2014
Ik zou toch eens een keer met je moeder gaan praten en daarna met een arts. Neem je moeder mee, dan kan zij je bijstaan.

Aston, 29-05-2013 09:17 #7
Beste Noa,
zoek zeker de reden zeker niet bij je zelf: het feit dat je nu grote of kleine labia minora (kleine/binnenste schaamlippen) heeft met je "probleem" niets mee te maken.
Waarschijnlijk zal de penis van je vriend inderdaad gewoon te klein zijn… maar vooral dan in omtrek, dus dikte. Een penis moet niet héél lang zijn om goed te functioneren, maar de omtrek is, logischerwijze, wél van belang. Tot slot: mooie grote labia minora is fantastisch, aantrekkelijk én een zegen voor uitgebreid tongspel, t is een bijna ziekelijk USA overgewaaid "probleem" dat mannen dit sexueel onaantrekkelijk of zelfs niet mooi zouden vinden. Voor véél mannen integendeel: een spleetje/kindervaginaatje is… euh je dat niet. Ik denk eerlijk dat bij veel meisjes/vrouwen het eerder een probleem in het hoofd dan wel in de slip is… zoals dat vaak ook gaat bij mannen mbt hun penis. Heb je dan géén ervaring gehad met andere mannen waar het wél goed ging?
En wat met -normal size- dildo/vibrator?
Hopelijk vind je een uitweg, en inderdaad misschien ander standje, bvb met benen gesloten en extra je vagina-spieren gebruiken.
grtz Aston

Noa, 06-05-2013 17:18 #6
Mijn schaamlippen zijn 8.5 lang en 3.5 breed. Tijdens de seks valt de penis uit mijn vagina, of kan er niet eens in blijven omdat ik zo grote schaamlippen heb, en hij een hele kleine penis. Wat kan ik doen dat zijn penis er toch in blijft? Reactie infoteur, 26-05-2013
Misschien kunnen jullie een andere positie proberen?

Inge, 14-01-2013 11:52 #5
Hallo,

Ik ben 19 jaar en heb hele grote binnenste schaamlippen, ik schaam me er enorm voor. Heel veel jongens willen seks en ik ook heel graag, maar ik durf het echt niet. Wat moet ik nu doen? Ik kan er ook echt niet met mijn ouders over praten, want die zijn daar helemaal niet van. Ook heb ik er last van met fietsen want dan zit ik er gewoon op.

HELP :(, sorry ik moest echt mijn verhaal kwijt en kan het bij niemand anders doen Reactie infoteur, 14-01-2013
Je zou er eens met een gynaecoloog of je huisarts over kunnen praten. Die weten de wegen en kunnen je verder helpen. En je ouders staan daarbuiten, die hoeven dat niet te weten want artsen hebben een beroepsgeheim.

Angela, 30-08-2012 18:15 #4
Hallo,

ik ben Angela en ik heb het zelfde probleem. Ook alleen mijn rechter schaamlip is groter en ik durf ook nog geen sex te hebben. En ik heb het ook niet aan mijn ouders verteld maar ik draag wel bikini broekje zo erg is het ook weer niet dat je het ziet door een bikinibroekje. Maar ik schaam me er wel voor.

Groetjes Angela

Kelly, 26-06-2012 23:26 #3
Kim, ik leef met je mee. Ik ben ook 16 en die van mij is ook 5 cm, maar bij mij is het alleen mijn rechterschaamlip. Is dat normaal? Ik schaam me er ook heel erg voor en heb er veel last van en wil het heel graag aan me ouders vertellen maar ik durf het niet. Uiteindelijk moet ik wel want ik durf zo ook nooit seks te hebben omdat ik me zo schaam.

Pien, 06-05-2012 20:06 #2
Kim daar moet je gewoon over kunnen praten of met je ouders of fam.lid anders ga naar de dokter. Je hoeft je er niet voor te schamen!

Kim, 14-04-2012 12:46 #1
Mijne zijn ongeveer ook 5 cm. ik vind het verschrikkelijk en heel lelijk. daarom heb ik altijd een lange zwembroek aan in plaats van alleen een bikinibroekje
het doet pijn bij het fietsen enz, maar ben nog maar 16 en niemand weet het van mij zelfs me ouders niet.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 11-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gynaecologische aandoeningen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!