InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij besmetting Q-Koorts

Wat te doen bij besmetting Q-Koorts

Wat is Q-Koorts? Q-Koorts is een infectieziekte wat afkomstig is van miskramen bij geiten. Q-Koorts kan makkelijk herkent worden aan een aantal symptomen die in het onderstaande artikel beschreven staan. Raadpleeg altijd een huisarts wanneer u besmetting met Q-koorts vermoedt. Voor meer informatie over Q-Koorts, de symptomen en andere aanverwanten raad ik u aan het onderstaande artikel te raadplegen.

Wat is Q-Koorts?

Wat is Q-Koorts? Q-Koorts is een infectieziekte wat afkomstig is van miskramen bij geiten. Er zijn al meerdere mensen overleden aan de Q-Koorts. Q-Koorts moet daarom zeker niet onderschat worden! De bacterie die Q-Koorts veroorzaakt komt vrij bij miskramen van geiten. De ziekte kan vervolgens overgebracht worden door andere dieren die in aanraking komen met de ontlasting van de geit. In 2009 is er een grote ruim campagne gestart om zwangere geiten te ruimen. Dit bedraagt aantal van meer dan 10.000 geiten. Mensen die veel in aanraking komen met geiten, schapen en aanverwanten lopen een grotere kans Q-Koorts op te lopen. Deze mensen dienen extra voorzorgsmaatregelen te nemen zoals zichzelf te laten vaccineren. Q-Koorts kan herkent worden aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Hoge koorts
  • Keelpijn
  • Hoesten
  • Spierpijn
  • Diarree
  • Braken
  • Zweten

Wat te doen tegen Q-Koorts?

Q-Koorts is een zeer gevaarlijke aandoening, gezonde mensen zijn zonder andere onderliggende ziektes overleden aan de Q-Koorts. Mocht u daarom het vermoeden hebben dat u of een van uw naasten Q-Koorts heeft, raadpleeg dan direct een huisarts via de telefoon! Het is niet verstandig er zelf heen te gaan i.v.m verdere besmetting. De huisarts zal u dan uitnodigen op de kliniek of hij brengt u zelf een bezoek. Er zijn een aantal dingen die u zelf ook kunt doen om het leed te verzachten en het herstelproces te stimuleren. Raadpleeg wel altijd de huisarts wanneer u symptomen van Q-Koorts vertoont!

Wat kun je zelf doen?

  • Veel water drinken
  • Hoestdrank innemen
  • Snuiten
  • Neusspray (drogist)
  • Warme douche nemen
  • Bedrust
  • Norit

Allereerst is het van uiterst belang dat u genoeg blijft drinken. Dit kan alles zijn van kraanwater tot koffie. Alcoholhoudende dranken worden afgeraden. Het vocht brengt de koorts omlaag en helpt het lichaam om afvalstoffen naar buiten te werken. Mocht u last van uw keel hebben kunt u altijd bij de apotheker wat hoestdrank halen. Snuiten en neussprays houden de slijmvliezen onder controle en de luchtwegen vrij. Ditzelfde geldt voor een warme douche. Vergeet niet dat slaap altijd het beste medicijn is, bedrust is daarom aangeraden!

Wat kan de huisarts doen?

  • Antibiotica voorschrijven
  • Pijnstillers voorschrijven
  • (Preventief) Vaccineren

Mocht u symptomen van Q-Koorts vertonen is het aangeraden om altijd even de huisarts te raadplegen. Doet u dit onder een telefonisch spreekuur of bij ernstige klachten direct. De huisarts zal u dan telefonisch medicijnen voorschrijven, u uitnodigen op de kliniek of u zelf een bezoek brengen. De huisarts zal dan een aantal dingen controleren. Hij zal constateren of het daadwerkelijk om de Q-Koorts bacterie gaat, in dat geval zal de arts u een antibiotica kuur voorschrijven. Verder kan de arts u nog andere medicijnen voorschrijven die de symptomen verminderen. Sinds kort is er een vaccin beschikbaar tegen Q-Koorts.
© 2010 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Q_koorts

Reageer op het artikel "Wat te doen bij besmetting Q-Koorts"

Infoteur: VMusic
Laatste update: 03-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!