InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psychologische hulp via Skype

Psychologische hulp via Skype

Psychologische hulp via Skype Psychologische hulp op afstand, bijvoorbeeld via mail. De reacties op deze nieuwe werkvorm waren soms nog weleens kritisch, tot bleek dat de resultaten in bepaalde gevallen opmerkelijk goed kunnen zijn. Bovendien neemt online psychologische hulp belangrijke barrières weg. De nieuwste ontwikkeling is psychologische hulp via Skype. Voor wie en waarom? Lees verder. Het is het Nederlandse bureau eye2eye psychologen in Rotterdam dat onlangs begon met de online psychologische behandeling van cliënten in binnen- en buitenland, en voor de behandelsessies gebruik maakt van Skype video. Voor wie het nog niet wist: Skype is een bekend, gratis én goed beveiligd bel- en videoprogramma via internet. Met Skype kunnen therapeut en cliënt elkaar op de momenten van psychologische behandeling wereldwijd 'live' zien en spreken. Volgens eye2eye psychologen is de psychologische behandeling hoogwaardig, en eye2eye wijst graag ook op de voordelen van het ontvangen van hulp 'aan huis.' Een bijzonder punt waarop eye2eye zich met deze behandelwijze onderscheidt, is het feit dat Skype psychologische hulp ook over de grenzen beschikbaar maakt in de Nederlandse taal.

Wat en hoe wordt behandeld?

In geval van ernstige en/of langdurige psychische klachten wordt vaak gekozen voor het behandelen in een traditionele fysieke omgeving, dus 'face to face'. Zoals gebruikelijk bij online therapie-vormen, richt Skype-therapie zich op een andere, specifieke doelgroep. Een behandelaar als eye2eye psychologen specialiseert zich in de behandeling van zogenaamde 'milde maar hinderlijke' psychische klachten; dit is het type klachten dat zich goed leent voor kortdurende gesprekstherapie. Een online behandeling begint meestal met een intakegesprek. Voor de behandeling begint, wordt samen met de cliënt een behandelplan vastgesteld. Hoe lang gaat de behandeling duren? Uiteraard is ieder geval uniek, maar eye2eye hanteert bijvoorbeeld de vuistregel dat een gemiddelde behandeling in circa negen sessies effectief af te ronden valt.

Voor wie?

Je denkt er niet zo gauw bij na, tot je er zelf mee te maken krijgt: je krijgt als Nederlander in het buitenland psychologische klachten, en kunt in je directe omgeving hooguit een therapeut vinden die in Engels of een andere wereldtaal communiceert - maar niet in het Nederlands. Veel mensen hebben bij psychische klachten, juist omdat het daarbij gaat om gevoelszaken en eigen persoonlijkheid, een voorkeur voor een behandel- of coachingscontact in de eigen moedertaal. Voor de via Skype werkende psychologen zijn Nederlanders die voor werk of andere redenen in het buitenland verblijven dan ook een belangrijke, zo niet de belangrijkste doelgroep.

Welke soort klachten?

De hulp via Skype kan zowel psychologische hulpverlening als coaching omvatten. Daarbij valt te denken aan klachten die het dagelijkse functioneren van de client licht tot matig verstoren. Voorbeelden van zulke psychologische klachten zijn angstklachten zoals faalangst en paniekaanvallen, overmatig piekeren en vormen van dwangmatig gedrag. Maar ook zeer veel voorkomende klachten als somberheid, milde depressiviteit, burnout, overspannenheid en heimwee zijn online te behandelen. Naast deze gevoelszaken, kunnen ook de gevolgen behandeld worden van ingrijpende levensgebeurtenissen, rouwverwerking en hinderlijke gewoontes zoals uitstelgedrag en eetbuien.

Wie behandelt mij?

Voor je in zee gaat met welke hulpverlener ook, is het belangrijk om goed na te gaan met wie je te maken hebt, en hoe de papieren van de persoon in kwestie zijn. Een allereerste punt is al, dat de behandelaar ingeschreven moet zijn in het zogenaamde BIG-register, dat bevoegde zorgverleners registreert. Om het voorbeeld van Eye2eye nog eens aan te halen: deze organisatie heeft online behandelaars beschikbaar die GZ-psycholoog zijn, BIG geregistreerd, en cognitief gedragstherapeut VGCt. Naast de noodzakelijke vaardigheid en diploma's, is ook even van belang of de online therapeut de soort therapie biedt die jij wenst. Zoals veel therapeuten, werken de eye2eye-psychologen met zogenaamde cognitieve gedragstherapie. Deze concrete therapie helpt om hinderlijke gedachtepatronen via gesprekken te corrigeren.

Praktische feiten en kosten

Online psychologische behandeling heeft inmiddels een zekere erkenning gekregen, en dat brengt mee dat de meeste zorgverzekeraars - afhankelijk van je type verzekering - deze online behandeling vergoeden. Kom je er niet uit met de polisvoorwaarden? Je kunt zowel de zorgverzekeraar als de psycholoog die je op het oog hebt, vragen om advies.
Het communiceren via Skype is, afhankelijk van onder andere de vraag waar je je bevindt en of beide bellers via de computer bellen, goedkoop tot zelfs gratis. Het programma voor Skype is ook gratis, het wordt wereldwijd veel gebruikt en is eenvoudig te installeren. Skype voorziet in een goed beveiligde verbinding, zodat je kostbare privacy optimaal beschermd wordt.
Gerelateerde artikelen
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…
Moet ik naar een psycholoog?Je voelt je niet goed in je vel? Je denkt erover na om naar een psycholoog te gaan? Veel mensen denken nog steeds ontere…
Kanker: psychologische hulp voor kankerpatiëntenKanker: psychologische hulp voor kankerpatiëntenWie met kanker te maken krijgt wordt meteen geconfronteerd met een heleboel veranderingen in het leven van alledag. Ten…
Hulp inschakelen van een psycholoogHulp inschakelen van een psycholoogVoor veel mensen is het een drempel om naar een psycholoog toe te stappen. Zij denken dat je pas een gesprek met een psy…
Bronnen en referenties
  • Eye2eye Psychologen, Rotterdam EZPress News Distribution

Reageer op het artikel "Psychologische hulp via Skype"

Reactie

Meggy, 15-08-2016 06:32 #1
Hi,

Ik ben niet ingeschreven in NL op het moment moment en woon in Australië. Ik ben erg benieuwd naar wat mijn opties zijn en de prijs, voor een wekelijkse psycholoog op skype.

Dank je.
Meggy Reactie infoteur, 15-08-2016
Dag Meggy,
Tarieven verschillen per psycholoog, maar de vuistregel is dat tarieven beginnen vanaf een Euro per minuut. De een biedt halfuursessies aan, de ander alleen langere sessies. Dat doet de prijs uiteraard flink varieren. Kies een psycholoog die aangesloten is bij NIP of NVPA, of een andere solide beroepsvereniging, want de titels psycholoog en coach zijn niet beschermd!
Succes en groet,
Drs. Astrid Maria Boshuisen
journalist en geestelijk verzorger)

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 06-12-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!