InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Orale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventie

Orale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventie

Orale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventie Wat is orale gonorroe, wat zijn de symptomen en hoe kan orale gonorroe behandeld worden? Gonorroe is een veel voorkomende seksueel overdraagbare aandoening, afgekort 'soa'. Het wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze lastpak kan een infectie van de plasbuis, de vagina en baarmoedermond, de anus of de keel veroorzaken. Een infectie van de keel kan zonder symptomen verlopen, maar in veel gevallen treedt er keelpijn op. Naast een zere keel, kan een persoon met orale gonorroe ook last krijgen van overgeven, pijn bij het slikken en koorts. Symptomen ontstaan meestal een tot drie weken na de eerste infectie. Behandeling van orale gonorroe bestaat uit antibiotica.

Orale gonorroe

Wat is gonorroe?

Gonorroe is een seksueel overdraagbare aandoening (soa) en wordt veroorzaakt door de bacterie Neisseria gonorrhoeae. Het kan een infectie van de vagina en baarmoedermond, de plasbuis (penis), de anus of de keel veroorzaken. De infectie kan worden overgedragen door contact met de mond, vagina, penis of anus van een geïnfecteerd persoon.

De bacteriën groeien in warme, vochtige gebieden van het lichaam, op het slijmvlies van de plasbuis, vagina, anus of keel. Bij vrouwen kan de bacterie worden aangetroffen in de voortplantingsorganen, met inbegrip van de eileiders, de baarmoeder en baarmoederhals. De bacterien kunnen zich ook nestelen in de slijmvliezen van de ogen. Gonorroe is heel besmettelijk.

Symptomen: keelpijn, pijn bij slikken en koorts

Keelpijn

Als de keel geïnfecteerd is, dan kan dit asymptomatisch zijn - dat wil zeggen geen symptomen veroorzaken. Maar het kan ook leiden tot keelpijn, dit is het meest voorkomende symptoom. De getroffen keel lijkt op een keelontsteking met roodheid en soms zijn er witte vlekken of is er witachtige / gele afscheiding zichtbaar.

Andere klachten

Naast een zere keel, kan een persoon met orale gonorroe ook last krijgen van overgeven, pijn bij het slikken en koorts. De verschijnselen van orale gonorroe zijn voor mannen of vrouwen dezelfde en meestal treden ze een paar dagen nadat de patiënt oraal contact met de geslachtsdelen of het anale gebied van een partner als de partner is geïnfecteerd met de bacterie. Mensen met orale gonorroe zullen de ziekte vaak niet doorgeven aan anderen, maar uitgesloten is het zeker niet. De meeste onderzoekers stellen dat door zoenen de ziekte niet wordt overgebracht, aangezien de bacteriën blijkbaar niet de tong of de mond infecteren.

Moeilijk te onderscheiden

Zelfs als je symptomen ontwikkelt, kunnen de symptomen moeilijk te onderscheiden zijn van typische symptomen van andere soorten keelinfecties zoals bacteriële keelontsteking (streptokokkenfaryngitis): keelpijn, moeite met slikken en roodheid van de keel.

Risico op gonorroe

Iedereen die seksueel actief is kan gonorroe krijgen door onbeschermde vaginale, anale of orale seks. De kans op gonorroe wordt vergroot door de volgende factoren:
  • wisselende seksuele contacten;
  • onveilige seks;
  • een man die seksueel contact heeft met een andere man (MSM).

Diagnose

Door middel van een keeluitstrijkje kan de diagnose gesteld worden. Een keeluitstrijkje levert echter vaak niet voldoende bacteriën op en ze groeien vaak niet. Er zijn meestal minder gonorroe-bacteriën in de keel dan in de geslachtsorganen, waardoor de infectie gemakkelijker over het hoofd wordt gezien in het laboratorium.¹

Behandeling van gonorroe in de keel

Gonorroe is adequaat te behandelen en te genezen met een eenmalige antibiotica in de vorm van een injectie. Er zijn ook mensen die asymptomatische orale gonorroe hebben en bij wie de infectie spontaan - dus zonder antibiotica - geneest. Onbehandelde keelinfecties kunnen zich verspreiden naar de geslachtsorganen, waar ze testikelpijn en bekkenpijn bij mannen kunnen veroorzaken en het kan name gevaarlijk zijn voor vrouwen; bij hen kan bekkenontsteking, buitenbaarmoederlijke zwangerschappen en onvruchtbaarheid ontstaan.

Preventie

De meest zekere manier om overdracht van seksueel overdraagbare aandoeningen te voorkomen is zich te onthouden van geslachtsgemeenschap of door het aangaan van een levenslange en wederzijds monogame relatie met een partner die is getest en/of van wie bekend is dat deze niet-geïnfecteerd is. Verder geldt dat het gebruik van een condoom of bef-lapje een besmetting kan voorkomen.

Noten:

  1. The New York Times. A Dangerous, ‘Silent Reservoir’ for Gonorrhea: The Throat. https://www.nytimes.com/2017/07/31/health/gonorrhea-throat-oral-sex.html (ingezien op 8-12-2017)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besmetting met GonorroeBesmetting met GonorroeGonorroe staat op de vierde plaats van meest voorkomende SOA binnen Nederland. Jaarlijks raken 6.000 mensen met deze zie…
Gonorroe, een seksueel overdraagbare aandoening (soa)Gonorroe, een seksueel overdraagbare aandoening (soa)Gonorroe is een seksueel overdraagbare aandoening en staat ook bekend onder de naam ‘druiper’. Gonorroe kan een infectie…
Hoe herkent u een druiper, gonorroe?Hoe herkent u een druiper, gonorroe?Een druiper is een teken dat er een gonorroe bacterie infectie aanwezig is in de urineleider. Het lijkt op een wit-groen…
Groene afscheiding: oorzaken groene vaginale afscheidingGroene afscheiding: oorzaken groene vaginale afscheidingGroene afscheiding betreft een abnormale vaginale afscheiding die vaak stinkt en gepaard gaat met andere symptomen zoals…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • Heycop ten Ham, C. van, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • The New York Times. A Dangerous, ‘Silent Reservoir’ for Gonorrhea: The Throat. https://www.nytimes.com/2017/07/31/health/gonorrhea-throat-oral-sex.html (ingezien op 8-12-2017)
  • MedicineNet. Oral Gonorrhea Symptoms. https://www.medicinenet.com/oral_gonorrhea_symptoms/views.htm (ingezien op 8-12-2017)

Reageer op het artikel "Orale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventie"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geslachtsziekten (SOA's)
Medische informatie…
Schrijf mee!