InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Besmetting met Gonorroe

Besmetting met Gonorroe

Besmetting met Gonorroe Gonorroe staat op de vierde plaats van meest voorkomende SOA binnen Nederland. Jaarlijks raken 6.000 mensen met deze ziekte besmet. Gonorroe is erg besmettelijk en wordt veroorzaakt door een bacterie die leeft op of in de slijmvliezen. Bij mannen wordt deze aandoening ook wel 'druiper' genoemd. Gonorroe heeft verschillende verschijnselen en gevolgen voor mannen en vrouwen die ermee besmet raken.

Wat is Gonorroe?

Gonorroe is een SOA die veroorzaakt wordt door een bacterie die op of in de slijmvliezen van de vagina, penis, anus, ogen en keel leeft. Zowel mannen als vrouwen kunnen met deze aandoening besmet raken. Door middel van orale seks kan de keel ook besmet raken. Bij besmetting van de anus zijn er meestal geen klachten. het kan wel zijn dat er wat slijm of bloed bij de ontlasting zit.

Verschijnselen bij de vrouw

Vrouwen die besmet zijn geraakt met gonorroe hebben vaak geen klachten, waardoor zij soms niet opmerken dat zij besmet zijn geraakt. Hierdoor kan zij ook zonder het zelf te weten anderen besmetten.
Soms heeft een vrouw met gonorroe last van meer afscheiding dan normaal. Deze afscheiding ruikt onaangenaam en ziet er anders uit. Ook kan een vrouw last krijgen van pijn bij het plassen.

Verschijnselen bij de man

Mannen krijgen enkele dagen tot twee weken na besmetting met gonorroe last van de eerste klachten. Er kan een pusachtige afscheiding uit de plasbuis komen, welke vaak geel of groen van kleur is. Door dit verschijnsel wordt gonorroe bij mannen ook wel 'druiper' genoemd. Ook kan een man een branderig of geirriteerd gevoel ondervinden tijdens het plassen. Mannen plassen ook vaker en minder per keer. In sommige gevallen heeft de man helemaal geen last van klachten, terwijl deze wel besmet is geraakt met gonorroe. Ook zonder deze duidelijke klachten kan de man anderen snel besmetten.

Mogelijke gevolgen bij de vrouw

Wanneer gonorroe niet (op tijd) wordt behandeld, kan de bacterie via de baarmoeder opstijgen naar de eileiders. Daar kan zich dan een ontsteking ontwikkelen, welke uit kan breiden naar de buikholte. Dit heet PID (Pelvic Inflammatory Disease). Deze ontsteking kan koorts veroorzaken en pijn in de onderbuik. Je kunt je er erg ziek bij voelen. Bij een snelle behandeling kan de eileideronsteking helemaal genezen. Wanneer de ontsteking niet wordt behandeld, of te laat, kan de ontsteking littekens achterlaten in de eileiders. Deze littekens kunnen de eileiders (gedeeltelijk)verstoppen. Dit leidt tot onvruchtbaarheid of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ook kan de baby besmet raken tijdens de zwangerschap. Bijvoorbeeld als de ogen in aanraking komen met de bacterien in de vagina tijdens de bevalling. Een goede behandeling tijdens de zwangerschap voorkomt dat de baby onnodig risico's loopt. Informeer de behandelend arts altijd over de ziekte bij zwangerschap.

Mogelijke gevolgen bij de man

De bacterie kan via de zaadleiders terecht komen in de prostaat en de bijbal. Dit kan leiden tot bijbalontsteking. Dit geeft hevige pijn aan de balzak (scrotum), soms uitstralend naar de lies.In de balzak is een zwelling te voelen en ook de zaadstreng, die naar boven loopt, kan pijnlijk en gezwollen zijn. In sommige gevallen kan de ontsteking in de bijbal een ontsteking in de bal zelf veroorzaken. ook dit geeft zwelling en pijn. Een ontsteking van de prostaat gaat vaak samen met koorts, pijnlijk en/of moeilijk plassen en pijn in of rond het geslachtsdeel.

Behandeling

Gonorroe is in de meeste gevallen goed te genezen met een antibioticakuur en wat bedrust. Ook de eventueel ontstane ontstekingen kunnen goed worden behandeld en genezen met antibiotica. In sommige gevallen wordt het mannen aangeraden ondersteunend ondergoed te dragen om de pijn te verlichten die de ontsteking in de prostaat teweeg kan brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Besmetting met Gonorroe"

Infoteur: Marensa
Laatste update: 19-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA
Medische informatie…
Schrijf mee!