InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bacteriële Vaginose: kenmerken en behandeling

Bacteriële Vaginose: kenmerken en behandeling

Bacteriële Vaginose: kenmerken en behandeling Veel vrouwen met vaginale klachten denken vaak ten onrechte dat zij last hebben van een schimmelinfectie of een SOA (seksueel overdraagbare aandoening). Onderzoek wijst echter uit dat veel van deze ongemakken van bacteriële aard zijn. De officiële benaming van deze aandoening is Bacteriële Vaginosis, af te korten als BV.

Wat is Bacteriële Vaginose

Kort gezegd is BV een ontsteking van de vagina die veroorzaakt wordt door een bacteriële infectie. De klachten lijken vaak op de klachten die optreden bij een schimmelinfectie, waardoor veel vrouwen en huisartsen zich vergissen wat betreft de diagnose en behandeling van de problemen. Er zijn aanwijzingen dat een groot deel van de Nederlandse vrouwen leidt aan deze kwaal zonder er last van te ondervinden en zonder zich ervan bewust te zijn. BV is echter geen onschadelijk klein ongemak en kan tot grote en vervelende gevolgen leiden. Wanneer er wel aanwijsbare klachten zijn, bestaan deze meestal uit verhoogde hoeveelheden vaginale afscheiding, een onaangename geur, irritatie van de inwendige en soms ook uitwendige geslachtsdelen en/of jeuk. Vooral de typische, haast visachtige geur is kenmerkend.

Geen SOA

Hoewel de klachten van vrouwen met BV tevens kunnen lijken op een SOA, is dit niet het geval. Bacteriële Vaginosis is geen SOA. Wel heeft onderzoek echter uitgewezen dat er een verband bestaat tussen leefstijl en de aandoening. Dit geldt met name voor: seksuele activiteit gedurende de menstruatie en het hebben van een mannelijke partner die tevens contacten heeft met andere vrouwen. Ook lijkt er verband te zijn met roken en trichomiasis.

PH-waarden cruciaal voor een juiste diagnose

Om er zeker van te zijn de juiste diagnose te stellen is het testen van de PH-waarde in de vagina erg belangrijk. De waardes zijn vaak verhoogd hetgeen betekent dat de zuurgraad te laag is. Een huisarts kan dit onderzoekje snel en makkelijk doen, maar tegenwoordig zijn er via het internet en in sommige drogisterijen en apotheken ook handige zelftests te koop. Een PH-waarde van boven de 4 duidt doorgaans op de aandoening.

Ernstige gevolgen

Artsen uit het Medisch Centrum Haaglanden die onderzoek hebben gedaan naar BV noemen in een artikel over hun bevindingen de volgende mogelijke ernstige gevolgen van een onbehandelde infectie: o.a.allerlei infecties, met name van de urinewegen, baarmoederproblemen, problemen rondom vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte, verhoogde kans op HIV. Ook is de vatbaarheid voor gonorroe, chlamydia, trichomoniasis en besmetting met het humaan immunodeficiëntie virus (HIV) en humaan papillomavirus (HPV) toegenomen.

Behandeling

Uiteraard is een arts de eerste persoon om het probleem mee te bespreken, maar er zijn daarnaast ook veel mogelijkheden om zelf mee te werken aan herstel. De juiste voeding speelt hierin een belangrijke rol. Op het internet zijn veel specifieke voedingsadviezen te vinden, maar men kan zich natuurlijk ook laten voorlichten door de eigen arts, een centrum voor seksuele gezondheid of een diëtiste.
Daarnaast zijn er specifieke middelen te koop die verlichting kunnen bieden bij de klachten, erger kunnen voorkomen en bestaande klachten kunnen behandelen. Dit zijn crèmes en gels die dagelijks lokaal aangebracht dienen te worden. Verder helpt het natuurlijk om geen wisselende seksuele contacten te hebben en geen partner die zelf wisselende contacten onderhoudt.
© 2011 - 2019 Nuna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bacteriële vaginose: symptomen, oorzaken en behandelingBacteriële vaginose: symptomen, oorzaken en behandelingBacteriële vaginose (BV) is een vaginale aandoening waarbij er overmatige groei van normale bacteriën in de vagina optre…
Bacteriële vaginoseBacteriële vaginoseBacteriële vaginose is een aandoening die ontstaat wanneer de zuurtegraad in de vagina verstoord raakt. Normaal gesproke…
Medicijnen: het bewaren van medicijnenMedicijnen: het bewaren van medicijnenHet is van groot belang om medicijnen goed te bewaren zodat ze minder snel bederven. Informatie over het bewaren van med…
De Thuisapotheek, wat zijn de voor en nadelen?De Thuisapotheek, wat zijn de voor en nadelen?De Thuisapotheek is in opkomst. Deze snelgroeiende apotheek levert medicijnen die u chronisch gebruiken moet. De medicij…
Bronnen en referenties
  • http://www.testjezelf.nu/handleiding/vaginose.pdf

Reageer op het artikel "Bacteriële Vaginose: kenmerken en behandeling"

Reactie

Lisje, 07-06-2013 20:02 #1
Al heel vaak last van bacteriele vaginose gehad en heb helaas er nu weer van. Al een tijd geen liefde bedreven en rook ook niet. Hoe vaak kan ik een antibioticakuur nemen? Heb zowel inwendige als uitwendige antibiotica gehad. Het ruikt smerig, heb naast inwendig ook aan de buitenkant van mijn geslachtsorgaan, jeuk, irritatie, vieze afscheiding maar ook een vieze geur (krijg het gevoel dat iedereen het ruikt). Is er na een antibioticakuur ook een andere vorm om van die bacteriele vaginose af te komen? Volgens mijn moeder komt het door de mirena maar ik vind van niet.

Infoteur: Nuna
Gepubliceerd: 01-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!