InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vogelmijt bij mensen klachten & vogelmijt bestrijden in huis

Vogelmijt bij mensen klachten & vogelmijt bestrijden in huis

Vogelmijt bij mensen klachten & vogelmijt bestrijden in huis Wanneer iemand in het voorjaar en de zomer langdurig onbegrepen jeukende huiduitslag heeft in de vorm van jeukende papels over het gehele lichaam en dan vooral op 's nachts onbedekte huidgedeelten, kan gedacht worden aan de vogelmijt. Bij afwezigheid van de natuurlijke gastheer (pluimvee en vogels), kunnen deze organismen ook op zoogdieren en mensen parasiteren. Invasie van woonhuizen vindt meestal plaats vanuit verlaten vogelnesten onder een dak, vooral in de periode mei-juni.

Vogelmijt

Vogelmijt - inleiding

De vogelmijt (Dermanyssus gallinae) is een wereldwijd voorkomende parasiet van wilde vogels en pluimvee. Ze behoren tot de spinachtigen en hebben derhalve acht poten. Dit in tegenstelling tot bedwantsen die zes poten hebben en groter zijn. De vogelmijt wordt van nature gevonden op plekken waar vogels en hun nesten zich bevinden. De lichtschuwe vogelmijten verschuilen zich overdag in kieren en spleten in de nabijheid van een vogelverblijfplaats en 's nacht zoeken zij hun dan rustende en slapende gastheer op. De vogelmijt leeft van vogelbloed. Als de gastheren echter het nest verlaten, kan de parasiet op zoek gaan naar een alternatieve voedselbron. Dit hoeft niet per se, want volwassen mijten kunnen tot negen maanden zonder voedsel overleven.

Vogelmijt en mensen

Bij afwezigheid van de natuurlijke gastheer, kan de vogelmijt ook op zoogdieren en mensen parasiteren. De vogelmijt mag zich dan aan de mens kunnen voeden, hij komt op de mens niet tot voortplanting. Vooral bij (lege) vogelnesten in of rond het huis kan de mens worden belaagd, met als gevolg langdurig onbegrepen jeukende huiduitslag in het voorjaar en de zomer. Door de oude nesten te verwijderen, wordt het probleem opgelost.

Waar wordt de vogelmijt aangetroffen?

De mijten voeden zich met het bloed van vogels. Als hun gastheren het nest verlaten, kunnen ze op zoek gaan naar een alternatieve gastheer. Zij kunnen zich verplaatsen naar woonruimtes in huizen, ze klimmen op muren, plafonds en beddengoed op zoek naar een bloedmaaltijd. Vooral mensen die slapen onder een dak of zolder met verlaten nesten, lopen het risico dat deze parasiet zich aan hen gaat voeden. Dit gebeurt in het seizoen dat vogels het nest verlaten: mei-juni. Deze parasiet is alleen in het donker actief.

Wat zijn de klachten en symptomen?

De huiduitslag kan bestaan uit jeukende rode papels van enkele millimeters in doorsnede, die zich vooral voordoen op 's nachts onbedekte huidgedeelten. Op de papel kan een zichtbare blaas verschijnen. Ook kunnen er urticariële huidafwijkingen ontstaan. Deze reacties doen zich vooral voor als het contact langer heeft bestaan. Dit komt doordat de reactie heviger wordt als gevolg van optredende sensibilisatie (het gevoeliger worden voor de speekselbestanddelen van de mijt). Er kunnen krabeffecten ontstaan. Soms is er sprake van een secundaire infectie.

Schurft op de handen / Bron: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Schurft op de handen / Bron: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Differentiaal diagnose
Vooral als de patiënt 's nachts kleine beestjes signaleert, wordt vaak gedacht aan luizen, bedwantsen of schurft. Er wordt vaak niet gedacht aan de mogelijkheid van vogelmijten, vanwege de onbekendheid met dit organisme.

Ziekte van Lyme

Ook zouden vogelmijten de ziekte van Lyme kunnen overdragen.¹

Behandeling vogelmijt

De vogelmijt verdwijnt vanzelf als zijn verblijfplaats wordt verwijderd. Daarvoor moet men op zoek gaan naar oude lege vogelnesten op balkons, in dakgoten, onder de dakpannen of op zolders, en deze vervolgens verwijderen. Om problemen in de toekomst te voorkomen, is het raadzaam deze nestelplaats in huis ontoegankelijk te maken voor nieuwe vogels. Een volière, een kooi of een kippen- of duivenhok, moet grondig worden gereinigd en daarna worden behandeld met een bestrijdingsmiddel. Verwijder daarbij al het nestmateriaal. Doe dit overdag, want dan hoeven de dieren niet te wordne behandeld. Overdag zal men de lichtschuwe mijten niet op de vogels aantreffen. De slaapkamer kan ook worden behandeld met een insecticide. Voorts moet men textiel op 60 graden wassen en bij voorkeur in de droogtrommel drogen.

Professionele ongediertebestrijding

Eventueel kan men de hulp inroepen van de gemeentelijke dienst voor ongediertebestrijding, die behulpzaam kan zijn bij het opsporen en het verwijderen van de bron.

Prognose

Wanneer de bron is verwijderd, zullen de klachten vanzelf verdwijnen.

Noot:
  1. De Luna, C. J., Arkle, S., Harrington, D., George, D. R., Guy, J. H. & Sparagano, O. A. E. (2008). The Poultry Red Mite Dermanyssus gallinaeas a Potential Carrier of Vector-borne Diseases. Animal Biodiversity and Emerging Diseases, 1149, 255258.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedluizen (rode vogelmijt) bij kippen bestrijdenBloedluizen (rode vogelmijt) bij kippen bestrijdenBloedluizen bij kippen vormen een groot probleem. In 2017 hebben naar schatting zo'n 94 procent van de Nederlandse kippe…
Duiven en ectoparasietenDuiven en ectoparasietenEctoparasieten bevinden zich op het lichaam van de duif. We zien bij de duiven dat er zowel mijten en luizen kunnen para…
Bloedluizen bij kippen herkennen en bestrijdenBloedluizen bij kippen herkennen en bestrijdenVeel hobbykippenhouders herkennen erg laat dat de kippen gekweld worden door bloedluizen. Deze mijt, want dat is het, kr…
Insectenbeet herkennen: puntjes, vlekjes, bultjes & zwellingInsectenbeet herkennen: puntjes, vlekjes, bultjes & zwellingEen insectenbeet kan irritaties geven en vaak is het ook zichtbaar op de huid. Een insectenbeet kan bijvoorbeeld een roo…
Beestjes in en om het huis - zilvervisje, muis, mier en meerBeestjes in en om het huis - zilvervisje, muis, mier en meerIn en om het huis leven duizenden beestjes. Aan sommige hebben we een bloedhekel: de vlo, de teek, de mijt, de rat en ka…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Daktaridudu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • D.A. Nijman: Vogelmijt, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.210-212.
  • De Luna, C. J., Arkle, S., Harrington, D., George, D. R., Guy, J. H. & Sparagano, O. A. E. (2008). The Poultry Red Mite Dermanyssus gallinaeas a Potential Carrier of Vector-borne Diseases. Animal Biodiversity and Emerging Diseases, 1149, 255258.
  • J. van den Kerkhof: Invasie uit de Oekraïne..........of uit de dakgoot, Infectieziekten Bulletin, jaargang 11 nummer 8 (vogelmijt) Blz. 129-132.
  • M. Prins, I.H. Go en R.J. van Dooren-Greebe: Prurigo parasitaria: epizoönose door vogelmijten, Ned Tijdschr Geneeskd. 1996;140:2550-2.
  • Afbeelding bron 1: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Vogelmijt bij mensen klachten & vogelmijt bestrijden in huis"

Reacties

Katrien Richet, 30-09-2019 09:19 #5
Wij hebben 6 maanden geleden een vogelnest laten verwijderen met als gevolg vogelmijt in slaapkamer, al 2x professionele hulp ingeschakeld zonder resultaat, vooral veel last in kledij, alles wordt gewassen op 60 graden en truien in diepvries gestopt, nu luchtontvochtiger gekocht.Hopelijk resultaat want is er om gek van de worden

Peter, 03-07-2018 15:21 #4
Ik heb ongeveer 6 weken terug een reeds verlaten vogelnest onder overstek dakkapel verwijderd. Dit op advies van de ongedierte bestrijding, die vertelde dat het vogelmijt was die op de slaapkamer daaronder rondkroop. Als de bron weg zou zijn zou het 'vanzelf' overgaan, maar helaas. De honderden vogelmijten van toen zijn er nog maar enkelen maar de slaapkamer kunnen we nog steeds niet gebruiken (mijn dochter gaat vast niet terug voordat ze echt weg zijn) wat kunnen we doen? Ik lees dat een volwassen mijt wel 9 maanden zonder bloed kan.

Kris, 23-05-2014 22:59 #3
6 jaar geleden te maken gehad met vogelmijt. Ik had 3 maanden jeuk zonder te weten wat het was. Nu ben ik jaren verder maar heb onverklaarbare vermoeidheidsklachten. Mijn vraag is dan ook of je wat over kunt houden aan vogelmijt. Reactie infoteur, 07-07-2014
In een special van de Lymevereniging (hier te vinden: http://goo.gl/rdT36c) staat het verhaal van Tessa, die te kampen heeft met een post-infectieus syndroom, dat wel wordt omschreven als het 'Post-Lymesyndroom'. Zij werd echter niet ziek door een teek, maar door langdurige blootstelling aan vogelmijten. Vogelmijten zouden in staat zijn de ziekte van Lyme over te dragen (De Luna et al.,2008). Ik adviseer u om uw vermoeidheidsklachten met uw huisarts te bespreken. Deze kan vaststellen of u de ziekte van Lyme heeft of dat er wat anders aan de hand is.

P. Tempelaar, 25-09-2013 16:13 #2
Ik heb last van vogelmijt onder andere in onze bedden. De insecticide waarover u spreekt wat is dat en waar kun je dat kopen?
vr.gr. Reactie infoteur, 13-10-2013
Verlaten vogelnesten en omgeving kun je behandelen met bestrijdingsmiddelen op basis van cyfluthrin, deltamethrin, permethrin of chloorpyrifos. Lees eerst goed de gebruiksaanwijzing, vooral als je het toepast is huis.

Charell, 25-09-2013 06:44 #1
Goede info, maar hoe kom ik van die enorme jeuk af? Reactie infoteur, 13-10-2013
De huisarts kan je een geneesmiddel voorschrijven. Wel is het belangrijk dat de oorzaak wordt weggenomen (vogelmijt).

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 27-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ongedierte in huis bestrijden
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!