InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het belang van een goed functionerende schildklier

Het belang van een goed functionerende schildklier

Het belang van een goed functionerende schildklier Meer dan we ons realiseren hebben mensen in meer of mindere mate last van hun schildklier. Vreemd dat het zo lang onopgemerkt kan blijven (ook bij de artsen), maar als we van zon 165.000 mensen uitgaan, is het een niet te verwaarlozen aantal. Tijd om er wat aandacht voor te vragen.

Waar zit de schildklier en waarvoor is deze er?

Wikipedia zegt er het volgende over: De schildklier of thyroïd is een klier gelegen aan de voorzijde van de hals (voor het strottenhoofd, tegen de luchtpijp aan). Hij bestaat uit twee kwabben, opgebouwd uit follikels of blaasjes.
De schildklier produceert schildklierhormonen uit jodium en tyrosine. De hormonen beïnvloeden de stofwisselingsprocessen in het lichaam en de groei.

De stofwisseling is essentieel voor het opnemen van voedsel en het omzetten van dit voedsel naar energie voor het lichaam.

Symptomen

De symptomen zijn van dien aard dat niet altijd duidelijk is dat het aan de schildklier ligt. Veel artsen gaan eerst elders zoeken in het lichaam, alvorens de schildklier na te kijken. De symptomen zijn zoal:
  • osteoporose
  • depressie/somberheid
  • hart- en vaatziekten
  • oogproblemen (zoals zwelling rond de oogkas, branderig, snel tranend, wazig zicht)
  • oververmoeidheid
  • verminderde vruchtbaarheid
  • dik (zonder aanwijsbare reden)
  • hyperactiviteit
Dit zijn dan ook symptomen waarbij het niet eens zo vreemd is dat de arts eerst elders gaat kijken. Op zich is via bloedonderzoek prima vast te stellen of er iets met de schildklier aan de hand is.

De schildklier kan te snel (bijvoorbeeld ziekte van Graves) werken of juist te traag (bijvoorbeeld ziekte van Hashimoto). Over het algemeen is een snel werkende schildklier relatief snel te diagnosticeren en te behandelen. Dit geldt niet voor de te traag werkende schildklier. Dit geeft meestal wat meer problemen en geldt ook voor de behandeling van de aandoening.

Behandeling

Je kunt niet van een type behandeling uitgaan, want als de schildklier niet goed werkt kan dit door verschillende oorzaken komen. Wel zijn er via de reguliere geneeskunst en het alternatieve circuit verschillende medicijnen verkrijgbaar. Een volgende stap is opereren.

Wat heel typisch is, is dat de er een aanzienlijke groep mensen met schildklierproblemen niet goed reageert op de reguliere geneeskunst. Daar zijn de medicijnen uit het alternatieve circuit mogelijk meer geschikt voor. Voor zeker één op de tien mensen geldt dit. Probleem is alleen dat maar weinig artsen uit de reguliere geneeskunst aangeven dat dit het geval is. Zorg dat je hier zelf altijd een actieve rol in hebt.

Spreekt voor zich dat het ook voor de schildklier geldt, hoe eerder je erbij bent hoe beter het aan te pakken is.

Meer informatie

Meer informatie is te verkrijgen via de schildklierstichting, te weten www.schildklier.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Struma: oorzaken, behandelingStruma: oorzaken, behandelingStruma is wereldwijd gezien de meest voorkomende schildklierafwijking. Struma hoeft niet altijd meteen behandeld te word…
Hyperthyreoïdie: oorzaken, symptomen, behandelingHyperthyreoïdie: oorzaken, symptomen, behandelingHyperthyreoïdie wil zeggen dat er teveel schildklierhormoon wordt aangemaakt, door een te hard werkende schildklier. Dit…
Ziekte van Hashimoto en Graves - schildklierZiekte van Hashimoto en Graves - schildklierDe ziekte van Hashimoto is een zeer bekende auto-immuunziekte die leidt tot een te traag werkende schildklier. Hashimoto…
Ziekte van Graves: Auto-immuunziekte van de schildklierDe ziekte van Graves is een auto-immuunziekte, waarbij de schildklier te snel werkt. Doordat het immuunsysteem de eigen…
Te snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingTe snelle schildklier: symptomen, diagnose en behandelingHyperthyeroïdie is de naam voor de ziekte waarbij de schildklier te snel werkt. Er wordt dan een overschot aan schildkli…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het belang van een goed functionerende schildklier"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!