InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een kerstboom in huis? Denk aan je gezondheid!

Een kerstboom in huis? Denk aan je gezondheid!

Een kerstboom in huis? Denk aan je gezondheid! Plotse hoestbuien? Een kriebelneus? Moeite met ademhalen? Heb je net een mooie kerstboom in huis gehaald? Dan zou dat wel eens de schuldige kunnen zijn. Een Amerikaans onderzoek heeft recentelijk uitgewezen dat verse kerstbomen namelijk vol schimmels zitten en dat de schimmelconcentratie met een kerstboom in huis flink kan oplopen!

Kerstmis? Een kerstboom in huis!

Er gaat niets boven een echte kerstboom! Het groen van de kerstboom terwijl de rest van de wereld er grijs en grauw uitziet, fleurt je meteen op. Om nog maar te zwijgen van die heerlijke bosgeur! Je komt meteen in de juiste stemming en gaat er spontaan kerstliedjes van jodelen. Kerstmis zonder een echte kerstboom is toch geen kerstmis!

Snotteren? Hoestbuien? Ademhalingsmoeilijkheden?

Krijg je het plots benauwd? Begin je opeens te snotteren? Heb je moeite met ademhalen? Heb je geen energie meer? Voel je je beroerd? Heb je last van slaaploosheid? Je mooie, net opgetuigde kerstboom zou wel eens de boosdoener kunnen zijn!

Kerstbomen zorgen voor gezondheidsproblemen!

Wetenschappers aan de Upstate Medical University te New York hebben recentelijk ontdekt dat de kerstboom wel eens de schuldige zou kunnen zijn van al die gezondheidsproblemen tijdens de maanden december en januari. Ze namen stalen van een aantal kerstbomen, zowel van de naalden als van de stam en kwamen tot de conclusie dat er op die prachtige kerstbomen heel wat schimmels welig tierden. Deze schimmels veroorzaakten naast ademhalingsproblemen en een lopende neus ook nog eens symptomen van vermoeidheid, borstpijn, slaaploosheid en een gebrek aan energie. Sommige schimmelsoorten kunnen op lange termijn zelfs de oorzaak zijn van bronchitis en longontsteking. Een kerstboom die twee weken in je woonkamer staat zorgt er voor dat het aantal schimmels in de huiskamer toeneemt van 800 naar maar liefst 3000 per kubieke meter.

Echt nieuw is dit gegeven niet, want reeds in 2007 werd er op het jaarcongres van de American College of Allergy, Asthma & Immunology in Dallas een Amerikaanse studie voorgesteld die ook al melding maakte van schimmels op kerstbomen. Ook hier werd de lucht in de plaats waar de kerstboom stond getest en ook hier nam men waar dat de concentratie schimmels zorgwekkend toenam. Terwijl de normale schimmelconcentratie in een gezonde woning zo'n 500 à 700 sporen oplevert per kubieke meter, is die concentratie na twee weken een kerstboom in huis te hebben gehad, opgelopen tot zo'n 5000 sporen per kubieke meter. Zo'n 6% van de totale bevolking zou een reactie kunnen vertonen op de schimmels van een echte kerstboom. Bij jonge kinderen zou het een basis kunnen leggen voor latere allergieën.

Een nepboom of een echte kerstboom?

Om alle problemen uit te sluiten kan je dus best een nepboom zetten. Toch is ook deze niet perfect, want nepbomen kunnen echte stofnesten zijn. Even flink uitschudden buiten voor je hem binnen opzet is ook in dit geval dus de boodschap!

Wil je toch per sé een echte boom in huis, dan kan je je kerstboom best net voor Kerstmis kopen. Alvorens je je nieuwe aanwinst binnen zet, spuit je hem eerst buiten af met flink wat water. Verder laat je de kerstboom niet te lang in huis, maar zet je hem na de feesten direct terug aan de deur.
© 2011 - 2019 Mapa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Golfer, Pixabay
  • www.goedgevoel.be
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Een kerstboom in huis? Denk aan je gezondheid!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 02-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!