InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?

Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?

Wat kun je doen aan een lage bloeddruk? Inmiddels weten we dat een hoge bloeddruk een gevaar is voor de gezondheid. Mensen die last hebben van een lage bloeddruk worden meestal naar huis gestuurd met de boodschap dat een lage bloeddruk geen probleem is. Toch is een lage bloeddruk verre van normaal en kun je wel degelijk problemen krijgen. Een artikel over het hebben van een lage bloeddruk en wat je tegen een lage bloeddruk kunt doen.

Wat is een lage bloeddruk?

Om te kijken naar een lage bloeddruk is het eerst belangrijk om te weten wat een normale bloeddruk is. De normale bloeddruk ligt rond de 120/80, maar kan per persoon wisselen door de sexe, mate van sportiviteit, tijdstip op de dag, etc. De bloeddruk is de kracht die het bloed uitoefent binnen in de bloedvaten. Een bloeddruk bestaat uit een bovendruk (druk in slagaders) en onderdruk (ontspanning van het hart). Een normale bovendruk kan variëren tussen de 100 en 140 en een normale onderdruk tussen de 60 en 80. Bij alles onder de 100/60 wordt er gesproken van een lage bloeddruk, die ook wel hypotensie wordt genoemd.

Hoe kun je een lage bloeddruk meten?

Een arts heeft meestal de meest nauwkeurige instrumenten om een bloeddruk goed te gaan meten. Er bestaan veel bloeddrukmeters voor eigen gebruik, maar deze kunnen wel onnauwkeurig zijn. Wil je een bloeddrukmeter aanschaffen om je bloeddruk in de gaten te kunnen houden, ga dan voor de iets duurdere meters. Deze meters zijn over het algemeen iets nauwkeuriger. De nauwkeurigheid van je metingen kun je ook vergroten door altijd op hetzelfde tijdstip te gaan meten, want bijvoorbeeld het eten (zout) kan veel invloed hebben op je bloeddruk en een vertekend beeld geven.

Wat zijn de oorzaken van een lage bloeddruk?

Een lage bloeddruk kan meerdere oorzaken hebben. Meestal komt een lage bloeddruk voor als het lichaam in een snel tempo vocht verliest en dit niet wordt aangevuld. Ook kunnen problemen elders in het lichaam zorgen voor een lage bloeddruk, zoals bij hartproblemen, bij het gebruik van alcohol, bij bloedverlies, uitdroging door maag- en/of darmproblemen, medicijnen kunnen het als bijwerking hebben en ook kan het genetisch meegegeven worden. Dat laatste zorgt dus voor geen directe oorzaak, maar kan wel heel vervelend zijn.

Welke problemen krijg je bij een lage bloeddruk?

Een lage bloeddruk kan levensbedreigend zijn, alhoewel dit weinig voor komt. Een extreem lage bloeddruk zorgt ervoor dat het bloed niet goed meer wordt rondgepompt in het lichaam en dat het lichaam niet meer naar behoren kan functioneren. Voor dit stadium voelt iemand zich meestal flauw worden en kan zelfs flauwvallen. Door een lage bloeddruk, zonder lichamelijke problemen, kun je je lusteloos voelen. Ook kan een lage bloeddruk zorgen voor koude voeten en handen, soms zelf het hele lichaam.

Wat kun je doen tegen een lage bloeddruk?

Als je een lage bloeddruk hebt, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Aan een lage bloeddruk kan een huisarts niet direct veel doen, maar het is belangrijk om uit te sluiten dat de lage bloeddruk komt van lichamelijke problemen die een ernstigere oorzaak hebben. Heb je een lage bloeddruk zonder dat die te verklaren is dan kun je zelf een aantal maatregelen nemen, zoals:
  • Drink voldoende, bijvoorbeeld (mineraal)water, thee, ranja of nog beter sportdrank met benodigde stoffen.
  • Drink na het sporten een sportdrank om je zouten weer aan te vullen die je tijdens het sporten kwijt bent geraakt. Zo voorkom je ook dat je licht in het hoofd wordt of lusteloos voelt na het sporten.
  • Voel je lusteloos en flauw? Zorg dan dat je altijd iets zouts bij je hebt om op te kunnen eten. Een klein zakje chips of zoute borrelnootjes zorgen ervoor dat je snel weer fris en helder bent!
  • Probeer overmatig gebruik van alcohol te voorkomen, helemaal in drukke gelegenheden. Deze kunnen samen zorgen voor het flauwvallen door een lage bloeddruk.
  • Probeer eetmomenten over de dag te verspreiden en te kiezen voor producten die zout bevatten. Zelfs in een kopje thee kun je een klein beetje zout doen, zonder dat je iets merkt!

Lees verder

© 2011 - 2019 Annfinance, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?Symptomen lage bloeddruk: Hoe herken je te lage bloeddruk?Iedereen weet inmiddels wel dat een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol gehalte schadelijk kunnen zijn voor de gez…
Zwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwenZwanger en lage bloeddruk: Tips voor zwangere vrouwenZwanger en lage bloeddruk is een combinatie die vaak voorkomt. Volwassenen hebben normaal een bloeddruk van 120/80. Bij…
Wat te doen aan een te lage bloeddruk? Tips en maatregelenWat te doen aan een te lage bloeddruk? Tips en maatregelenMeestal is een lage bloeddruk onschuldig en niet gevaarlijk en gaan de eventuele klachten als duizeligheid, vermoeidheid…

Reageer op het artikel "Wat kun je doen aan een lage bloeddruk?"

Reacties

Willy, 25-02-2016 03:27 #2
In het artikel "De oorzaken en gevolgen van een lage bloeddruk" staat heel wat anders over wat te doen bij lage bloeddruk m.b.t. het drinken van water, nl:
"Als vaststaat dat de lage bloeddruk niet veroorzaakt wordt door een onderliggende afwijking of aandoening, kun je zelf een aantal dingen doen om je klachten te verminderen. Zorg er om te beginnen voor dat je voldoende slaap krijgt. Drink daarnaast veel water (vooral bij warm weer of ziekte) en zo min mogelijk cafeïnehoudende dranken en alcohol. Eet niet te zwaar, rust even uit na het eten en sta niet te snel op. "
Rara… wat is waar?

Jasmijn, 20-10-2014 09:11 #1
In een ander artikel staat dat water wel weer goed is bij een lage bloeddruk omdat het mineralen bevat. Hier staat dat het zouten wegspoelt. Zoiets heb ik nog nooit eerder gehoord. Het vermijden van water lijkt me over het algemeen geen slimme zet.

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 23-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!