InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?

Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?

Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er mee in aanraking, ongeacht de geslacht en leeftijd.

Wat is Netelroos?

Netelroos is een jeukende reactie van de huid, hierbij kunnen lichte getinte opgezwollen vlekken ontstaan. U kunt deze bulten vergelijken met de bulten die u krijgt wanneer u in brandnetels heb aangeraakt. Netelroos kan uit het niets ontstaan maar ook binnen een paar uur of binnen een paar dagen verdwijnen.

Hoe kom u aan Netelroos

Netelroos is een gevolg van een allergische reactie. U bent extra gevoelig voor een bepaalde stof. Hoe netelroos precies ontstaat op uw huid is nog vrij onduidelijk, maar meestal gebeurd dit wanneer u overgevoelig bent voor het volgende:
  • Geneesmiddelen zoals antibiotica of aspirine
  • Het eten van chocolade, noten, fruit of eieren
  • Kleurstoffen en/of smaakversterkers
  • Zonlicht
  • Contact met plantaardige en chemische stoffen
  • Muggen of andere insecten

Naast de bovenstaande items kan netelroos ook ontstaan door spanning en drukte op bijvoorbeeld werk. Door deze drukte ontstaat de stof histamine in uw huid. Deze stof veroorzaakt huiduitslag.

Behandelen

Netelroos kan worden behandeld, maar in de meeste gevallen zullen de klachten binnen twee weken worden opgelost. Het is dan wel goed om de stoffen waar u reactiegevoelig voor bent te vermeiden. Daarnaast moet u ook zoveel mogelijk alcohol, aspirine, stress en hitte vermeiden. Deze stoffen kunnen namelijk de reactie verergeren. Ook moet u vooral niet krabben op de des betreffende gevoelige plekken. Ten slotte is het best als u losse kleren draagt, zodat de kleren niet langs de gevoelige plekken zullen schuren.
Netelroos die langer dan 6 weken blijft aanhouden heeft verder onderzoek nodig. Ook wanneer dit gebeurd moet er gezocht worden naar de bron van van de netelroos. Bij verder onderzoek zullen er allergie en huidtesten worden gedaan waaruit men kan concluderen waarvoor u allergisch bent.

Geneesmiddelen

U kunt de volgende geneesmiddelen gebruiken tegen netelroos. Dit zijn anti allergiemiddelen die ervoor zorgen dat u geen/mindere allergische reactie krijgt door een bepaalde stof. Voorbeelden zijn
  • acrivastine
  • cetirizine
  • clemastine
  • desloratadine
  • ebastine
  • fexofenadine
  • ketotifen
  • levocetirizine
  • loratadine
  • mizolastine
  • promethazine
© 2011 - 2019 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…
Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Urticaria (netelroos/galbulten) jeukende en pijnlijke bultenEen ander woord voor urticaria is netelroos en galbulten. Het is een aandoening van de huid waarbij zwellingen meestal i…
Galbulten (netelroos): symptomen, oorzaak en behandelingGalbulten (netelroos): symptomen, oorzaak en behandelingBij galbulten ontstaan er in korte tijd een hevig jeukende huiduitslag. Galbulten dient zich vaak aan met rode vlekjes d…
Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Netelroos.aspx?mId=10701&rId=73

Reageer op het artikel "Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?"

Reactie

Ria, 27-05-2017 15:58 #1
Hallo,
Netelroos is zeker niet alleen een gevolg van een allergische reactie. Mijn dochter heeft nu vanaf januari over haar hele lijf netelroos, NIET als gevolg van een allergische reactie maar van een auto immuum afwijking! Niks helpt! Het ene moment heeft ze (bijna) niks en het volgend moment zit ze er helemaal onder.

Nu na twee dagen (betrekkelijk) schoon te zijn geweest, weer veel bulten op vervelende zichtbare plekken. Allerlei soorten medicijnen heeft ze gehad. Haar laatste redmiddel is een injectie eens per maand.

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 24-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!