InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stressgerelateerde netelroos: Galbulten op huid door stress

Stressgerelateerde netelroos: Galbulten op huid door stress

Stressgerelateerde netelroos: Galbulten op huid door stress Emotionele, fysieke of psychologische stress kan leiden tot diverse gezondheidsproblemen zoals onder andere maag- en darmproblemen, haaruitval of zelfs oogproblemen. Stress veroorzaakt of verergert mogelijk netelroos (urticaria, galbulten) bij patiënten die er vatbaar voor zijn. Dit geldt vooral wanneer patiënten met stress lijden aan bepaalde aandoeningen of wanneer ze aan de huid aan krabben. Diverse zelfzorgmaatregelen en medicijnen verlichten de galbulten. Daarnaast is het essentieel om stress aan te pakken en indien mogelijk te voorkomen. Urticaria leidt op zijn beurt ook sneller tot stress.

Risicofactoren van urticaria veroorzaakt door stress

Auto-immuunziekten

Netelroos komt ook vaker voor bij patiënten met auto-immuunziekten zoals astma, eczeem en allergische rhinitis. En netelroos komt ook vaak tot stand bij patiënten die ook andere allergische reacties hebben.

Dermatografie

Wanneer patiënten met dermatografie op hun huid krabben, resulteert dit in een verhoogde rand die eruitziet als een galbult. De huid heeft ten onrechte histamine vrijgegeven. Deze is niet geactiveerd door een reactie van het immuunsysteem van het lichaam, maar door een externe stimulus, zoals lichaamsbeweging, hitte, stress, trillingen of blootstelling aan koude.

Wrijving of druk op huid

Door stress gaan patiënten mogelijk krabben aan de huid als gewoonte. Wrijving of druk op de huid is een risicofactor voor netelroos en het krassen op die huid veroorzaakt mogelijk een vrijgave van histamine, waarop het lichaam dan reageert met de productie van galbulten.

Andere omgevingsfactoren

Patiënten die te maken met één of meer van volgende omgevingsfactoren, krijgen sneller te maken met stressgerelateerde galbulten.
  • armoede en ondervoeding
  • buitensporige lichamelijke activiteiten
  • de blootstelling aan hitte of koude
  • depressie en eenzaamheid
  • een overlijden of de dood van een geliefde
  • een trauma door fysiek of seksueel misbruik
  • financiële stress of financieel verlies
  • grote ziekte, ongeval of letsel
  • patiënten die getroffen zijn door natuurrampen zoals aardbevingen, tornado's, overstromingen, enz.
  • scheiden
  • sociale angst
  • verandering van woonplaats
  • werkgerelateerde stress, verlies van werk

Symptomen: Jeuk aan huid

De symptomen komen en gaan tijdens perioden van stress (huidproblemen door stress). Bij de meeste patiënten zijn de borst, de rug, het hoofd en de nek aangetast. Meestal starten de symptomen plots. Stressgerelateerde netelroos veroorzaakt een jeukende huid die gelokaliseerd of wijdverspreid is; de huid is soms ook opgezwollen. Verder vormt zich een huiduitslag of ontstaan er vlekken op de huid, hetgeen gepaard gaat met roodheid, intense jeuk en soms ook een brandend gevoel. De huid rond het getroffen gebied heeft een normale huidskleur of is rood (erytheem). De uitslag is mogelijk onregelmatig en verandert bij sommige patiënten van vorm en grootte. Verder zijn tal van striemen zichtbaar die een groot deel van de huid van het lichaam bedekken. Krabben aan de huidletsels leidt tot een verergering van de symptomen. Pijn is meestal afwezig.

Diagnose en onderzoek

De arts voert een lichamelijk onderzoek, een huidonderzoek, een allergietest, een bloedonderzoek en een huidbiopsie uit voor het diagnosticeren van stressgerelateerde urticaria.

Behandeling van stressgerelateerde galbulten

Stress verminderen

De eerste stap in het omgaan met stressgerelateerde netelroos is het nemen van stappen om stress onder controle te krijgen. Het beheren van stress is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Anno april 2019 zijn er niet veel gegevens over stressverlichtende activiteiten die specifiek galbulten kunnen behandelen. Wel zijn er aanwijzingen dat yoga, meditatie en beweging helpt bij patiënten met psoriasis. Stressverlichtende activiteiten verminderen eveneens eczeem. Als deze activiteiten die huidaandoeningen helpen, zijn deze wellicht ook nuttig voor de behandeling van netelroos veroorzaakt door stress. Andere wetenschappelijk bewezen manieren om stress te bestrijden, zijn onder meer voldoende slaap, het eten van een gezonde voeding, positief denken, spiritualiteit omarmen, glimlachen, dankbaarheid tonen, het behoud van een sterk sociaal netwerk en een goede balans tussen werk en privé. Sommige patiënten vermijden wol, irriterende chemicaliën en geurstoffen en agressieve zepen om de symptomen te verminderen. Daarnaast zetten ze vochtinbrengende middelen in om de huid te hydrateren.

Medicatie

Patiënten met dermatografie zijn gebaat met medicijnen zoals een oraal (via de mond ingenomen) antihistaminicum. De aandoening geneest hierdoor niet, maar de medicijnen verlichten wel de jeukende huid.

Prognose van aandoening

Een afname van stress leidt tot een vermindering van de symptomen. De prognose is meestal goed bij netelroos veroorzaakt door stress. Vaak verdwijnen de symptomen al vanzelf.

Complicaties van stress op netelroos

De intense jeuk resulteert zelden in ademhalingsmoeilijkheden, huidzweren en littekens. Stress is een risicofactor voor galbulten, maar anderzijds veroorzaakt de huiduitslag ook sneller stress. Wanneer een patiënt chronische netelroos heeft, ontstaan bijvoorbeeld mogelijk ernstige psychische en emotionele complicaties. De patiënt voelt zich ongemakkelijk en gaat zichzelf krabben. Bij een jeukende huid willen patiënten als een reflex gaan krabben. Dit leidt sneller tot huidzweren en huidinfecties. De patiënt vermijdt mogelijk bepaalde sociale situaties. De patiënt slaapt vaak niet goed, wat prikkelbaarheid en vermoeidheid met zich meebrengt. Deze dynamiek levert thuis en op de werkvloer meer uitdagingen op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…
Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er me…
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 21 april 2019:
  • Can Stress Cause Hives? The Answer Is Complicated, https://www.everydayhealth.com/hives/can-stress-cause-hives/
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Stress-induced hives, https://www.dovemed.com/diseases-conditions/stress-induced-hives/
  • What Are Stress Hives?, https://mellowed.com/what-are-stress-hives/
  • Why Am I Breaking Out in Hives When Iím Stressed?!, https://health.clevelandclinic.org/why-am-i-breaking-out-in-hives-when-im-stressed/
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Stressgerelateerde netelroos: Galbulten op huid door stress"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psychische stoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!