InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Netelroos (urticaria)

Netelroos (urticaria)

Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwikkelen zich ontzettend snel (je kan er binnen een half uur helemaal onder zitten) en kunnen ook zo weer verdwijnen.

Het ontstaan van netelroos

Overal in de huid liggen zogenaamde ‘mestcellen’. In deze cellen zit een reservoir aan stoffen die in de huid worden losgelaten als een ontstekingsreactie moet worden opgewekt. De belangrijkste hiervan is histamine. Bij netelroos worden grote hoeveelheden histamine in de huid gebracht, zonder reden. Het lichaam roept dus in feite een ontstekingsreactie op, terwijl dit nergens voor nodig is. Door die ontstekingsreactie ontstaan de bultjes, die soms snel samensmelten en grote, rode plekken veroorzaken.

Oorzaken

Er zijn heel veel oorzaken voor het onnodig oproepen van een ontstekingsreactie, de meest voorkomende zijn de volgende:
  • Geneesmiddelen (antibiotica, pijnstillers)
  • Infecties (bacteriën, virussen, parasieten)
  • Prikkels (inspanning, druk, kou, warmte, zon)
  • Voeding (voedingsmiddelen die er bekend om staan een allergie te kunnen veroorzaken zoals garnalen)
  • Insectenbeten (vlooien, muggen)
  • Ziekten (ziekte van Hodgekin, auto-immuunziekten)
  • Allergische reactie (contact met de huid)

Varianten

  • Acute urticaria: begint opeens en is binnen 6 weken ook opeens weer weg.
  • Chronische urticaria: de netelroos is opeens begonnen maar gaat niet weg na 6 weken. (of komt steeds weer terug)
  • Urticaria factitia: als er druk op de huid uitgeoefend wordt, verschijnen op exact die plek bultjes die na enkele uren ook weer verdwijnen.
  • Koude urticaria: na blootstelling aan kou ontstaat netelroos.

Behandeling en prognose

Voor er behandeld kan worden dient er eerst een oorzaak gevonden te worden voor de netelroos. Dit is echter problematisch, bij 75% van de patiënten wordt de oorzaak nooit gevonden. In erge gevallen kan er Antihistaminica gebruikt worden, dit zijn geneesmiddelen die ervoor zorgen dat de ontstekingsreactie niet opgeroepen wordt.

Bijna altijd is er sprake van de acute variant en is de reactie dus van korte duur. Wanneer er sprake is van chronische netelroos kan er geen voorspelling gedaan worden van hoe lang het gaat duren. Artsen kunnen dan besluiten om uitgebreid te zoeken naar de oorzaak ervan, maar dit heeft vaak weinig nut.
© 2009 - 2019 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Netelroos (urticaria)"

Reacties

Flew (infoteur), 06-10-2010 11:35 #3
Oei Suzan, dat durf ik zo niet te zeggen. Het lijkt me verstandig om de huisarts even te bellen, die kan je vast verder helpen. Succes ermee!

Suzan, 05-10-2010 23:50 #2
Ik heb een paar weken geleden mijn arm verbrand en de wond van 3 bij 5 is inmiddels, wonderbaarlijk snel, genezen. Kort nadat het korstje er af was, kwamen er jeukende kleine bultjes op en helaas lijken het er langzaam meer te worden.

Jeukt-Erg, 01-03-2010 18:51 #1
Ik heb netelroos en ik moet zeggen:
HET JEUKT VERSCHRIKKELIJK!:-(

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 17-01-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!