InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Netelroos behandelen

Netelroos behandelen

Netelroos behandelen Netelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam die vreselijk kunnen beginnen te jeuken. Netelroos verschijnt uit het niets en verdwijnt na een tijdje ook terug opnieuw. Wanneer netelroos langdurig blijft verschijnen is het aangeraden zich tot een arts te bevinden.

Netelroos

Netelroos of urticaria is en hevig jeukende uitslag van witte of gele zwellingen omgeven door rode onstoken huid. De oorzaak is meestal een allergische reactie die door een aantal factoren kan worden opgeroepen zoals voedingsstoffen, medicijnen, insectenbeten of stress. Soms is er ook geen duidelijke oorzaak. Mensen met hooikoorts of astma zijn extra gevoelig.

Netelroos verlichten

Netelroos is bijzonder onplezierig, maar de volgende eenvoudige maatregelen kunnen de irritatie verlichten. De aanvallen duren meestal kort maar sommige mensen hebben blijvende symptomen.
  • Neem een antihistaminicum tegen jeuk en zwellingen
  • Neem een koude douche om de uitslag te verminderen of druk een koud kompres (een in koud water gedrenkt en uitgewrongen washandje) enige minuten op de uitslag en herhaal dat gedurende 30 minuten.
  • Je kan de jeuk ook bestrijden met zonnebrandlotion voor na zondverbranding of met een crotamiton bevattende créme of lotion.
  • Neem een bad met havermeelolie tegen de jeuk.
  • Beperk irritatie door het dragen van losse, lichte kleding van natuurlijke vezels.

Ga naar de dokter:
  • Om te laten vaststellen of je netelroos heb en/of te laten controleren of je medicijnen gebruikt die netelroos kunnen veroorzaken.
  • De behandeling geen resultaat heeft.
Waarschuwing: ga direct naar de dokter als je netelroos hebt en ademhalingsproblemen krijgt of hees wordt of als je lippen of tong opzwellen.

Netelroos voorkomen

Probeer bij herhaalde aanvallen de volgende maatregelen om ze te voorkomen:
  • Hou een dagboek bij van de aanvallen en probeer de oorzaak te vinden (voedsel, medicijn, enz). Als dat lukt kan je ze misschien voorkomen.
  • Probeer zelfhulptechnieken tegen stress als je denkt dat stress een rol speelt.

Antihistaminen

Antihistaminen bestrijden allergische zwelling en jeuk. Je moet er misschien verscheidene proberen om te weten welke voor je het best zijn. Herhaal het gebruik regelmatig als de aanval lang duurt. Raadpleeg je arts of apotheker welke je het best kan nemen.
Gerelateerde artikelen
Urticaria: netelroos of galbultenUrticaria: netelroos of galbultenUrticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…
Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.
Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er me…
Urticaria (netelroos/galbulten) jeukende en pijnlijke bultenEen ander woord voor urticaria is netelroos en galbulten. Het is een aandoening van de huid waarbij zwellingen meestal i…
Galbulten (netelroos): symptomen, oorzaak en behandelingGalbulten (netelroos): symptomen, oorzaak en behandelingBij galbulten ontstaan er in korte tijd een hevig jeukende huiduitslag. Galbulten dient zich vaak aan met rode vlekjes d…

Reageer op het artikel "Netelroos behandelen"

Reactie

R. Le Noble, 01-09-2011 17:26 #1
Ik ben nu 68jaar oud en heb dit nog nooit meegemaakt.Er wordt wel eens gekscherend over gedaan met de opmerking, jeuk is erger dan pijn, daar ben ik het helemaal mee eens.Alleen hoop ik iemand te treffen die mij een goed middel aan de hand kan doen zodat ik er snel van verholpen ben. Alvast mijn vriendelijke dank. Reactie infoteur, 01-09-2011
Antihistaminen zijn het best tegen netelroos. Maar hiervan zijn verschillende soorten in die voor iedere mens andere effect kunnen hebben. Best kan je hiervoor toch een apotheker of gespecialiseerde huid-arts voor raadplegen.

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 19-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!