InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De maagring: operatie en mogelijke gevolgen

De maagring: operatie en mogelijke gevolgen

De maagring: operatie en mogelijke gevolgen Overgewicht is nog steeds een groot probleem in de Westerse wereld. De meeste mensen weten dan ook niet hoe ze het best moeten afvallen en welke middelen ervoor bestaan. Een middel hiervoor is de maagring die operatief kan geplaatst worden bij zwaarlijvige mensen.

Wie komt ervoor in aanmerking?

Een maagring wordt geplaatst bij zwaarlijvige mensen met een BMI > 40 of een BMI > 35 met diabetes. Alhoewel het soms eenvoudig lijkt, is een maagring een ernstige operatie en moet het zeer goed overwogen worden. Door gesprekken met een psychologe of psychiater, chirurg en een specialist in de inwendige geneeskunde wordt bepaald of de patiënt als dan niet in aanmerking komt voor de operatie. Indien de BMI niet hoog genoeg is of de patiënt is jonger dan 18 jaar, kan de operatie eventueel wel doorgaan maar komen de kosten volledig ten laste van de patiënt. De patiënt moet eveneens bewezen hebben dat hij al minstens een jaar een dieet volgt dat niet werkt.

De operatie

De operatie wordt laparoscopisch uitgevoerd wat ervoor zorgt dat de operatie minder invasief is en de patiënt sneller zal herstellen. Er wordt een siliconen bandje geplaatst in het bovenste deel van de maag, in dat bandje zit een ballon waar een zoutoplossing kan ingevoerd worden. Dit zorgt ervoor dat het bandje kan aangepast worden en de maagopening dus kleiner of groter wordt. Door de ring wordt de maag in twee helften verdeeld: de voormaag of 'pouch' is kleiner en zorgt voor een sneller verzadigingsgevoel. Daarna zakt het eten langzaam door de ring in de eigenlijke maag wat er tevens voor zorgt dat het langer duurt eer de patiënt honger heeft.

Wat zijn de mogelijke gevolgen?

Zoals bij elke operatie kunnen er verwikkelingen optreden, enkele mogelijke gevolgen zijn:
  • verschuiven van de band
  • corrosie waardoor de band in de maag groeit
  • lekkage
  • sommige mensen moeten constant braken
  • sommigen vallen niet af, het bandje verliest zijn werking
  • ...

Tot slot

Men moet er dus steeds op bedacht zijn dat een operatie mogelijk is, maar een maagring het probleem niet volledig oplost.
De patiënt zal zijn levensstijl blijvend moeten aanpassen en dit is verreweg het moeilijkste. Het is belangrijk dat de patiënt zijn voedings - en bewegingspatroon aanpast. Het is aangewezen dat de patiënt na zijn operatie zeer goed opgevolgd wordt door het multidisciplinair team zodat men snel kan ingrijpen mochten er verwikkelingen optreden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Als je zwaarlijvig bent en gewicht wilt verliezen, dan kan dat heel wat tijd in beslag nemen. Een dieet volgen kan soms…
Nieuw uit Amerika: de darmkous (Endobarrier)De Amerikanen hebben weer wat uitgevonden, namelijk de darmkous. De darmkous is ontwikkeld voor mensen met ernstig overg…
De maagverkleining ofterwijl de Gastric BypassEen maagverkleining wordt ook wel een Gastric Bypass genoemd. Een Gastric Bypass is een operatieve ingreep wat u helpt m…
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Afvallen met een maagbandAfvallen met een maagbandHet plaatsen van een maagband kan voor ongezond dikke mensen een laatste redmiddel zijn, wanneer andere methodes niet he…
Bronnen en referenties
  • http://www.cm.be/nl/126/ziekteverzekering/terugbetalingen_varia/maagring.jsp
  • http://www.obesitas-centrum.be/treatment/gastricbanding
  • http://www.wellnesskliniek.com/nl/maagband-maagring-lapband

Reageer op het artikel "De maagring: operatie en mogelijke gevolgen"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 26-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!