InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Ischemie

Aandoening: Ischemie

Aandoening: Ischemie Het lichaam heeft zuurstof nodig om te kunnen leven. Als de weefsels in het lichaam niet voldoende zuurstof krijgen kan dit consequenties hebben voor het lichaam. Lees in dit artikel alles over ischemie.

Inhoud

Ischemie

Bij ischemie worden de bloedvaten die door de weefsels stromen belemmerd waardoor er ischemie onstaat. De weefsels krijgen hierdoor onvoldoende zuurstof. Als iemand die aan deze aandoening lijdt een ischemie-aanval krijgt, kan dit lijken op een beroerte. Bij ischema duurt de aanval kort en bij een beroerte duurt de aanval lang. Bij een aanval van ischema voelt men zich zwakjes gevoelloos, en is meestal te voelen aan één kant van het lichaam. Dit duurt van een paar minuten tot enkele uren. Bij een beroerte is het anders. Hierbij kan het meer dan 24 uur duren.

Oorzaak

In de meeste gevallen komt de ischemie-aanval door een vernauwing of verstopping van een slagader die naar de hersenen toe gaat. Er zal dan een aanval plaatsvinden doordat er een propje (oftewel plaque/embolus) afbreekt van de wand van de slagader en in het bloed terecht komt. Dit propje blijft in de slagader hangen waardoor er dus een aanval plaatsvindt. Na de aanval hersteld het weefsel zich weer heel snel.

Komt het vaak voor?

Helaas weet men niet hoe vaak dit voor komt. Het is ook niet mogelijk om een schatting te maken van het aantal per jaar. Het is in ieder geval wel zo dat mensen boven de 60 jaar een risicogroep zijn. Hoe meer aanvallen van ischemie je krijgt, hoe groter de kans ook wordt op een beroerte. Mensen die voor de eerste keer een aanval van ischemie hebben gehad, zullen hoogstwaarschijnlijk binnen 5 jaar een beroerte krijgen.

Hoe te voorkomen?

  • Niet roken
  • Eet weinig tot geen vet eten
  • Blijf goed bewegen/sporten
  • Bloeddruk regelmatig blijven meten

Behandeling

De behandeling voor ischemie is heel eenvoudig. Dagelijks het hele jaar door 2 aspirine's innemen. Dit helpt het tegengaan van ischemie-aanvallen. Hoe dit volgens de dokter geen oplossing is dan kan men geopereerd worden. Soms weten doktoren precies wat het punt is waar de slagader is vernauwd waardoor ze er makkelijk bij kunnen. Op deze manier wordt de bloeddoorstroming verbeterd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsboek ISBN 9021000067

Reageer op het artikel "Aandoening: Ischemie"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 06-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!