InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > TIA (transient ischemic attack) symptomen

TIA (transient ischemic attack) symptomen

TIA (transient ischemic attack) symptomen Een TIA of voorbijgaande cerebrale ischemie ontstaat als de bloedtoevoer naar een deel van de hersenen tijdelijk wordt onderbroken. Het pathologische mechanisme is hetzelfde als bij bepaalde soorten beroerte, behalve dat bij een TIA de bloedtoevoer binnen 24 uur weer is hersteld en er geen blijvend hersenletsel is.

TIA symptomen

Wat zijn de symptomen bij een Transient Ischemic Attack?
  • Plotselinge zwakte, tintelingen en gevoelloosheid (bijvoorbeeld aan ledematen); meestal eenzijdig.
  • Dubbelzien of tijdelijke blindheid in een oog.
  • 'licht-in-het-hoofd', verwarring, geheugenverlies.
  • Gehoorverlies
  • Hoofdpijn of oogpijn.

De symptomen treden plotseling op en variëren sterk afhankelijk van het getroffen hersengebied. Hoewel de meeste TIA’s niet langer dan een paar minuten tot een uur duren en de verschijnselen zonder behandeling volledig verdwijnen, is herhaling vrij algemeen. Directe medische hulp is belangrijk omdat een TIA een waarschuwing van een op handen zijnde beroerte kan zijn.

Oorzaken TIA

Meestal is er sprake van atherosclerose, een opeenhoping van plaque in de wanden van de slagaderen. Een TIA kan ontstaan als een plaque in een bloedvat dat de hersenen van bloed voorziet, zo groot wordt dat de bloedvoorziening onvoldoende wordt. Vaker echter ontstaat een TIA doordat een klein deeltje van een plaque of bloedprop (meestal uit het hart) in een bloedvat dat de hersenen verzorgt terechtkomt en vastraakt op een plaats die al vernauwd is door atherosclerose.

Belangrijke risicofactoren zijn: hartziekten, diabetes, roken en ouder worden.

TIA voorkomen

Risicoverhogende aandoeningen moeten worden behandeld. Stop met roken en val af als er sprake is van overgewicht.

Behandeling TIA

Bron: TukTukDesign, PixabayBron: TukTukDesign, Pixabay
Antistollings middelen om vorming van bloedproppen tegen te gaan, worden voorgeschreven. Meestal geeft men eerst aspirine. Sterker middelen zoals warfarine en heparine kunnen nodig zijn. Zonodig worden maatregelen getroffen tegen verhoogde bloeddruk en verhoogd cholesterolgehalte, eventueel met medicatie. Gebruik geen medicijnen zonder eerst een arts te hebben geraadpleegd!

Behandeling TIA en atherosclerose

Patiënten die al eerder een TIA hebben gehad en aanzienlijke atherosclerose blijken te hebben in de halsslagaderen, kunnen als ze een operatie kunnen doorstaan goede kandidaten zijn voor een endarteriectomie van de halsslagaderen. Bij deze procedure wordt de plaque uit de bloedvaten verwijderd. De techniek is niet voor alle patiënten geschikt, maar vermindert het risico op een beroerte.

Bezoek aan een arts

Ga onmiddellijk naar een dokter bij verschijnselen van een TIA. Negeer de waarschuwingen niet, ook al verdwijnen de symptomen vanzelf.
Gerelateerde artikelen
TIA: oorzaken, symptomen van een voorbijgaande beroerteTIA: oorzaken, symptomen van een voorbijgaande beroerteTransient ischemic attack, beter bekend onder de afkorting TIA. Het gaat om een kortdurende beroerte veroorzaakt door ee…
Een beroerte, wat houdt dat in?Een beroerte, wat houdt dat in?Een beroerte is eigenlijk een verzamelnaam voor een TIA, infarct en een hersenbloeding. Aangezien de symptomen hetzelfde…
Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Doodsoorzaak nummer drie is herseninfarct ten gevolge van een beroerte, waarbij het te lang heeft geduurd voordat de jui…
Hoe voelt een TIA hersenbloeding aan, wat overkomt je?Hoe voelt een TIA hersenbloeding aan, wat overkomt je?Het hebben van een aanval waarbij de bloeddoorstroming in de hersenen tijdelijk is geblokkeerd, wordt een TIA hersenbloe…
Moyamoya: Vernauwing van de slagader in de hersenenMoyamoya: Vernauwing van de slagader in de hersenenMoyamoya is een zeldzame, progressieve aandoening waarbij de grote bloedvaten in de hersenen verbreden. Dit resulteert i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "TIA (transient ischemic attack) symptomen"

Reacties

De Jager Meezenbroek, 14-07-2015 22:42 #4
Zondag zag ik eerst wat dubbel aan 1 oog later kreeg ik pijn de oogbol deed zeer en een gevoel alsof hij geschaafd was. De volgende dag ben ik naar de dokter gegaan die en lichte beschadiging zag en een zalf gaf. Ook kon ik toen het daglicht slecht verdragen. Nu 2 dagen later gaat het wel weer. Dat dubbel zien heb ik trouwens wel vaker., Het trekt wel snel weer weg maar meestal ben ik daar na wat misselijk en wat hoofdpijn aan de zijde van het oog. Ben daar al een keer ( al behoorlijk wat jaren geleden) naar een specialist geweest maar die kon niets vinden. Wat is uw advies?
PS ben 71 in goede conditie en heb verder niets, nooit gekookt en drink weinig en beweeg veel.

Messing, 14-03-2013 22:40 #3
Mijn moeder van 79 heeft vorig jaar een paar Tia's gehad en is toen ook bij een neuroloog geweest, heeft medicijnen e.d gekregen. Ik vind echter dat ze momenteel erg snel van alles vergeet zelfs wat pas kortgeleden is gebeurd of gezegd. Ook is ze veel dover geworden en klaagt ze over licht zijn in het hoofd en is ze ook wat onvast als ze staat en of loopt. De neurologe is erg vaag en heeft bijv ook niet gezegd over auto rijden enz. Ik ben erg bezorgd en zou graag eens een ander mening horen.
Gr. Margit Messing

Liesbeth van de Kerkhof, 28-07-2012 17:21 #2
Mijn man heeft waarschijnlijk een tia gehad in het oog.wat zijn daar de gevolgen van en wat noet hij verder doen hij ziet slecht en is erg bang, dat het niet meer goed komt met zijn zicht.hij heeft jaren geleden ook al een tia gehad, en was verlamd aan de linkerzijde, dat is gelukkig bij getrokken. hij is diabeet heeft hartritmestoornissen gehad.hij is erg bang geworden dat hij nu weer dit heeft Reactie infoteur, 31-07-2012
Beste,
Ik zou u adviseren dit aan uw huisarts of medisch specialist voor te leggen.
Met groet,
Victor

Tineke Hartkamp, 18-08-2009 15:01 #1
Gisteren, maandag 17 augustus 2009, kreeg ik achter het stuur in de auto last van duizeligheid, dubbelziendheid (kijkend in de achteruitkijkspiegel zag ik 4 ogen en een dansende neus) en de linkerkant van mijn keel en tong leken verlamd te raken (alsof een tandarts er een forse spuit in gegeven had). Ik kon geen diepte meer zien en moest even in de berm parkeren. Het zakte met een paar minuten gelukkig af. Al enkele malen eerder had ik deze verschijnselen in lichtere vorm en dacht dat het met stress te maken had. Heeft het zin om een arts te raadplegen? (heb nu immers nergens meer last van)… Reactie infoteur, 19-08-2009
Beste Tineke,
Als u deze verschijnselen enkele malen eerder heeft gehad, is het zeker raadzaam om een arts te raadplegen. Deze kan aan de hand van de klachten bepalen of het al dan niet enkel om stress gaat, zoals u zelf aangeeft.
Groet,
Victor

Infoteur: Victorho
Laatste update: 29-01-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!