InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een beroerte, wat houdt dat in?

Een beroerte, wat houdt dat in?

Een beroerte, wat houdt dat in? Een beroerte is eigenlijk een verzamelnaam voor een TIA, infarct en een hersenbloeding. Aangezien de symptomen hetzelfde zijn kan de beroerte pas in het ziekenhuis worden benoemd tot een van de drie. Een beroerte heeft grote gevolgen en komt helaas met regelmaat voor. Het is qua ziektes doodsoorzaak nummer drie in Nederland. Alleen aan kanker en hart- en vaatziekten overlijden er jaarlijks meer mensen. Toch is er wel een kleine kans op een volledig herstel.

Wat is een beroerte?

Bij een beroerte werkt een deel van de hersenen niet meer. Het is als het ware een ongeluk in de bloedvaten van de hersenen. Een beroerte is een verzamelnaam voor drie dingen namelijk een herseninfarct, een hersenbloeding en een TIA. Aangezien er aan de buitenkant eigenlijk niet af te lezen is om welke van de drie het gaat wordt het een beroerte genoemd tot er een van de drie is vastgesteld.

Het verschil tussen een TIA, infarct en een bloeding

Hoewel ze alle drie op elkaar lijken zijn er toch verschillen. Bij een TIA(Transient Ischemic Attack) is er een kortdurende afsluiting van een bloedvat. Er zijn hierbij korte uitvalverschijningen waar te nemen. Bij een infarct is er sprake van een langere afsluiting van een bloedvat. Een infarct ontstaat door een dichtgeslibde ader of een bloedstolsel. Bij een hersenbloeding wordt er geen bloedvat afgesloten, maar er zit een scheurtje in een bloedvat. Het lek zit vaak in een uitstulping aan een bloedvat. Zo'n uitstulping wordt ook wel aneurysm genoemd. Er is ook nog onderscheid te maken tussen twee soorten hersenbloedingen. De subarachnoïdale bloeding vind plaats rondom de hersenen tussen het zachte hersenvlies en het spinnenwebvlies. De intracerebrale bloeding vind plaats in het hersenweefsel.

De signalen van een beroerte

De kenmerken voor zowel een TIA, een infarct en een bloeding zijn in principe hetzelfde. Bij een TIA gaan de verschijnselen echter meestal na 20 minuten over, maar dit kan uitlopen tot 24 uur. Een TIA is meestal een voorbode van een infarct dus ga met klachten die op een beroerte lijken altijd langs een arts. Enkele bekende symptomen van een beroerte zijn:
  • verlamming aan een zijde van het lichaam
  • verstoring of verlies van het gezichtsvermogen
  • tintelingen
  • duizeligheid
  • hoofdpijn(komt vooral voor bij een bloeding)
  • onduidelijk spreken
  • warrig denken

De risicogroep

Een beroerte komt soms voort uit een ongezonde levensstijl. Er zijn mensen die een verhoogd risico lopen op een beroerte. Een aantal voorbeelden van mensen met meer risico zijn:
  • mensen boven de 75
  • mensen die eerder een TIA hebben gehad
  • mensen met hart- en vaatziekten
  • mensen met suikerziekte
  • mensen met een hoge bloeddruk of hoog bloedcholesterolgehalte
  • mensen die roken
  • mensen met overgewicht
  • mensen met veel stress
  • mensen die onvoldoende lichaamsbeweging krijgen

Behandeling

Bij alle vormen van een beroerte is het van belang zo snel mogelijk in te grijpen. Des te sneller er wordt in gegrepen des te meer kans op een beter herstel. Als u het ziekenhuis wordt binnen gebracht zult u eerst een CT-scan en wellicht een MRI-scan krijgen. Hierdoor kunnen ze zien of het om een TIA, infarct of bloeding gaat. Bij een herseninfarct kan men een stolsteloplossend middel toedienen. Dit dient echter binnen 4,5 uur te gebeuren vanaf het moment dat de infarct heeft plaatsgevonden. De vernauwing in het bloedvat kan operatief worden opgeheven of worden verminderd.
Bij een hersenbloeding zijn er twee opties namelijk coilen en of clippen. Bij coilen wordt er een vaatkatheter in de lies geplaatst. De katheter is een buisje die in het bloedvat wordt gebracht. Via het buisjes worden er spiraaltjes naar boven gebracht die de uitstulping opvullen. Het bloed kan daardoor niet meer in de uitstulping terecht komen waardoor deze ook niet meer kan lekken of scheuren. Bij het clippen wordt er als het ware een clip om de uitstulping gemaakt zodat hier geen bloed meer in kan komen. Deze operatie vind in de hersenen zelf plaats. Met deze operaties wordt de kans op herhaling kleiner, maar helaas is de schade aan het hersenweefsel soms onherstelbaar.
Als iemand een beroerte heeft gehad zal diegene waarschijnlijk zijn hele leven medicijnen moeten slikken. Het gaat dan vooral om bloedverdunners.

Herstel

Helaas overleefd niet iedereen een beroerte. Sterker nog van de ruim 40.000 beroertes per jaar overlijden er ongeveer 10.000. Een beroerte kan u zowel geestelijk als lichamelijk beperken. Hoe u zult herstellen is heel erg afhankelijk van hoe erg de TIA, bloeding of infarct is en hoe snel u in het ziekenhuis terecht bent gekomen. Na 3 tot 6 maanden is de schade die u dan heeft vaak verder onherstelbaar. Sommige mensen worden opgenomen in een verpleeghuis en sommige kunnen weer naar huis afhankelijk van hoe men uit de beroerte is gekomen. Men krijgt logopedie, ergotherapie en fysiotherapie om functies te verbeteren. Het zo snel mogelijk oefenen na de beroerte is dus van heel groot belang om zo snel mogelijk en goed mogelijk te herstellen. Een beroerte is de grootste oorzaak van invaliditeit in Nederland. Een volledige genezing is mogelijk, maar de kans is niet heel groot.
Gerelateerde artikelen
Subdurale en extradurale bloedingSubdurale en extradurale bloedingBij een subdurale bloeding of extra durale bloeding komt er bloed vrij aan de binnenzijde of de buitenzijde van de herse…
Een beroerte, wat is het en hoe herken je het?Een beroerte, wat is het en hoe herken je het?Kortweg is een beroerte een acute verstoring van de bloedvoorziening in de hersenen. Dit kan tot neurologische verschijn…
Wat is een beroerte?Wat is een beroerte?Een beroerte is een doorbloedingsstoornis in de hersens. Ons orgaan waarmee gedachten gevormd worden kan geen minuut zon…
Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding o…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Bronnen en referenties
  • http://www.cva-vereniging.nl/pages/het-cva/de-gevolgen.php
  • https://www.hartstichting.nl/beroerte
  • http://www.isala.nl/patienten/folders/6553-hersenbloeding

Reageer op het artikel "Een beroerte, wat houdt dat in?"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 05-10-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!