InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een beroerte, wat is het en hoe herken je het?

Een beroerte, wat is het en hoe herken je het?

Een beroerte, wat is het en hoe herken je het? Kortweg is een beroerte een acute verstoring van de bloedvoorziening in de hersenen. Dit kan tot neurologische verschijnselen aanleiding geven, denk bijvoorbeeld aan uitvalsverschijnselen van ledematen of verstoord spraakcentrum. Hoe langer het duurt hoe riskanter en kan leiden tot de dood. Een beroerte kan een herseninfarct of een hersenbloeding zijn. Een infarct wordt veroorzaakt door een afsluiting van een bloedvat en een bloeding wordt veroorzaakt door het openbarsten van een bloedvat.

Historie en toekomst

Helaas moeten we constateren dat in de periode 1990 tot 2004 het aantal mensen dat een beroerte heeft gehad is toegenomen. De verklaring die er aan gegeven wordt is dat er steeds meer mensen een hartziekte overleven en deze groep mensen heeft een verhoogd risico op een beroerte.

In 2004 stierven 11.092 personen door een beroerte, verdeeld over mannen 4.341 en vrouwen 6.751. Daarmee komt voor vrouwen dit als doodsoorzaak bovenaan.

Naast al het negatieve cijfermateriaal kan gesteld worden dat het aantal beroertes na 1980 afgenomen is en daarnaast is Nederland qua sterfes ten opzichte van andere landen relatief laag.

Wel is het zo dat er door het afnemen van rokers minder beroertes zullen gaan plaatsvinden, maar zou het aantal door zwaar overgewicht en diabetes het aantal per saldo wel eens toe kunnen nemen.

Hoe herken je een beroerte?

Bij een beroerte kunnen de verschijnselen uiteenlopend zijn. De belangrijkste symptomen van een beroerte zijn eenzijdige verlammingsverschijnselen in het gezicht, de arm en of spraakstoornissen. Cruciaal is de tijdlijn, snel handelen is een must. Dit vergroot de kans op herstel aanzienlijk.

  • Vraag de persoon om te lachen of de tanden te laten zien. Kijk iemand goed aan en let op of de mond scheef staat en een mondhoek eventueel naar beneden hangt.
  • Vraag aan de persoon om beide armen tegelijkertijd horizontaal naar voren te strekken en de binnenzijde van de handen naar boven te draaien. Let op of een arm wegzakt of rondzwalkt en men niet in staat is de armen gelijk te bewegen.
  • Vraag aan de persoon of aan de aanwezigen of er veranderingen zijn in het spreken (onduidelijk spreken, woorden die wegvallen of niet meer uit de woorden kunnen komen).

Voor een behandelend arts is het belangrijk te weten wanneer de klachten zijn begonnen. Aarzel niet en ook bij twijfel 112 bellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandelingEen beroerte wordt ook wel een CVA genoemd. De oorzaak voor een beroerte is sterk leefstijlgebonden. Roken, hypertensie…
Herseninfarct bij anticonceptiepilHerseninfarct bij anticonceptiepilBij een herseninfract zou je denken dat het alleen bij oudere mensen voorkomt. Integendeel. Ook jongeren, met name meisj…
Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding o…
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…

Reageer op het artikel "Een beroerte, wat is het en hoe herken je het?"

Reactie

Will Benard, 21-06-2010 23:02 #1
Is een lichte beroerte ook achteraf nog vast te stellen? Reactie infoteur, 22-06-2010
Als er een afgestorven gedeelte in de hersenen is, moet dit zichtbaar zijn op een scan. Ik weet niet hoe klein dit afgestorven gedeelte moet zijn, wil het nog zichtbaar zijn.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-01-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!