InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatief: Bach-bloesemtherapie

Alternatief: Bach-bloesemtherapie

Alternatieve geneeswijze ontwikkeld door de homeopathisch arts Edward Bach (1886-1936). Bach dacht dat ziekte geestelijke oorzaken had. Hij werd mogelijk geïnspireerd door Jung. Zo meende Bach dat hartklachten ontstaan door gebrek aan mensenliefde.

Bach-bloesemtherapie

Dr. Edward Bach ontdekte in 1920 de ,volgens hem, genezende eigenschappen van bloemen. Hij kwam tot deze ontdekking deels doordat hij teleurgesteld was in de gewone geeskunde en hij was van mening dat de oorzaak van vele lichamelijke klachten meer in emotionele dan in lichamelijke factoren te vinden zou zijn.Hij wilde een oplossing vinden om deze diepere emotionele oorzaken van zijn patiënten te verhelpen. Vanaf 1930 ontwikkelde hij een systeem waarin 38 verschillende planten, waarvan de meeste in het wild voorkwamen nabij zijn woning in Wales, volgens een soort signatuurleer gekoppeld werden aan psychische afwijkingen. Zijn onderzoeken waren vooral gebaseerd op intuitie.

Uitgangspunten

Bach-bloesemtherapie is gebaseerd op het vinden van een balans in het emotioneel, mentaal en lichamelijk energieveld. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van bloemen, vandaar bloesemtherapie. Bach maakt een onderverdeling in “remedies”. De therapeut bepaalt dan ook één van de 38 Bach-remedies die alle 38 een ander effect beogen. Een aantal remedies helpen tegen sombere stemmingen of negatieve gevoelens. Andere remedies werken in op de diepere persoonlijkheidskenmerken van de patient. Het specifieke van deze therapie is dat het zich niet zozeer richt op lichamelijke problemen, maar meer op de psychische toestand die met de mogelijke ziekte gepaard gaat.

Bereiding

De Bachpreparaten worden als volgt bereid. De bloemen dienen in volle bloei op een zonnige wolkenloze dag ‘s ochtends voor negen uur geplukt te worden. Ze worden vervolgens in een schaal bronwater in de volle zon gelegd tot ze verwelken, en de geneeskracht dus in het water trekt. De bloemen worden dan verwijderd en het bronwater wordt in een verhouding van i O 480 met cognac vermengd. Het zo ontstane medicijn wordt druppelsgewijs ingenomen met wat water.

Helpt bij

Anagezien Bach-bloesemremedies zogenaamde “zachte” genezers zijn, Helpen ze bij de emotionele en psychische kant van de aandoening. De therapie helpt bij onder andere
  • Eczeem
  • Astma
  • Gewrichtspijnen
  • Aids
  • Depressie
  • Brandwonden
  • Spierpijnen

Wetenschap?

Voor de toepassing dient de patiënt eerst een diepgaand gesprek met de therapeut te hebben, en zich ook met de gedachten van Bach vertrouwd te maken. Voor niets van dit alles bestaat enige wetenschappelijke fundering. Al te veel wordt gedacht dat “bloemetjes geen kwaad kunnen”, te veel hoort men “baat het niet, het schaadt ook niet” Wat dacht u van, reuzenbalsemien (Impatiens) tegen ongeduldigheid, eiken voor mensen die zichzelf zwak vinden, maar ook kamperfoelie tegen spijt. Het gevaar dat men door een overdosis kamperfoelie verandert in een psychopaat onderkent men niet.

Meer dan 38 planten waren niet nodig volgens Bach, en per plant zijn er gemiddeld ruim 6 psychologische indicaties.
Dit klinkt allemaal tamelijk onschuldig, maar in het Bachse denken wordt elke klacht gepsychologiseerd, “het zit tussen de oren” en elke psychische toestand in morele termen beschreven. Opmerkingen als zouden verkrachtingen gebeurtenissen zijn die door onbewuste programmering vanuit het astrale vlak worden aangetrokken dragen ook niet echt bij aan het welzijn van de slachtoffers. Het gebruik van het speciale Bach-middel voor eerste hulp bij ongelukken is natuurlijk riskant bij een echt ongeluk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bach-bloesemtherapie, de oplossing?Bach-bloesemtherapie, de oplossing?Volgens de Bach-bloesemtherapie zijn aroma's van bloesems goed toepasbaar bij het oplossen van problemen. Ze werken posi…
Bach bloesems bij huisdierenBach bloesems bij huisdierenBach bloesems zijn een zeer gekend gegeven in de wereld van de homeopathie. Deze Bach bloesems pakken emotionele en fysi…
Bloesemtherapie; Bram ZaalbergBloesemtherapie; Bram ZaalbergIn zijn boekje Bloesemtherapie geeft Bram Zaalberg uitleg over bloesemremedies en hoe ze gemaakt en gebruikt worden. Vij…
De Johannes PassionDe Johannes PassionDe Matthäus Passion is dan het meest bekende, maar zeker niet het enige oratorium van Johan Sebastian Bach over de lijde…
Bach Bloesem RemediesBach Bloesem RemediesBach Bloesem is een remedie waar men met behulp van druppels van de olie van planten tot een geneeskrachtige werking kan…

Reageer op het artikel "Alternatief: Bach-bloesemtherapie"

Reactie

Daniel, 03-05-2010 13:44 #1
Dit artikel bevat enorm veel verkeerde informatie, kwalijke zaak. Als er iets 100 % veilig is dan zijn het de remedies van dokter Bach.

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 13-11-2007
Subrubriek: Alternatief
Special: Pseudo-wetenschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!