InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Is het slikken van de Diane-35 pil gevaarlijk?

Is het slikken van de Diane-35 pil gevaarlijk?

Is het slikken van de Diane-35 pil gevaarlijk? Vele vrouwen slikken als anticonceptie middel de pil. De pil is een van de gemakkelijkste manieren om zwangerschap te voorkomen, en is daardoor in vele landen op de wereld erg populair bij vrouwen. Er bestaan verschillende soorten en merken en doseringen van de pil. De huisarts kan bepalen welke pil geschikt is voor u. Dit artikel gaat over de pil Diane-35 welke volgens sommige onderzoekers levensgevaarlijke bijwerkingen heeft. In dit artikel wordt meer informatie gegeven over deze pil en de bijbehorende bijwerkingen hiervan.

Algemene gegevens van de Diane-35 pil

De pil Diane-35 bestaat uit de werkzame stoffen ethinylestradiol en cyproteronacetaat. Artsen schrijven deze pil voor om zwangerschap te voorkomen, hoewel deze pil daar niet het meest geschikt voor is. Deze pil wordt vooral voorgeschreven bij acne, buitensporige haargroei, een vette huid, en bepaalde vormen van kaalheid. Deze pil wordt veel gebruikt bij vrouwen die gevoelig zijn voor de mannelijke werking van progesteron of progestageenhormonen. Dit wordt tegengegaan door de werkzame stof cyproteron die in deze pil verwerkt zit. Als de aandoeningen (acne, buitensporige haargroei ect.) verdwenen zijn wordt u geadviseerd om te stoppen met deze pil en over te gaan op een pil die minder hormonen bevat en als eerste prioriteit heeft om ongewenste zwangerschap te voorkomen. Deze pil is een zware pil, waardoor hij niet voor iedereen geschikt is. Als men echt last heeft van vele klachten zoals onder andere acne kan deze pil wel verlichting bieden.

Is de Diane-35 levensgevaarlijk?

Eind januari 2013 is de Diane-35 in Frankrijk uit de handel gehaald. De oorzaak hiervan is dat er in 25 jaar tijd vier vrouwen zijn overleden aan de bijwerkingen van deze pil. Ook Nederland meld in februari 2013 dat er in 's-Hertogenbosch een mogelijk slachtoffer van deze pil is gevonden. Dit is een reden om deze pil nog eens grondig onder de loep te nemen. De doodsoorzaak van deze vijf slachtoffers was in alle gevallen gelijk, namelijk bloedklonters. Ook waren alle vrouwen jong volwassene die in de bloei van hun leven stonden, maar om deze pil nu levensgevaarlijk te noemen?

Elke pil die geslikt wordt brengt een risico met zich mee. Een van deze risico’s is een verhoogde kans op trombose. Dit betekent dat het bloed dikker wordt / gaat stollen wat bloedklonters tot gevolg kan hebben. Men heeft het idee dat het risico op trombose bij de Diane-35 pil hoger is dan bij andere vormen van anticonceptiepillen. Hier wordt momenteel onderzoek naar gedaan.

De media blaast het risico op trombose en daarmee mogelijk de dood tot gevolg erg op. Elke pil brengt risico’s met zich mee.
Momenteel, februari 2013 zijn in 25 jaar tijd in Frankrijk en Nederland vijf mogelijke doodsoorzaken te herleiden naar de Diane-35 pil. Levensgevaarlijk is deze pil dus niet, aangezien elk medicijn risico’s met zich meebrengt welke, mogelijk in combinatie met andere gezondheidsproblemen, de dood tot gevolg kunnen hebben. Wel is het verstandig om deze pil niet te slikken wanneer dit niet nodig is. Dit niet alleen door het verhoogde risico op trombose, maar ook aangezien deze pil een hoge dosering aan hormonen met zich meebrengt wat de gezondheid van uzelf niet bevordert.
© 2013 - 2019 Dobel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Recensie Diane van Drie - Lang niet gekrecensieRecensie Diane van Drie - Lang niet gekDiane vertelt in haar boek hoe zij zich door haar depressie heen heeft gesleept. Hoe ze opgenomen werd op de Psychiatris…
Bekende onbekende actrice Diane KeatonBekende onbekende actrice Diane KeatonDiane Keaton draait al weer jaren mee in Hollywood en naast wat regierollen is ze m.n. bekend als actrice in komische ro…
Something’s Gotta GiveSomething’s Gotta GiveEen romantische komedie met Jack Nicholson, Diane Keaton en Keanu Reeves! Een leuke komedie die zeker niet past in het r…
recensieReis door het Rijk der ZinnenEen cultuurgeschiedenis van onze zintuigen. Zo kun je het boek van de Amerikaanse dichteres Diane Ackerman Reis door het…
Soorten anticonceptiepillenEr zijn meerdere soorten anticonceptiepillen op de markt verkrijgbaar. Indien je besluit gebruik te maken van anticoncep…
Bronnen en referenties
  • http://www.anticonceptie.nl/de-pil/diane-35
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Diane_35.aspx?mId=10704&rId=231

Reageer op het artikel "Is het slikken van de Diane-35 pil gevaarlijk?"

Reacties

Mc, 01-10-2014 14:17 #5
Ik heb ruim 20 jaar de Diane 35 geslikt. inmiddels nu 6 jaar gestopt.
Kunnen er op latere leeftijd gezondheid-problemen hierdoor optreden?

Debruyne Fanny, 30-04-2013 15:55 #4
Hallo, ik ben een moeder van 41 jaar met drie kinderen. Naar het programma koppen xl en het vernemen dat er in Belgie nog steeds niets wordt ondernomen om de pil de diane 35 uit de handel te halen zoals in Frankrijk maakte ik mij redelijk boos en tegelijkertijd verdrietig. Ik was negentien jaar toen ik na het nemen van deze pil zeer veel pijnscheuten in mijn zij begon te krijgen, zo erg dat ik rechtop moest slapen. Na onderzoek bij mijn huisarts en een rx foto stak hij alles op stress rondom mijn herexamens. Na enkele dagen gingen mijn ouders en ik op reis naar het zuiden van Frankrijk en daar begon het allemaal steeds meer pijn in mijn zijde, kortademig, en af en toe bloed ophoesten. We zijn in allerijl naar een ziekenhuis getrokken en deze zijden dat het een longontsteking was kreeg daarvoor medicatie en moest rusten. Na enkele helse dagen keerden we terug naar huis en ik zei tegen mijn moeder kijk eens naar mijn been die was reeds enkele dagen gezwollen maar nu zag hij er purper blauw uit. Met dit ongeluk kwam er nog bij dat onze auto in panne viel en er een terugvlucht geboekt werd met het vliegtuig. Ik ben nog steeds de dame van ons transport dankbaar dat ze me eerst naar de hulpdienst bracht op het vliegveld te Lyon en daar ging alles in spoedtempo. Met gloeiende sirenes naar het ziekenhuis van Lyon en ik ging enorm snel achteruit en viel in een stadium net voor een coma. Na een herstel van een goede maand kon ik terug redelijk normaal functioneren, vergat wel regelmatig iets, kreeg wel nog pijn en kramp in mijn kuit enz… Ik mocht nooit geen pil meer slikken nog iets hormonaals ondernemen toen het bleek dat ik heel moeilijk zwanger kon geraken. Waarom tillen ze er hier in Belgie nog steeds niet zwaar aan om voor jonge meisjes zowel als voor dames deze pil zonder problemen voor te schrijven. In die tijd dat ik mijn verhaal doe lachen de meeste artsen het nog weg en ik was nochtans een gezonde jongedame van 19 jaar die geen medicatie innam niet rookte en nog nooit geopereerd was maar wel die vreselijke pil kreeg inderdaad als anti-conceptie maar ook voor mijn acne, kreeg ik een diep veneuse trombose deed met een massale longembolie. FD

Cindy, 05-03-2013 14:08 #3
Ik gebruik de Diana35 als sinds 1995, ik was toen 13 jaar. Ik had een zeer zware vorm van Acne al sinds mijn 11de waar niets tegen hielp. Mijn moeder kreeg toen de keuze: Of ik ging aan de Diana35 of aan de Vitamine A-zuur. Dit laatste heeft ook verschrikkelijke bijwerken waar zelf Maurice de Hond ook last van heeft (hij heeft Vitamine A Zuur geslikt tegen zijn acne). Je kan er namelijk onvruchtbaar van worden, en allerlei andere verschrikkelijke dingen. Mijn moeder koos doen voor de Diana35, en ik ben haar daar eeuwig dankbaar voor! Mijn acne werd in de jaren daarna steeds minder, en rond mijn 15e/16e was ik er zo goed als vanaf (behalve de talloze littekens). Ik ben nu 31 en slik de Diana35 nog steeds zonder problemen! Twee jaar geleden zei mijn toenmalige huisarts dat het beter was dat ik over zou stappen op een 2e generatie pil (weet even de naam niet meer), omdat de Diane35 bekend stond om zijn verhoogde risico op trombose, zeker omdat ik ook rook. Dus ben ik op zijn advies overgestapt, met alle gevolgen van dien:
Migraine, heftige bloedingen in de stopweek, hartkloppingen de de Acne kwam volledig weer terug! Ik leek wel een puber van 12! Toch op zijn advies bijna 2 jaar volgehouden. Nu heeft mijn huidige huisarts mijn sinds november weer teruggezet op de Diana35. Mijn acne is weer binnen 2 maanden verdwenen, heb geen hartkloppingen meer, slaap beter en zit ook weer lekkerder in mijn vel (bij die andere pil werd ik steeds depressiever in 1, 5 jaar tijd).
Dus ik zweer bij de Diana35. Ik denk dat je ook erg moet kijken naar erfelijke factoren met trombose. Wel ben ik altijd goed ingelicht geweest over de mogelijk risico's en werd ik tot mijn 18e ook extra goed in de gaten gehouden. Het middel verbieden zou voor veel vrouwen met ernstige acne, waarbij alleen de diana35 help een hel zijn! De verhaaltjes dat een andere pil hetzelfde effect heeft op de acne is onzin! De andere pillen zijn "echte" anticonceptiepillen, de Diana35 is daar eigenlijk niet voor bedoeld maar heeft dit als prettige bijwerking erbij! De pil dus niet verbieden, maar alleen voorschrijven aan jonge vrouwen met ernstige acne waarbij verder niets helpt! Vitamine A zuur is ook slopend voor het lichaam, en als ik tussen die 2 moest kiezen, kies ik toch voor de Diana35. Ik vind wel dat huisartsen deze pil erg snel voorschreven aan jonge meisjes als zijnde anticonceptie, terwijl het in mijn ogen "echt" en medicijn is tegen Acne.

Annet, 04-03-2013 23:03 #2
Ik zou zeggen, haal alle pilsoorten uit de handel, voordat er erg veel vrouwen ziek van worden. Zo n 8 jaar geleden kreeg ik verschrikkelijke hartkloppingen, zeer hoge bloeddruk, arts dacht dat ik het te druk had. Totdat de assistente mij vroeg dat ik eens zou stoppen met de pil, wat gebeurde er, de bloeddruk werd weer normaal en ik had geen hartklachten meer. Wel kreeg ik daarna borstkanker. Daarom zeg ik haal die troep uit de handel, ik weet zeker dat het allemaal met de pil te maken heeft, ik gebruikte de microgynon 30. DUS STOPPEN met die handel.

Miranda Saarloos, 02-03-2013 20:48 #1
Ik ben in december 2012 toevallig, na 25 jaar gebruik van de diane pil, gestopt. Dit omdat ik de laatste jaren tijdens de stopweek erge migraine had. Nu, na 3 maanden, is er nog geen menstruatie geweest. Na alle verontrustende berichten over de diane pil vraag ik mij af of het nog steeds gevaarlijk kan zijn nu ik een paar maanden gestopt ben.
Zeker omdat ik ook jaren heb gerookt bij het pilgebruik. Kan je op de een of andere manier onderzocht worden of je bloed wel in orde is.

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 12-02-2013
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!