InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Schommeling van temperatuur goed voor gezondheid

Schommeling van temperatuur goed voor gezondheid

Schommeling van temperatuur goed voor gezondheid Het ondergaan van verschillende temperaturen wordt meestal niet als erg aangenaam ervaren. Zeker niet als die temperaturen zeer veel schommelen en plotseling van de ene temperatuur in de andere overgaan. Toch zijn er onderzoekers die menen dat het weldegelijk goed is voor onze gezondheid om ons bloot te stellen aan temperatuurschommelingen. Een aantal stellingen versterken die mening.

Wat doet ons lichaam?

Verschillen in temperatuur worden door ons lichaam opgevangen. Bij lage temperaturen vernauwen de poriën in onze huid zich waardoor de lichaamstemperatuur wordt vastgehouden en bij hoge temperaturen wordt overtollige warmte afgevoerd doordat de poriën zich openen. Maar bij zeer hoge temperaturen lukt dat niet meer zo goed en raakt ons hart overbelast. Boven 28 graden raken we sneller vermoeid en prikkelbaar. Ook reageren we bij die hoge temperaturen minder snel en maken we sneller fouten. De kans op het veroorzaken van verkeersongelukken neemt daardoor ook toe. Bij extreme kou bestaat het gevaar dat we onze normale lichaamstemperatuur van 37 graden niet kunnen handhaven. De huid wordt bleker doordat de bloedcirculatie afneemt en we gaan rillen.

Afwisseling in temperatuur goed voor gezondheid

Niet wetenschappelijk bewezen, maar daarom niet minder waar, zijn enkele uitgangspunten die te maken hebben met het verschil in temperatuur. In plaats van verwenning, door zoveel mogelijk in een temperatuur te vertoeven die we als aangenaam ervaren, zou het voor ons lichaam goed zijn om aan meer schommelingen van de temperatuur bloot te staan. Wie regelmatig naar de sauna gaat kent de ervaring van grote schommelingen van de temperatuur en voelt zich daar lekker bij. Maar dergelijke afwisselingen kunnen, zij het minder extreem, ook op andere manieren bereikt worden.

Hoe verschillende temperaturen te bereiken?

In de winter kan de thermostaat van de automaat af worden gehaald en af en toe met de hand op enkele graden lager worden gezet. Een wandeling in de koude buitenlucht levert ook een groot temperatuurverschil op. In de zomer is een duik in het water, dat eigenlijk nog te koud is, ook een mogelijkheid en een douche met koud water, als afwisseling tijdens een middagje zonnen, levert eveneens een soort saunaeffect op.

En waarom allemaal?

Wel er zijn onderzoekers die theorieën hebben die ze in enkele stellingen verwoorden met daarbij weliswaar de opmerking dat er nog geen uitgebreid wetenschappelijk onderzoek heeft plaatsgevonden om hun visie te verantwoorden. Maar in de meeste gevallen is de uitdrukking: “Baat het niet dan schaadt het niet”, van toepassing. Alleen mensen die aan bepaalde kwalen lijden kunnen beter eerst een advies aan de huisarts vragen voordat ze zich aan grote schommelingen van de temperatuur wagen.

De stellingen luiden:

  • Door regelmatig temperatuurschommelingen te ondergaan voorkom je een “slap kasplantje” te worden dat nergens meer tegen kan en bijvoorbeeld snel verkouden wordt.
  • Ouderen blijven langer vitaal.
  • Een koele omgeving helpt bij het afslanken.
  • Mensen blijven alerter door schommelingen van de temperatuur.
  • Ouderen zijn minderkwetsbaar.

Enkele opmerkingen bij de stellingen:

  • We zijn gewend om bijvoorbeeld zo snel mogelijk in de winter de verwarming van de auto op een aangename temperatuur te krijgen en in de zomer meteen de airco aan te zetten.
  • Ouderen zijn minder in staat om te transpireren waardoor ze de temperatuur van hun lichaam minder kwijt kunnen. Zo worden ouderen bij een hittegolf eerder ziek en is zelfs het sterftecijfer in die periode hoger.
  • De zogenaamde beige vetcellen verbranden vet om warmte voor het lichaam te produceren. Maar beige vet is niet zo actief als andere vetsoorten. Beige vetcellen verbranden alleen als we het koud hebben. Door echter slechts een kwartiertje de kou in te gaan slaat dat kacheltjes al aan en werkt als een calorieverbrander.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sauna en afvallenSauna en afvallenLekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat j…
Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?Een eigen sauna is een droom voor velen. Wie wil er tenslotte geen wellness center in zijn eigen huis? Maar wat is nou e…
Een lekker warme sauna, wat doet dat met je?Een lekker warme sauna, wat doet dat met je?Bij een saunabezoek doorloop je verschillende fasen. Opwarmen, afkoelen en uitrusten. Bij het opwarmen wordt de temperat…
Mexicaanse griep & griep: verhoog weerstand met bezoek saunaOm een goede weerstand op te bouwen tegen de Mexicaanse griep is een bezoek of meerdere bezoeken aan de sauna de moeite…
Beauty: De heerlijke sauna!Beauty: De heerlijke sauna!Althans, de meeste mensen vinden de sauna lekker ontspannend. Maar behalve lekker relaxen in de sauna, doet de sauna nog…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 1258271, Pixabay
  • Depersdienst.nl
  • Weervandaag.nl

Reageer op het artikel "Schommeling van temperatuur goed voor gezondheid"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 15-03-2016
Subrubriek: Alternatief
Special: Temperatuur
Medische informatie…
Schrijf mee!