InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Saunabezoek tijdens zwangerschap

Saunabezoek tijdens zwangerschap

Mag je nu wel of niet naar de sauna tijdens je zwangerschap? Dat is een vraag waar veel zwangere vrouwen het antwoord graag op willen weten. Het is lastig daar een duidelijk antwoord op te geven. Het is namelijk nooit bewezen dat een saunabezoek schade aan moeder of kind heeft aangericht. De sauna is juist een prima plek om heerlijk te ontspannen. Maar is dit ook zo slim wanneer je in verwachting bent?

‘Type Saunabezoeker’

Beginnend

Een saunabezoek ervaart iedereen op een andere manier. Zo ook tijdens de zwangerschap. Voor vrouwen die nooit of weinig naar de sauna zijn geweest is het geen aanrader om tijdens de zwangerschap wel naar de sauna te gaan. In dat geval krijgt het lichaam het te zwaar omdat er niet alleen aan de sauna gewend moet worden, maar ook aan de zwangerschap.

Regelmatig

Iemand die regelmatig de sauna bezoekt kan hier ook mee door gaan tijdens de zwangerschap. Het lichaam is al gewend aan de temperaturen in de sauna. Hierdoor hoeft het lichaam enkel te wennen aan de combinatie van de sauna en de zwangerschap, maar niet aan beide apart. Het lichaam kan dit aan. Dit geldt alleen als er geen negatieve omstandigheden zijn betreffende de gezondheid, zoals verhoogde bloeddruk of andere complicaties.

Aandachtspunten

Een saunabezoek tijdens de zwangerschap hoeft geen probleem te zijn. Wel zijn er een aantal aandachtspunten waarop gelet moeten worden.

De eerste 3 maanden
In de sauna stijgt de lichaamstemperatuur een aantal graden. Hoeveel graden de lichaamstemperatuur stijgt is afhankelijk van de temperatuur en de tijdsduur die doorgebracht wordt in de sauna. Een verhoogde lichaamstemperatuur in een vroeg stadium van de zwangerschap kan een grotere kans geven op aangeboren afwijkingen bij de baby.

Wanneer de buik oververhit raakt kan dit leiden tot een miskraam. De Nederlandse Sauna Vereniging (NSV) zegt hierover: ‘Er zijn geen gevallen bekend van zwangere vrouwen waarbij het mis is gegaan door de sauna. Toch adviseren wij geen risico te nemen en de eerste kritieke drie maanden de sauna niet te bezoeken’.

Tijdsduur

Na de eerste 14 weken van de zwangerschap kan iemand die de sauna regelmatig bezoekt, dit weer oppakken. Het is verstandig om niet in het heetste gedeelte van de sauna te gaan zitten en niet langer dan 10 minuten er te blijven. Na 10 minuten is de lichaamstemperatuur gemiddeld genomen een graad gestegen. Wanneer de lichaamstemperatuur in korte tijd sneller stijgt treedt er een soort kunstmatige koorts op, welke gevaarlijk kan zijn voor het kind.

Signalen van het lichaam

Het is erg belangrijk dat er goed geluisterd wordt naar de signalen die het lichaam afgeeft. Wanneer er een duizelig gevoel op treedt, verlaat dan gelijk de sauna. Door de warmte verwijden bloedvaten, waardoor de bloeddruk kan dalen. Dit kan leiden tot duizeligheid, kortademigheid of flauwvallen. Ga daarom nooit alleen naar een sauna!

Let op de overgang tussen warm en koud. Een dompelbad met ijskoud water is geen goed idee, maar laat het lichaam rustig wennen aan een koudere temperatuur.

Voordelen

Uiteraard is een saunabezoek niet alleen nadelig tijdens de zwangerschap. Een groot voordeel van een saunabezoek tijdens de zwangerschap is dat er veel vocht wordt verloren door middel van zweten. Hierdoor is er minder kans op teveel vocht vasthouden. Verder is een saunabezoek goed voor de bloedsomloop van moeder en kind.
Last but not least, HEERLIJK ONTSPANNEN!

Lees verder

© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Sauna: de voordelenSauna: de voordelenEen dagje sauna raakt steeds meer ingeburgerd. En dan staat niet alleen het saunabezoekje centraal. Om te relaxen kun je…
Overnachten sauna en spa's: overzicht hotelsOvernachten sauna en spa's: overzicht hotelsEen dagje naar de sauna is heerlijk en teven goed voor lijf en leden. In een sauna kan je heerlijk genieten van de warmt…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…
Sauna en afvallenSauna en afvallenLekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat j…
Doen en laten bij zwangerschapDoen en laten bij zwangerschapJe bent zwanger, gefeliciteerd! Nu breekt een spannende tijd aan. Wat ga je doen tijdens je zwangerschap. Wat mag wel en…
Bronnen en referenties
  • www.oudersvannu.nl

Reageer op het artikel "Saunabezoek tijdens zwangerschap"

Infoteur: Mnvd
Gepubliceerd: 04-04-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!