InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vliegen tijdens zwangerschap

Vliegen tijdens zwangerschap

Vliegen tijdens zwangerschap Het is heerlijk om nog even een moment van rust te pakken voor dat het zover is dat de geboorte op gang komt. Een ontspannen (vlieg)vakantie is dan een goede optie. Maar hoe verstandig is het eigenlijk om te vliegen tijdens de zwangerschap? Wanneer er sprake is van een probleemloze zwangerschap brengt het geen extra risico's met zich mee om in een vliegtuig te stappen.

Drukverschil

Tijdens het vliegen is er sprake van een drukverschil. Het lichaam ondergaat dit drukverschil ook. Te denken valt aan de druk op de trommelvliezen die kan ontstaat tijdens het vliegen. Deze druk kan echter geen invloed uitoefenen op de vruchtwatervliezen omdat deze, in tegenstelling tot de trommelvliezen, niet in contact staat met de buitenlucht.

Straling

Het is bewezen dat de straling in het vliegtuig iets hoger is dan buiten het vliegtuig. Echter is het nooit bewezen dat de straling schadelijk zou kunnen zijn voor moeder of kind.

Tot hoeveel weken mag je vliegen

Bij de meeste vliegmaatschappijen mag tot 36 weken aan de uitgerekende datum worden gevlogen. Een enkele maatschappij is strenger en verbiedt het al boven de 32 weken. Het is niet verstandig om vlak voor de bevallingsdatum te gaan vliegen. In het vliegtuig zijn niet voldoende mogelijkheden om hulp te bieden tijdens een bevalling. Zeker wanneer er complicaties optreden, kan er in een vliegtuig niet de benodigde medische zorg worden geboden.

Er zijn verschillende vliegmaatschappijen die een doktersverklaring of verklaring van de verloskundige eisen na 28 weken zwangerschap.

Ideale periode

De ideale periode om een vliegreis als zwangere vrouw te ondernemen zit ongeveer tussen de 18 en 28 weken. De eerste controles zijn dan uitgevoerd en de periode van misselijkheid is in veel gevallen dan al verleden tijd. Ook is er minder kans op een miskraam en bestaat er weinig risico op een vroegtijdige bevalling.

Tips i.v.m. vliegtuigtrombose

  • Draag ruimzittende kleding, comfortabele schoenen en drink voldoende water.
  • Loop regelmatig een stukje heen en weer door het vliegtuig, of ga even naar het toilet.
  • Steunkousen kunnen opgezwollen voeten helpen voorkomen.

Extra voordelen

Er zijn vliegmaatschappijen die uitzonderingen maken voor zwangere vrouwen. Daarom is het verstandig je van te voren goed te verdiepen in verschillende maatschappijen. Zo zijn er maatschappijen die tijdens de vlucht gratis water aan zwangere vrouwen ter beschikking stellen. Andere maatschappijen geven zwangere vrouwen voorrang bij het boarden, zodat er niet een lange tijd gestaan hoeft te worden.

Vergelijking Vliegmaatschappijen

Vliegen met Transavia

Bij Transavia mag er tot 36 weken zwangerschap gevlogen worden. Bij een zwangerschap van een meerling mag er maximaal tot 34 weken gevlogen worden. Bij complicaties tijdens de zwangerschap is een doktersverklaring nodig. Een comfortstoel boeken is helaas niet mogelijk, evenals dat er geen voorrang wordt verleend bij het boarden. Ook worden er geen gratis drankjes aangeboden.

Vliegen met KLM
Bij KLM mag er tot 36 weken gevlogen worden. Wanneer er complicaties zijn tijdens de zwangerschap eist KLM een doktersverklaring. Zwangerschap van een meerling vormt geen belemmering, wel raadt de maatschappij aan goed met een arts te overleggen. Extra beenruimte of een comfortstoel kan tegen betaling bijgeboekt worden. Ditzelfde geldt voor eerder boarden, dit kan tegen een extra vergoeding. KLM verleent aan zwangere vrouwen gratis eten en drinken tijdens de vliegreis.

ArkeFly

Bij ArkeFly mag er tot 36 weken gevlogen worden. ArkeFly eist te allen tijde een verklaring van de verloskundig of arts met de zwangerschapsduur. Na 28 weken is er een doktersverklaring nodig. Ook bij Arke kan er tegen bijbetaling een extra stoel worden geboekt. Voorrang bij het boarden aan zwangere vrouwen wordt echter niet verleend evenals dat er geen gratis drinken wordt aangeboden.

EasyJet

Bij EasyJet mag er tot 36 weken worden gevlogen in geval van een zwangerschap van een eenling. Bij een meerling ligt de grens op 32 weken. Na 28 weken eist EasyJet een doktersverklaring. Een comfortstoel kan niet geboekt worden bij EasyJet. Wel kan er tegen betaling een 'Speedy Boarding' worden aangevraagd. Gratis drankjes worden niet aangeboden.

Lufthansa

Bij Lufthansa mag er tot 36 weken worden gevlogen. Vanaf 28 weken zwangerschap is er een doktersverklaring nodig. Een comfortstoel is helaas niet mogelijk, wel kan er zonder extra kosten een voorrang bij het boarden worden aangevraagd. Dit kan niet altijd gegarandeerd gegeven worden. Deze vliegmaatschappij verleent tevens ook gratis drankjes aan zwangere vrouwen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Mnvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen met Lufthansa ItaliaGoedkoop vliegen met Lufthansa ItaliaWil je binnenkort vanaf Brussel vliegen naar Italië? Dan heb je vanaf februari 2009 een nieuwe optie: Lufthansa Italia.…
Zwangerschap: voorzichtig met vliegreizenZwangerschap: voorzichtig met vliegreizenTijdens de zwangerschap willen veel aanstaande ouderpaartjes nog éénmaal genieten van een gezellig samenzijn met zijn tw…
Goedkoop vliegen naar Italië met Air DolomitiGoedkoop vliegen naar Italië met Air DolomitiAls je een vliegticket wil kopen is het misschien handig eens te kijken of er een luchtvaartmaatschappij is die 'gespeci…
Goedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëGoedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëDe Provence is een regio in het zuiden van Frankrijk die staat voor zon, zee, wijn en lekker eten. De kwaliteit van het…
Zwangerschap en MigraineZwangerschap en MigraineEen bekende reden voor migraine is de verandering in de hormoonspiegel. Bij vrouwen verandert de hormoonspiegel sterk ti…
Bronnen en referenties
  • http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3627054/2014/04/02/Zwangere-vrouw-vliegt-het-best-met-Lufthansa-en-KLM.dhtml

Reageer op het artikel "Vliegen tijdens zwangerschap"

Infoteur: Mnvd
Gepubliceerd: 03-04-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!