InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Tijm, dat is pas fijn

Tijm, dat is pas fijn

Tijm, dat is pas fijn Het wordt weer herfst, de tijd om verkouden te worden! We slaan weer hoestsiroop,neusdruppels en dampo in. En gelukkig heeft Moeder Natuur ook een heel goed middeltje voortgebracht: TIJM Tijm is een halfheestertje van 30 tot 40 cm hoog, alles is klein maar fijn aan dit kruid. De blaadjes staan kruisgewijs aan de stengel en de bloempjes bloeien van mei tot augustus in de bladoksels van de bovenste blaadjes. Ze zijn wit tot lichtpaars van kleur. Tijm heeft nootachtige vruchtjes. Je kan tijm vinden in het zuiden van Frankrijk langs de westkust, in het zuiden van Italie en in Griekenland. De plant groeit voornamelijk tussen het struikgewas op de rotshellingen. Je vond tijm vroeger veel in kloostertuinen, het is namelijk een heerlijk kruid om mee te koken!
Tijm ruikt heerlijk, de bloemstelen bevatten hoofdzakelijk etherische olie. Als je met je hand langs de stengels gaat, ruikt je hele hand kruidig. Als je wat van de blaadjes brandt ruikt je huis fris en naar de natuur. De geur overheerst niet maar blijft wel lekker lang "hangen".

Tijm is bekend in de keuken, eigenlijk elk gerecht smaakt lekker als je er tijm door doet. Maar vooral verse blaadjes in de sla verhogen de smaak van de salade. Tijm heeft een krampwerende en anti-septische werking op spijsverteringsproblemen en wordt daarom dus graag gebruikt in de keuken.
Tijm is echter het meest bekend geworden doordat het gebruikt wordt in bijvoorbeeld hoestsiroop ( tijmsiroop) Het kruid lost slijm op, verlicht de hoest en is anti-septisch. Het helpt om makkelijker te ademen bij astma of emfyseem maar geneest deze aandoeningen niet. Je kan driemaal daags een aftreksel drinken van het verkruimelde kruid, een theelepel op een kop water. Er is een alcoholextract als dermatologisch middel die je kan gebruiken bij huiduitslag, voetschimmel,schaafwonden enz.
En in je bad helpt het kruid na een dagje sport, spel en inspanning om de vermoeide spieren weer te versterken en te verfrissen.

Kleur

Tijm is een veelzijdig kruid dat lekker ruikt, de smaak verhoogt en versterkt en ontspant. Een goede kleur om verder te ontspannen en te genieten van zon, water en kruiden zou blauw kunnen zijn. Er zijn zoveel kleuren blauw dat er beslist één bij is voor uw badkamer. Als u een kleine badkamer heeft, houdt dan een lichte kleur blauw aan; dat geeft ruimte en licht.
Bij een grote badkamer kan u natuurlijk experimenteren, de smalle wand donker, de lange wand licht geeft een langer effect. Andersom, lang wordt donker, smal wordt licht, geeft een vierkant effect. Maar pas op, een blauwe badkamer kan natuurlijk ook voelen als een aquarium!!!

Aquamarijn

De beste steen bij de werking van tijm is de aquamarijn. De naam komt uit het Latijn en betekend water en zee. Veel mensen met ademhalingaandoeningen gaan naar zee om te kuren. De kleur van aquamarijn is bijna kleurloos tot helder blauw, en van glashelder tot bijna ondoorzichtig. De steen werkt goed tegen keel-en mond aandoeningen zoals kiespijn, keelpijn, bronchitis, kortademigheid en voorhoofdsholteontsteking. Met een aquamarijn om je pols of hals voel je je zeker en zelfbewust, geen wonder want deze steen heeft een positieve uitwerking, dat voel je en dat zie je!

Met deze combinatie van geurig, veelzijdig kruid, kleur en steen komen we de herfst goed door.

Lees verder

© 2008 - 2019 Vestera, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…
Tijm (Thymus vulgaris)Tijm een prachtig struikje voor mediteraanse sferen in uw tuin. Tijm is ook ongekend populair in de keuken.
Lavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheidLavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheidEr is al heel wat geschreven over kruidengeneeskunde, kleur-en geurtherapie en de werking van stenen. In dit eerste arti…
Rozemarijn, een kruid waar je wakker van kan liggenEen van de fijnste geuren in de tuin komt van de rozemarijn. Als de wind door de rozemarijn waait of je gaat er met je h…
Slechte adem  een natuurlijk mondwater van tijmSlechte adem een natuurlijk mondwater van tijmSlechte adem is de nachtmerrie van veel mensen. Maar als je je slechte adem wilt bestrijden met een natuurlijk middel wo…

Reageer op het artikel "Tijm, dat is pas fijn"

Infoteur: Vestera
Laatste update: 11-09-2008
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!