InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Lavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheid

Lavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheid

Lavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheid Er is al heel wat geschreven over kruidengeneeskunde, kleur-en geurtherapie en de werking van stenen. In dit eerste artikel zal ik u aan een kruid,een geur,een kleur en een steen voorstellen die elkaars werking kunnen versterken. Echter een waarschuwing is hier op zijn plaats! Ga niet zelf met de kruiden aan de slag maar ga daarvoor naar een echte kruidenspecialist.

Lavendel

Lavendel is misschien wel het bekendste kruid. Het is een slanke halfheester van 20 tot 30 centimeter hoog met grijzig paarse bloemen. Er zijn 28 soorten en de lavendel is inheems in het gebied tussen Spanje en voormalig Joegoslavie. Het kruid wordt echter ook geteeld in andere gebieden om de etherische olie. Frankrijk staat bekend om zijn lavendel-velden en in Engeland staan de heesters vooral in super romantische tuinen vol rozen. Lavendel houdt namelijk rozen luisvrij.

Lavendel ruikt heerlijk, als de bloem nog aan de plant zit maar vooral ook in gedroogde vorm. U kunt dat zelf doen, u snijdt een steel met bloem van de plant en hangt een bosje te drogen op een droge,donkere plaats. De gedroogde bloemen kunt u bijvoorbeeld in uw linnenkast hangen. De motten houden niet van de geur maar al uw kleren,lakens en ander linnengoed wél.
Heeft u een vieze lucht in uw ijskast? Doe enkele druppels op een papieren zakdoek en leg dat in uw ijskast. U kunt zelfs de gedroogde bloempjes branden en uw hele huis wordt ontsmet en ruikt weer heerlijk.

Kalmerende en ontsmettende werking

Lavendel heeft een kalmerende en ontsmettende werking. U kan wat lavendel-olie op uw slapen smeren als u hoofdpijn heeft maar ook als u u gebrand heeft ontsmet en verzacht u de plek door een druppeltje olie. Lavendel-olie is de enige olie die u onverdund mag gebruiken!

Slaapproblemen

Als u last heeft van slaapproblemen wil het nog wel eens helpen als u wat druppeltjes olie op uw kussen sprenkelt. De zachte geur ruikt naar de zomer en voor u het weet ligt u heerlijk te dromen. Lavendel heeft een grijs-paarse kleur maar ze kunnen ook zacht rose en zelfs wit zijn. Deze kleuren brengen rust in uw leven als u een leven vol stress lijdt. Deze kleuren in uw slaapkamer kunnen zorgen voor een goede nachtrust. Immers als uw ogen niet hoeven te reageren op felle kleuren maar rust krijgen door de zachtheid van de lavendel kleuren, komt u hele lichaam tot rust. Als u thuis werkt is het prettig om in een kamer te werken waar de kleuren in harmonie met elkaar zijn. De kleuren van de lavendel zijn er in zoveel zachte nuances dat er vast wel één tussen zit die bevalt en de rust geeft om ontspannen te werken.

Edelstenen

Edelstenen worden al sinds oudsher gebruikt als middel voor vele kwalen. Stenen zijn ook een produkt van de natuur en zelfs een simpele kiezel kan heel mooi zijn. Er zijn vele soorten en u kunt ze op veel manieren dragen. Een steen die heel goed aansluit bij de werking van lavendel is de Amethyst. Het is een licht-tot donkerviolet kleurige steen die geheel of grotendeels doorzichtig is. De kleur is afkomstig van mangaan, ijzer en titanium. Amethyst werkt kalmerend en geeft innerlijke rust, ze helpt tegen spanningshoofdpijn,migraine en slapeloosheid.

Voor dit artikel zijn geen wetenschappelijke bewijzen maar het is wel bewezen dat kleur, geur, stenen en kruiden veel goed doen voor de innerlijke rust. Het staat u vrij om alles uit te proberen maar nogmaals: kijk goed uit met de kruiden.

Lees verder

© 2008 - 2019 Vestera, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lavendel of Lavandula - een veelzijdig kruidEen van de bekendste kruiden, met name vanwege de aangename geur, is lavendel. Lavendel is afgeleid van het Latijnse woo…
Natuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidNatuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidEen natuurlijk middel tegen slapeloosheid. Slapeloosheid is iets dat 30 procent van de mensen regelmatig overkomt. Niet…
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Een hotstone massage thuis, een weldaad voor je lichaam!Een hotstone massage thuis, een weldaad voor je lichaam!Hotstone massages.. Een echte weldaad voor je lichaam. De warmte van de stenen geeft een heerlijk ontspannende werking a…

Reageer op het artikel "Lavendel en Edelstenen: Natuurlijke gezondheid"

Infoteur: Vestera
Laatste update: 18-09-2008
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!