InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kruidengeneeskunde: rozemarijn

Kruidengeneeskunde: rozemarijn

Kruidengeneeskunde: rozemarijn Rozemarijn is een kruid dat in de kruidengeneeskunde veelvuldig gebruikt wordt. Rozemarijn helpt namelijk bij het verminderen van hoofdpijn en heeft een stimulerend en oppeppend effect. Rozemarijn kent vele toepassingen. Je kunt bijvoorbeeld een kruidenthee in de vorm van rozemarijnthee maken of massageolie van rozemarijn maken. Rozemarijn olie helpt bij pijnlijke gewrichten en vermoeidheid.

Rozemarijn (rosmarinus officinalis)

Rozemarijn is een kruid dat ongeveer 25 centimeter hoog wordt en vooral langs de Middellandse Zee groeit. Rozemarijn wordt echter ook in Nederland geplant, waarbij men moet opletten dat men de plant in de winter binnen haalt omdat rozemarijn niet winterhard is. De legende gaat dat rozemarijn voor het eerst door Phillipa van Hainault, vrouw van Eduard III in Engeland, geteeld is in de veertiende eeuw. Rozemarijn is dus een kruid dat reeds een lange geschiedenis kent, waarvan de heilzame effecten al snel ontdekt werden.

LET OP!
Het gebruik van geneeskrachtige kruiden moet altijd in overleg met een arts gebeuren. Sommige kruiden kunnen namelijk een wisselwerking met voorgeschreven medicijnen hebben, waardoor de werking van de medicijnen vermindert of juist versterkt. Ook kunnen sommige kruiden of delen ervan allergische reacties veroorzaken. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Rozemarijn in bloei / Bron: THOR, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Rozemarijn in bloei / Bron: THOR, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Genezende effecten van rozemarijn

Rozemarijn is met name bekend door haar revitaliserende en oppeppende effect. Rozemarijn is een kruid dat je bij uitstek kunt gebruiken wanneer je je slap, futloos en vermoeid voelt. Rozemarijn stimuleert de bloedcirculatie. Wanneer men rozemarijn als etherische olie in de huid masseert verhoogt de bloedstroom naar dit lichaamsdeel tijdelijk. Rozemarijn helpt daarnaast de spijsvertering te ondersteunen, zodat je na afloop van een gerecht met rozemarijn niet met een heel vol en zwaar gevoel van tafel gaat. Tot slot helpt rozemarijn bij zogenaamde 'koude kwaaltjes', zoals reuma en kou, en kan het hoofdpijn verlichten.

Toepassingen van rozemarijn

Rozemarijn kan op diverse manieren gebruikt worden. De gemakkelijkste manier is om de rozemarijntakjes in gerechten te verwerken, wat een heerlijk geurend gerecht veroorzaakt. Je kunt rozemarijn echter ook gebruiken in de vorm van kruidenthee, als etherische olie en als kompres.

Rozemarijnthee

Rozemarijnthee is uitermate geschikt bij een verkoudheid, griep en vermoeidheid. Ook hoofdpijn kan verdwijnen door rozemarijn
Met gedroogde rozemarijn blaadjes kun je heerlijke thee zetten / Bron: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)Met gedroogde rozemarijn blaadjes kun je heerlijke thee zetten / Bron: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)
thee. Thee van rozemarijn maak je door een grote theelepel rozemarijnbladeren met 250 milliliter koud water langzaam aan de kook te brengen. Zodra het water kookt neem je het meteen van het vuur en zeef je het geheel.

Etherische rozemarijnolie

Rozemarijn wordt regelmatig verwerkt in massageolie die je bij de drogist en natuurwinkel kunt kopen. Rozemarijn olie werkt namelijk pijnstillend en heeft een stimulerend effect. Na een massage met olie van rozemarijn kun je er dus weer helemaal tegen aan! Je kunt de olie kant en klaar in de winkel kopen, of zelf maken. Om zelf massageolie van rozemarijn te maken meng je 1 milliliter rozemarijnolie met 25 milliliter zonnebloem- of olijfolie.
Je kunt de etherische rozemarijnolie ook als badolie gebruiken. Wanneer je pijnlijke gewrichten hebt of behoefte aan verkwikking hebt kun je tien druppels rozemarijnolie aan het badwater toevoegen.
Rozemarijnolie wordt tot slot gebruikt om de haargroei te stimuleren. Je kunt de rozemarijnolie in de hoofdhuid masseren, hoewel tegenwoordig veel shampoos rozemarijnextracten bevatten.

Kompres van rozemarijn

Wanneer je last hebt van verstuikingen of hoofdpijn kun je de pijn verlichten met een rozemarijnkompres. Hiervoor dompel je een kompres in een bad van rozemarijnthee. Voor beide toepassingen kun je het beste een warm kompres gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: rozemarijnKruiden: rozemarijnRozemarijn is het symbool van hernieuwde kracht. Dat lijkt me een goede reden onmiddellijk een plant in je tuin te zette…
Rozemarijn (rosmarinus officinalis)Tuinkruiden vormen een belangrijk ingredient uit de tuin en in de keuken. Met Rozemarijn haalt u de provencaalse zon in…
Voetbad met mosterd, rozemarijnthee, massageolie met kruidenVoetbad met mosterd, rozemarijnthee, massageolie met kruidenVoetbad met mosterd: In de volksgeneeskunde worden mosterdzaadjes vanouds in warme voetbaden gebruikt tegen bronchitis e…
Rozemarijn, een kruid waar je wakker van kan liggenEen van de fijnste geuren in de tuin komt van de rozemarijn. Als de wind door de rozemarijn waait of je gaat er met je h…
Rozemarijn of Rosmarinus officinalisRozemarijn of Rosmarinus officinalisRozemarijn of Rosmarinus officinalis is een sterk geurende heester, een populair keukenkruid en mag in een kruidentuin e…
Bronnen en referenties
  • Houbrechts, D. (2002). 101 kruiden vragen: praktische wenken van anijs tot zuring. lanno TERRA
  • Ody, P. (1993). Handboek heilzame kruiden. Tirion.
  • Strandberg, M. (1976). De gezonde moestuin: zelf biologisch groenten, kruiden en kleinfruit kweken. Groenboekerij.
  • http://www.natuurkruiden.info/recepten/rozemarijnthee.html
  • Afbeelding bron 1: THOR, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Henna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)

Reageer op het artikel "Kruidengeneeskunde: rozemarijn"

Infoteur: Melod
Laatste update: 10-08-2011
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruidengeneeskunde
Medische informatie…
Schrijf mee!