InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?

Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?

Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk? Zelf je haar verven is een stuk goedkoper dan het bij de kapper laten doen. Als je het zelf doet moet je wel met een aantal dingen rekening houden, want als het mislukt moet je alsnog naar de kapper. Dus hoe ga je goed te werk en waar moet je rekening mee houden?

Algemeen

Veel mensen verven tegenwoordig hun haar, zeker als de mensen grijs gaan worden. Het is voor mannen tegenwoordig ook heel normaal om hun haar te verven. In de drogisterij vind je tal van haarkleuringen. De prijzen variëren tussen de 7 en 17 euro. Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun haar zelf te verven, omdat dit veel geld scheelt, want bij de kapper betaal je al snel 40 euro. Je kan je haar gemakkelijk zelf verven, lees wel eerste de gebruiksaanwijzing. Eigenlijk dien je ook een allergietest te doen. Toch is het makkelijker als iemand je kan helpen met het verven van je haar. Het gebeurt nog wel eens dat er stukjes vergeten worden aan de achterkant.

Slecht voor je haar

Het is een feit dat je haar verven slecht is voor de conditie van je haar. Het haar droogt vaak uit en wordt bij sommige mensen ook wat dunner. In haarverf zit heel vaak ammonia, de meeste mensen vinden dit stinken, want het heeft een zware lucht. Gelukkig zijn er ook haarkleuringen zonder ammonia en bij sommige is er een lekker parfum aan toegevoegd. Je moet minimaal zes weken tussen het haren verven laten, anders wordt het teveel. Het beste is om als het nodig is alleen je uitgroei bij te werken. Dit kun je het doen met een speciale haarverfkwast. Deze kun je voor een paar euro kopen bij de kapperswinkel of de drogisterij.

Permanente haarverf

Een permanente haarverf is een haarverf waarmee je je haar definitief kleurt. De kleur zal wel iets veranderen na de eerste paar keer wassen, maar daarna blijft de kleur er in zitten. Wil je dit niet? Kies dan voor een kleurspoeling.

Kleurspoeling

Een kleurspoeling is een tijdelijke kleuring van je haar. Bij iedere wasbeurt wordt de kleur wat minder, zodat je uiteindelijk je eigen haarkleur weer terug hebt. Als je je haar hebt geverfd kun je het beste een shampoo, conditioner en een masker gebruiken voor gekleurd haar. Tegenwoordig heb je zelfs speciale haarverzoring voor blond, bruin of zwart haar.

Haar van donker naar licht verven of van licht naar donker

Vaak is het een vrij grote stap om je haar van licht naar donker te verven of van donker naar licht. Je moet altijd op de achterkant van de verpakking kijken of het wel mogelijk is met de kleur die jij wilt. Hoe de haarverf uitpakt is bij iedereen en bij elk merk verschillend. Soms kan het gebeuren dat het haar een groene of oranje gloed krijgt. Om dit te voorkomen is het aan te raden om, tijdens het inwerken van de kleur, regelmatig te kijken of er geen rare gloed over het haar komt. Als dit gebeurt dien je de verf direct uit te spoelen om erger te voorkomen. Als je een beetje huiverig bent voor grote kleurverandering, dan kan je er ook voor kiezen om je haar stapje voor stapje te kleuren, dus elke keer pak je een iets donkere of lichtere kleur. Je kan natuurlijk ook gewoon naar de kapper gaan.

Handschoenen

Als je haarverf kant en klaar koopt bij de drogist heb je vaak een compleet pakket waarmee je aan de slag kunt gaan. Daar zitten ook vaak handschoenen in. Nu zijn die vaak erg groot en onhandig. Om het jezelf makkelijker te maken kun je latex handschoenen kopen bij de drogisterij. Die sluiten mooier aan om je handen en vingers en op die manier kun je veel makkelijker werken. Het is sowieso een aanrader om tijdens het verven handschoenen te dragen. Handschoenen beschermen je handen tegen de chemische stoffen en ze voorkomen ook dat je handen gekleurd worden. Ook als je je haar moet uitspoelen is het aan te raden om handschoenen te dragen tot de meeste verf van je haar is gewassen.
Gerelateerde artikelen
Uitgroei van je haar verbergenUitgroei van je haar verbergenHaren verven is erg populair, het nadeel is dat je na een aantal weken alweer de uitgroei ziet. Hoe kan je je uitgroei d…
De haren kleurenDe haren kleurenSoms spuit je er voor de lol wat in, even iets geks voor een feest. Maar dat heeft minder impact dan wanneer je echt je…
Donker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen heeft als nadeel dat je het eerst moet ontkleuren of blonderen. Het is niet mogelijk om zwart, bru…
Vele manieren om je haar te vervenVele manieren om je haar te vervenJe haar verven kan je uiterlijk behoorlijk veranderen. De blijvende verfbehandelingen kun je het beste bij de kapper lat…
Je haar (laten) vervenGeverfde haren zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Is het niet het grijze haar wegwerken, dan is het welli…

Reageer op het artikel "Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?"

Reacties

Seilenna, 05-02-2016 22:40 #5
Net mijn haar gekleurd en het is heel mooi maar nu zie ik dat ik enkele stukken ben overgeslaan :o wat doe ik het best? Reactie infoteur, 15-02-2016
Oei, dat is vervelend.
Kun je het misschien voor een paar dagen bedekken door het in een staart te doen of iets dergelijks?
Ik zal over een paar dagen het haar nogmaals verven.
Dit moet je niet gelijk doen, want dit is heel slecht voor je haar.

Je kan uiteraard ook bij de kapper bij jouw in de buurt advies vragen.
Succes!

Groetjes,
Linda

Cynthia, 10-12-2014 11:57 #4
Hi,
Zelf heb ik bruin natuurlijk haar in dreads. Mijn vraag is;of de logona teak geschikt voor mij is? Ik voel niet veel voor reguliere haarverf ivm giftige stoffen.

Cindy, 22-07-2014 19:09 #3
Ik heb zelf blond haar dat, nu ik ouder word, donkerder begint te worden. Ik wil zelf blonde plukken in de punten maken Heb kort haar. Dus alsof je de zon op je haar gehad hebt. Nog nooit heb ik mijn haar geverfd. Wie adviseert mij? Ik heb zelfs nog nooit zo'n pakje gekocht en moet nog uitvogelen wat met wat gemengd moet worden. Maar de kapper is mij op het moment te duur. Reactie infoteur, 24-07-2014
Voor blonde plukken kan je denk ik toch het beste naar de kapper gaan. Dit zelf doen is namelijk vrij lastig. Je zou eventueel een thuiskapster kunnen proberen, deze zijn vaak een stuk goedkoper. Kijk ook eens via Marktplaats.

Miranda, 28-05-2014 16:18 #2
Hi Rosali heb je je haar al geverfd? zo niet kan je perfect mouse van swartzkopf aan bevelen makkelijk alleen te doen het is een schuim dat je verdeeld over je haar na n half uurtje uitspoelen en masker erin en je haar glanst als nooit te voren ik had zelf bruin haar en ben naar rood gegaan geen rare gloed ofzo in mn haar :)

Rosali Ten Thije, 15-04-2014 22:16 #1
Ik heb nu bruin haar en ik wil mijn haar graag zelf verven naar iets van honing blond of midden goud blond. En ik wilde het merk zwartskopf gebruiken. Maar ik weet niet of ik dan een rare gloed over mijn haar krijg. Heeft iemand tips

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 27-09-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!